Wat te doen met gedragsprobleem ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Flutterby

Wat te doen met gedragsprobleem ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 20:51

Dat mijn verzorgpony zichzelf de leidster van het clubje voelde wist ik al een tijdje, maar het leek me niet zo'n ramp. Nu plaatst ze zichzelf dus ver boven de andere pony's begint te trappen ernaar als die in de buurt van mij of mijn moeder komen. Ik heb haar een (corrigerende) tik op haar neus gegeven wanneer ze dat weer van plan was - wat overigens goed werkte. Mijn moeder liep laatst de wei in, en de rest van de pony's kwam ook op haar af. Mijn verzorgpony loopt op mijn moeder af en tackeld haar gewoon, naja. dat was nog wel grappig omdat ze neit echt raakte of doorging. Nu stapte ik vandaag de wei in, mijn verzorgpony was gewoon weer aan het grazen, ze kijkt gewoon naar me zoals altijd. Ik loop eropaf om haar te pakken en ik word opeens aangevallen - terwijl ze niet echt verkeerde signalen gaf ofzo. Nouja, ik schrok me lam maar probeerde het toch nog eens ( na een zweepje meegenomen te hebben naar de wei )
Ik loop eropaf, ze kijkt me heel lief aan alsof ze je uitnodigt om even te komen kroelen. Opeens valt ze me weer aan, als ik het zweepje omhooghield ging ze weg. Toen ik het zweepje weer leit zwakken viel ze me weer aan. Uiteindelijk ben ik met een andere pony de wei uit gelopen om haar 'jaloers' te maken. Toen ik klaar was met die pony ben ik met koekjes in een trommeltje de wei in gegaan, hard geschut maar ze bleef staan kijken. Ook toen ik de andere pony een koekje gaf kwam ze niet, toen heb ik op een andere pony gereden in haar zicht. Ik loop naar de wei, fluit een paar keer en daar komt ze aan - en dit keer trapte ze niet of deed raar etc. Ze is niet hengstig - wanneer ze dat is vertoond ze ook altijd heel raar gedrag. Heeft iemand een idee hoe ik dit probleem op kan lossen ?

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 20:59

bach bloesem remedies helpen goed

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 22:05

Ik heb het niet zo op dat soort dingen, de eigenaar trouwens ook niet. Ik moet wel even erbij melden dat zij ook al iets over haar gedrag t.o.v ander epaarden enzo hadden gezegt - maar toen was het nog niet zo erg.
Ik vond zelf toevallig het volgende op internet, over de clicker training:

Citaat:
Ryder Draw verkorte versie

Deze versie werd oorspronkelijk bedacht om te starten met ongedomesticeerde mustangs, om een eerste vertrouwelijke band tussen paard en mens te creeren. Het is een prima manier om te starten met paarden waarvan je niet kunt voorspellen of inschatten hoe ze zullen reageren op jouw nabijheid, of paarden die al een reputatie als moeilijk/agressief hebben.

Je start met het paard wat lekkers te geven, terwijl het in een box staat of vastgehouden wordt door de eigenaar/begeleider. Dit is voldoende om het paard te laten weten naar wie het zijn aandacht moet richten.
Daarna laat je het paard in een kleine kraal/roundpen. Laat het daar zijn eigen gang gaan, zonder er veel aandacht aan te schenken, een paar minuten.
Op een moment dat het paard zich aan de zijkant van de kraal bevindt, laat je de clicker horen en loopt in zijn richting om een beloning te geven ( bij echt wilde paarden kon de beloning er al uit bestaan het paard even de rug toe te keren en weg te gaan, voor een wild paard is zo een vermindering van 'druk' al genoeg om als beloning te worden gezien)
Je bevindt je zelf nog steeds buiten de kraal.
Een paar keer zal al genoeg zijn om de Draw te kunnen beginnen.
Je bevindt je in een schuine hoek, vanaf achteren, van zo'n 45 graden ten opzichte van het paardenoog. Wanneer het paard zijn oog op je richt, click je en geef je het zijn beloning. Je herhaalt dit een aantal malen, en al snel zal het zijn hoofd ook in je richting draaien, click en beloon, gevolgd door zijn hals/voorhand, click en beloon. Wanneer je nu aan de buitenzijde van de kraal gaat lopen, zul je merken dat het paard je gaat volgen, het wil bij de bron van dat lekkers blijven!
Vanaf dit punt ga je kijken hoe het paard reageert op je aanwezigheid, of het eventueel nerveus wordt en in hoeverre het openstaat voor de methode. Je blijft het paard benaderen om de beloning te geven, tot het comfortabel genoeg is om zich tot jou te wenden voor de beloning.
Het paard wordt niet gevraagd stil te staan, het is vrij om zich te bewegen, naar of van de trainer. Deze mogelijkheid tot bewegen vanuit vrije wil is belangrijk voor het paard, en het werkt meestal erg goed om dit gegeven te gebruiken in een training. De paarden maken zelf de keuze te volgen.

