Wat is makkelijk te verteren voer voor paarden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esther

Wat is makkelijk te verteren voer voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 23:40

Mijn paard heeft af en toe onverklaarbare diarree, nou ja diarree, zijn mest is wel goed maar er komt veel vocht mee dat gewoon eruit loopt.

Nu heeft de staleigenaresse met een VA gesproken, nou kan de oorzaak zijn dat hij vroeger een worminfectie heeft gehad en daardoor verklevingen heeft in zijn darmen.

Een oplossing zou kunnen zijn dat hij makkelijk verteerbaar voedsel te eten krijgt. Maar wat is makkelijk verteerbaar voor een paard? Gras weet ik, maar de wei is kapot gelopen, dus geen optie nu.

Verder vraag ik me af wat beter zou zijn, hooi of kuil, kuil vind ik altijd zo zurig en heeft hij al eens gehad, het hielp toen iig niet.
Verder krijgt hij haver, geen brok omdat daar zoveel troep als vulmiddel wordt gebruikt.

Het is niet dat hij niet gezond is ofzo, hij ziet er goed uit, is vrolijk enz. het is alleen zo rot dat hij altijd smerig is vanachter en zijn staart bijna iedere dag gewassen moet worden. En ik ben bang dat als hij ouder wordt het misschien toch problemen gaat geven. Heb ook al eens gist bijgevoerd, dit heeft niet geholpen.

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 00:43

Ik hou je topic even in de gaten. Ik heb ook zo'n 'schijtert' Knipoog

Ze heeft haast altijd dunne poep, en de staart zit dan ook meestal helemaal onder.

Nouja ik heb dus geen tips maar je hebt er wel een lotgenootje bij Knipoog

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 01:01

Juist geen zemelen en wortels voeren. En volgens mij is het juist weer goed om hooi te voeren,.. (?)

Misschien iedere dag 2 bananen geven ofzo? Haha!

kim22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 01:05

mijn bijrijd paard nimrod heeft zwakke darmen en snel last van diarree, die krijgt altijd slobber.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 01:55

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 02:40

kim22 schreef:
mijn bijrijd paard nimrod heeft zwakke darmen en snel last van diarree, die krijgt altijd slobber.

Met slobber maak je een paard alleen maar dik. Wij gebruiken dat om een paard een paar kilotjes bij te laten komen.

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 08:01

Wat je beschrijft klinkt als een ontstekingsreactie in de dunne darm. Dat heeft mijn paard ook gehad. Wat helpt is om niet te grof hooi te voeren. Liever geen kuil. Verder hebben sommige paarden baat bij het voeren van Gestomash (van Equistro). Dat is een soort slobber.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 08:20

Ik ken ook zo een paard en het wordt als volgt opgelost. Als er gras staat hele dagen naar buiten, wel een schraal stuk. De hele dag hooi laten eten, paard moet de hele dag eten zodat de darmen blijven werken, verder ongekookt lijnzaad, is al een discussie van op bokt, ben er zelf niet zo voor.

Een oud boertje van heeft mij eens verteld toen hij zag dat dat paard zo aan de dia was, dat zijn vader vroeger bij de paarden (werkpaarden) behangplaksel gaven Haha!

Klinkt heel erg raar he, hele emmers heeft hij als klein manneke moeten aanmaken, maar binnen een paar dagen waren van de dunne af. Dit geeft ook een slijmlaagje. Weet je dat vroeger in bepaalde drankjes via de apotheek dit ook werd gebruikt? Het is nl een wit poeder dat met water slijmerig wordt, dit slijm houdt dan geneesmiddel dat niet in water oplosbaar is vast. Nou heb ik heeeel laaaang geleden een apothekersassistente opleiding gedaan en dan de oude opleiding dus heb nog de echte kneepjes van het vak geleerd, vandaar deze wijsheid, echt waar hoor!

Probeer dit eens een tijdje, baat het niet dan schaat het niet. Ga eens naar de hema en pak zo een goedkoop ouderwets pak, schrijf de bestandelen op en ga naar de apotheek. Ik weet nl niet meer hoe de officiele chemische naam heet. Tegenwoordig wordt er nl misschien een iets extra's toegevoegd wat slecht voor je paardje kan zijn. Het ouderwetse middel moet je nemen.

De dingetjes van vroeger zijn soms wel eens hele goede, goedkope oplossingen.

Maar iig moeten de paarden blijven eten, hooi en geen kuil.

Probeer eens natuurlijke brok, ook een topic geweest. BV Subli, Dodson en Horrel. Hierin zitten geen toegevoegde troep.

Probeer elke dag de zelfde hoeveelheid en dezelfde soorten voer te voeren, veranderen gooit de darmbacterien door elkaar en geeft weer dia rree en duurt weer wekenlang voor dat alles in evenwicht is.