Eczeem pony verkopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__Marloes__

Eczeem pony verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 23:21

Sinds een jaar heb ik een hele lieve mini-Shetlander van nu 2 jaar. Afgelopen juni-juli kwamen we er achter dat ze zomereczeem had. Gelukkig was het niet zo'n hele ernstige vorm, dus met wat zalfjes, poeders etc is ze de zomer redelijk goed door gekomen.

Maar sinds we het hebben ontdekt twijfel ik heel erg. In principe koop ik een dier voor het leven, ténzij ik weet dat een ander haar meer te bieden heeft. En wat zomereczeem betreft is het zo dat het bij de meeste pony's minder word of zelfs verdwijnt als ze naar de kust verhuizen. Na maanden twijfelen heb ik haar gisteren dus toch te koop gezet hier op Bokt.

Al bijna meteen had een bokker intresse, en het klinkt allemaal best goed. Ik had gehoopt dat ik hierdoor wat meer gerustgesteld zou zijn, maar de verkoop van Sammy bezorgt me alleen maar meer kopzorgen. Is het wel beter voor haar? Komt ze wel goed terecht en niet bij de slacht ofzo (geen papieren, eczeem)? Kan ik het niet beter nog een jaar proberen? Misschien blijft de eczeem op dit niveau en valt er best mee te leven voor haar..

Kortom: het liefst hou ik haar natuurlijk. Ik weet namelijk zeker dat ze bij mij goed verzorgd word en alle aandacht krijgt die ze nodig heeft. Bij een nieuw thuis is dat maar afwachten.

Mijn vraag aan jullie is dus: wat vinden jullie het beste voor Sammy bij een (tot nu toe) lichte vorm van zomereczeem? En kan ik sowieso niet beter wachten met verkopen in verband met mijn twijfels?

Alvast bedankt voor de hulp!

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 23:35

Ik vind het heel goed dat je eerst aan sammy denkt, wat het beste voor haar is, maar zoals ik hoor is hetnog niet in erge maten dat ze alles kapot schuurt. ik denk dat als het mijn pony was geweest dat ik hetnog een jaartje had aangezien en kijken of het zich verslecht of verbeterd, is een exeemdeken dan niet een oplossing.
sterkte en suc 6

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 23:40

sammy staat dag en nacht buiten, en in de regen is zo een ding niet zo handig denk ik..

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 00:02

Nou bij mijn 15 verzorgponys zijn er ook enkelen met eczeem. Vroeger niet maar nu wel. We smeren ze in met wit spul. Het helpt heel erg goed. Vermindert de jeuk en de pijn wat ze van die plekken soms hebben. Maar ze hebben dan wel eczeem, en ook geen papieren maar verkocht worden ze nooit!!! Maar ik vind het super dat je zo een beslissing durft nemen!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 00:05

Hoe moeilijk het ook is, ik zou zeggen: direct verkopen naar een baasje aan de kust.
Ik kan me heel goed voorstellen dat het erg moeilijk voor je is, maar omdat ik zelf een aandoening heb met veel jeuk weet ik hoe erg zoiets kan zijn. Jeuk is erger dan pijn
Alle tijdelijke oplossingen zijn geweldig....maar tijdelijk.
Nu kan het goed gaan met medicijnen, maar blijft ze(hij?) daar zo goed op reageren?
Je kunt het natuurlijk nog een zomer proberen en kijken hoe het gaat, maar hou wèl in je achterhoofd wat het eerlijkste voor de pony is.
Weer een zomer met last of een nieuwe baas waar zij/hij geen last heeft?
Het blijft moeilijk, want niemand is zo goed voor je pony als jijzelf Knipoog

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 00:26

We hebben het er gister al over gehad, hoe moeilijk het ook is.... verkopen is waarschijnlijk toch het beste voor Sammy.

Toen jij haar kocht wist je ook niet dat ze exceem had, het is dus geen verraad tov Sammy. Jeuk is idd vreselijk, en als je haar dat op deze manier kan besparen....

Sterkte ermee Ach gut

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 00:35

Eczeem wordt bijna elk jaar erger weet ik uit ervaring... Zo snel mogelijk verkopen naar een plek waar ze minder last hebben is dan waarschijnlijk het beste in mijn ogen (hoewel ik zelf mijn pony niet weg kan doen)
Zee is nog geen garantie dat het helemaal goed zal blijven gaan, maar kan allicht verlichting bieden.

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 00:36

Waterkippie schreef:
sammy staat dag en nacht buiten, en in de regen is zo een ding niet zo handig denk ik..

Maakt niets uit hoor. Mijn Merens staat ook dag en nacht buiten in het zomereczeemseizoen met Boett deken. Weer of geen weer. Het is van speciale sterke, dunne stof die ook wind doorlaat. De deken is supersnel weer droog.

