happy mouth? of rubberen stang?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marlo

happy mouth? of rubberen stang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 23:30

ik heb wel een gehoord dat een stang (mits je goed kan rijden en rustig bent met de hand) eigenlijk beter is om me te rijden dan met een gebroken bit omdat dit helemaal recht in de mond ligt en met sturen ook de ene kant echt meegeeft enz.
maar hoe denken jullie erover? ik zat dus te denken aan een rubberen/ kunststof stang
iemand hier ervaring mee?

gr lotte

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 23:37

Ik heb mijn paard in het begin gereden op een ongebroken happy mouth (neem aan dat je die bedoeld?)
Nu heb ik er een enkel gebroken bit in hangen, aangezien hij daar beter op reageerd.

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 23:39

Ik rijd al bijna 8 jaar met een appeltjes-smaal-Happy-Mouth-bitje. Maris loopt er perfect op. Hij ging er altijd vandoor maar met dit zachte bitje loopt hij super. Ik denk er ook niet aan om een scherper of harder bit te kopen voor hem. Als deze het ooit begeeft koop ik zo'n zelfde weer.. Het het wel getest op de smaak van appel toen ik hem net kocht, maar ik vond het alleen maar naar rubber smaken. Nou weet ik niet of dat de smaak papillen van een paard net zo zijn als die van ons????

Inca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 01:04

Een stang zorgt voor meer druk op de tong. Druk zelf maar eens op je tong, dan kun je je voorstellen dat echt niet alle paarden niet fijn vinden. Omgekeerd zijn er ook paarden die de druk op de lagen niet prettig vinden, wat gebeurt bij een enkel of dubbel gebroken trens.
Met een stang rijden is dus ook niet per definitie beter voor je paard. Bekijk wat bij je paard past.
Wanneer de keuze is tussen een rubberen of een kunststof stang, zou ik altijd voor de kunststof gaan. Rubber wordt stroef wanneer het nat wordt. Daarnaast kunnen er eerder beschadegingen komen waardoor het nog scherper inwerkt.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 09:03

Ik rij mijn paard nu ook met een stangetje. Dit omdat ze een laag gehemelte heeft, een gewoon bit heeft meer druk op het gehemelte. een Stang minder.
Sinds ik met stang rijd gaat het echt een stuk beter. Ze accepteerd het bit een stuk beter.

Daarnaast had jas de neiging om zich in de galop heel sterk te maken. En dat doet ze nu ook niet meer. dus ik blijf voorlopig even met stang rijden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 09:26

Lips are sealed Frusty Lips are sealed Frusty dat is geen stang, dat is een ongebroken trens. Ik heb er prima ervaringen mee, ook in de happy mouth uitvoering trouwens.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 09:56

Ik heb ook wel met een happy mouth en een ongebroken rubber bitje(zo zacht dat je em dubbel kan vouwen) en een ongebroken kunststof bustrens gereden. Mijn pony liep er best een tijdje aardig fijn op. Ik ben toch maar overgeschakelt op een dubbelgebroken bitje. Dat ziet ie iets minder als 'lollie' en loopt ie dus beter op.
Mn vorige pony reed ik ook altijd op happy mouth. Die reageerde er erg goed op. Het ligt een beetje aan de mond van je paard of ze er fijn op lopen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 10:01

Ik rij ohz met een gebroken trens en aangespannen met een liverpoolstang. Eerlijk gezegt merk ik geen verschil.