Sorry ik heb verder niet echt een advies voor je TS. Sterkte Ach gut

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 09:50

mijn pony had vreselijk zomereczeem
ik had het verteld, maar natuurlijk niet overdreven
Toen ik haar verkochtte schuurde ze nog elke dag, maar ze stond onder een boett-deken dus het deerde niet veel.
Nu staat ze in Brabant en ze heeft nog geen 1 keer geschuurd.
Blijkbaar heeft het veranderen van omgeving haar geholpen!

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 10:28

Ik ga even op iedereen apart reageren:

@ horsewisper: Ze schuurt inderdaad niet alles kapot. Afgelopen zomer had ze 3 kloofjes in haar manenkam, dus niet bloederig ofzo. En ze had op haar hals een soort van klein schaafwondje. Dat was alles. Natuurlijk wel wat kale plekjes, maar ook die waren niet heel groot.

@ Waterkippie: De Boett dekens kunnen daar wel tegen. Zie het bericht van Merens. Alleen weet ik niet in hoeverre die tegen slopende weidegenootjes kunnen.

@ Queengekje: Weet je misschien welk wit spul dat is?

@ Marreke: Stel dat ik het nu nog een zomer aankijk, en het gaat echt niet, dan neem ik uiteraard de beste beslissing voor haar. Het probleem nu is dat het niet bij alle pony's minder wordt aan de kust, het is dus geen garantie. En tot nu toe heeft Sam nog niet zoveel last gehad van haar eczeem. Een Boett deken kan ik misschien ook nog wel proberen.

@ Richtje: Ik dacht eerst ook dat verkopen het beste is. Maar ik hoor nu zo veel verhalen over pony's die er best mee kunnen leven, en pony's die het aan de kust nog steeds hebben.. Scheve mond

@ Joyce B: Dat dacht ik ook, maar heb verhalen gehoord van pony's die op hetzelfde niveau blijven wat betreft de eczeem. En in dat geval zou Sammy makkelijk hier kunnen blijven, want zo erg heeft ze het nog niet.

@ TeamSpirit: Hielp de Boett deken echt bij jou? Kan je me misschien daarover pb'en?

En ik heb nog een vraag. Bij de Paardendrogist is er een voedingssuplement voor paarden met een gevoelige huid (D-Itch). Heeft iemand hier ervaring mee?

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 10:33

Ik heb er zelf ook eentje rondlopen met eczeem en zonder boettdeken zou ik haar echt niet kunnen houden hier... Maar met boettdeken gaat het echt gewoon goed! Ze schuurt niet en ze heeft ook geen last van haar deken..

Maar in jouw geval, tsja.. ik weet iig wel dat zomereczeem steeds erger wordt.. Jammergenoeg... Het beste voor het paard is natuurlijk als hij aan de kust kan lopen, toen ik mijn paard mee op vakantie had genomen naar de kust, liep ze daar dag en nacht rond zonder boett en ze schuurde helemaal niet! Was voor mij ook een heerlijk gezicht om dat zo te zien!
Maar het is moeilijk...

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 10:44

Waarom houdt jij je paard dan wel?
En een Boettdeken kopen is geen probleem hoor, dat gaat ook wel gebeuren als ze blijft.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 10:49

er worden op het moment veel onderzoeken gedaan naar zomereczeem. volgensmij heeft er pas nog en heel stuk in de bit gestaan. daarin stond ook dat verhuizen naar de kust niks uit maakt. zelf heb ik mijn paard ( nu ruim een half jaar) gekocht in limburg en hij had ook een lichtevorm van staart en maan eczeem. maar door m niet voor en na zonsopgang op de wei te zetten, regelmatig te wassen met teershampoo en als ie schurt insmeren met sweet itch heb ik het nu al die tijd al onder controle en groeien zijn manen weer lekker lang. er schijnt ook een enting te zijn tegen eczeem maar daar schijnen ook nog bijwerkingen aan te zitten. zoek eens rond op internet daar kun je ook een hoop informatie vinen. succes!

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 10:54

MIjn paard heeft last gehad van zomereczeem, maar met homeopatische korreltjes, elke dag een paar weken lang, is het OVER!!! OK dan!

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 10:56

Welke korreltjes zijn dat Alina?

Ik was Sam zomers ook regelmatig. Sweet Itch helpt dat goed? Heb ik namelijk minder goede verhalen van gehoord. Op stal zetten is voor mij helaas waarschijnlijk geen mogelijkheid.

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 11:03

Ik kan hem ook niet op stal zetten, met Sweet Itch heb ik geen ervaring. De korreltjes die ik had kreeg ik als proefpersoon, ze worden, als alle resultaten goed zijn, in de handel genomen.
Maar dat gaat zeker gebeuren! De andere 5 Proefpaardjes schuurden alles zelfs open, en overal groeide al weer haar in de zomer!!
Er is dus hoop voor eczeempaarden/pony's!

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 11:47

Via welk bedrijf/persoon kreeg je die homeopatische korreltjes? Dan kunnen de geintereseerden het in de gaten houden...

Inenten tegen eczeem heeft bij ons niet geholpen maar het verergerd. Ook kreeg ik later te horen dat paarden (die ervoor gevoelig zijn) hoefbevangen kunnen raken.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 11:55

Ik zou het eerst nog een jaartje proberen met een boett deken en met van die anti jeuk zalfjes.
Misschien werkt het wel heel goed, en je zei al dat je shet nog maar een lichte vorm van zomerexceem had, Bij mij op stal staat een ijslander die best wel erge zomerexceem heeft en die red het in de zomer nog aardig met boett deken en anti jeukzalfjes.

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 11:59

Een van mijn dierenartsen kreeg het op proef van een berdijf in Belgie, weet niet welke. In totaal hebben 5 paarden in Nederland de korrels geprobeerd, sommigen schuurden zo veel dat het helemaal open was, er groeide in de zomer al weer haar op! Ik heb in het voorjaar weer contact met deze mensen, ik laat het jullie wten zo gauw het openlijk verkrijgbaar wordt!

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 12:03

Fijn dankjewel Alina!

ikkemijik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 12:37

als je goed met anti eczeemspul de manen en staart bijhoud en er een goede eczeemdeken oplegt is er in 95% van de gevallen niets aan de hand

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 12:57

1. ALLERGICUR

Toepassing:
Regulatie overgevoeligheidsreacties: zomereczeem, overgevoeligheid voor stof en schimmels.

Werking:
Apis mellifica werkt ontstekingsremmend en zorgt voor een vemindering van de allergische reactie. Door de regulerende werking van Carbo mineralis op huid en haren, kunnen aangetaste huiddelen weer herstellen. Dit wordt versterkt door de ontstekingsremmende en wondhelende functie van Calendula officinalis.

Paarden die gevoelig zijn voor staart- en maneneczeem dienen reeds ruim voor de zomer, in maart, te worden behandeld met Allergicur, opdat er zich geen allergische reacties kunnen ontwikkelen. Het verdient aanbeveling deze paarden gedurende de gehele zomer (tot september) te behandelen, in combinatie met SIMICUR huidolie tegen de jeuk.

Misschien heb je hier wat aan heb ik toevallig op inet gevoinden omdat summer gister erge koliek heeft gehad was ik daarover wat info aan het zoken en toen kwam ik dit ook tegen...

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 13:07

Denk dat jij dit voor jezelf moet beslissen.
Ik heb ook een pony gehad, toen ik haar kocht liep ze tussen schriklint, toen ze bij mij kwam niet meer, bomen, schuilstal, planken omheining, aan en op alles schuurde ze zich, tot bloedens toe.....Overdag binnen en 's nachts buiten, zou ook helpen. Ik heb toen een goed tehuis voor d'r gezocht, bij een oudere man die het als hobby bij huis had, hij kon haar meer bieden dan mij. Ik heb 1/4 terug gekregen van hetgeen ik voor d'r betaald had (zij had wel papieren), maar ik had een goed tehuis en de zorgen waren van me overgenomen, dat is het belangrijkste!
Denk als je een pony met zomerexceem hebt....dat je dan ook middelen moet hebben en veel tijd om het te behandelen.
Ik heb e bewust voor gekozen om het niet te doen, zeker omdat we er ook mee fokken en ik geen exceem door wilde fokken....
Als je geld, tijd etc. genoeg hebt, kun je d'r wel houden, als je erg aan d'r gehecht bent. maar anders zou ik een goed tehuis voor d'r zoeken.
Zou sneu zijn als het elk jaar erger wordt en je d'r uiteindelijk een spuitje moet geven om d'r uit haar lijd te verlossen....

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 13:41

voor sommige kan dit een beetje cru over komen denk ik, maar marloes en ik hebben het er al uitgebreid over gehad.

Allereerst is sammy een papierloze mini shet mét ecseem. alhoewel de exceem niet erg is nog.
Maargoed ik ben van mening dat die beestjes uiteindelijk toch bij de slacht eindigen, naar de zee brengen heeft naar veel onderzoek bewezen dat het in de meeste gevallen niets helpt, en wat moeten ze dan met een papierloze shet met ecseem?
juist die wordt dan van hot naar her gesleept.. ga maar eens op een paadenmarkt kijken..
En tja goed tehuis zoeken kan dan een tegen arument zijn, maar ik geloof daar niet zo in, mensen willen geen papierloze ecseem shet, want dat kost geld, en ze heeft in die zin geen waarde.

Ik zelf vind dus dat je het best nog kunt proberen, want toen sammy kwam had ze alle manen nog, zat ze niet goed in d'r vacht, kortom was niet echt gezond. Nu wel, we knippen d'r kort en kijken het aan. En mocht het erger worden kun je alsnog verkopen als je dat zou willen, wat ik zou doen weet je Scheve mond

Little_Sun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 14:42

De Boettdeken helpt bij mijn pony ook heel goed. Hij staat dag en nacht buiten en deze zomer heeft hij voor het eerst de deken opgehad. Helemaal geen jeuk meer! (nou had hij het ook niet zo heel erg). Oja, hij vond het ook niet erg om de deken op te doen.