Wanneer het paard 'aantrekt' en zich makkelijk en vriendelijk tot je wendt, ga je in de kraal met het dier, wel of niet met halster/touw.
Dan, afhankelijk van het paard, kunnen we starten met het laten bewegen van het paard door een wending om de voorhand, of achterwaarts gaan, dit alles door gebruik te maken van onze lichaamspositie/taal. Vanaf hier kun je verdergaan met de Ryder Draw

Er staat dat het schijnt te werken bij agressieve paarden, heeft iemand hier ervaring mee ?

Tevens vond ik een 'oorzaak' van dat gedragsprobleem:

Sugarmiss schreef:
Zo te lezen heb je 2 problemen:
1. algemeen gedragsprobleem ontstaan door het gehannes wat hij heeft meegemaakt door zijn blessure.
2. een vervelings gedragsprobleem wat ontstaat doordat er niet genoeg mee gedaan (kan) worden op het moment.

Het 1e zul je met veel liefde en tijd kunnen overwinnen, het 2e is een kwestie van hard aanpakken, want hij respekteerd jou alpha-zijn niet.
Deze 2 staan dus lijnrecht tegenover elkaar. Verdrietig

Zo op afstand durf ik je geen advies te geven, maar wens je wel veel sterkte met de oplossing ervan.

Nou heeft ze geen blessure gehad, maar i kkan nu tijdelijk maar 2 keer per week rijden - en vanwege het weer word de bak glad en moet i kdus ook rustig aan rijden. De pony doet niets liever als zo hard mogelijk door eht bos scheuren en springen, en dat is nu niet mogelijk waardoor ik het op wat rondkeuvel in draf en lichte galop moet houden.

Moet ik haar op de een of andere manier meer beweging geven of zorgfen dat ze meer te doen heeft ( ze staat altijd op het land ) en kan ik eventueel de clickertraining toepassen ?

( en: waar zijn clickers te koop ? )

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 00:03

Loop eerst eens rond in de wei zonder gelijk haar proberen te pakken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 08:49

hmm....
als mijn pony dit bij mij zou gaan doen, zou ik hem denk ik toch wel en rotschop verkopen.
je valt geen mensen aan, nooit niet, om wat voor reden dan ook.

maar inderdaad, wel even heel goed uitzoeken waarom ze het nou precies doet en daar je behandeling op af stemmen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 08:54

Flutterby schreef:
Mijn moeder liep laatst de wei in, en de rest van de pony's kwam ook op haar af. Mijn verzorgpony loopt op mijn moeder af en tackeld haar gewoon, naja. dat was nog wel grappig omdat ze neit echt raakte of doorging.

Grappig zou niet echt mijn omschrijving zijn geweest Lips are sealed Hier is een ernstig dominantieprobleem en dat los je niet op met een paar tipcs achter de PC. Niemand in de buurt die je kan helpen?

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 08:59

Lielle schreef:
Grappig zou niet echt mijn omschrijving zijn geweest Lips are sealed Hier is een ernstig dominantieprobleem en dat los je niet op met een paar tipcs achter de PC. Niemand in de buurt die je kan helpen?

Ja precies! Sluit ik me bij aan. Een meisje bij mij op stal had/heeft hetzelfde met dr pony. En die pony heeft dr uiteindelijk verrot geschopt in de wei. Dus ik zou maar snel op zoek gaan naar professionele hulp, voordat het (nog erger) uit de hand gaat lopen!!!

labamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 12:02

soms halen mensen hun paard van de wei om ermee aan de slag te gaan dit kan leiden dat het paard niet meer wilt komen en lelijk gaat doen omdat hij niet wil werken
ga soms de wei in om een aai te geven of wat lekker en ga weer weg
of even poetsen soms haal ik hem eruit en ga even in de boomgaard met hem grazen nu vind hij het leuk als ik kom en blijft hij nieuwschierig naar wat we gaan doen en komt hij al luid hinnekend op mij af lopen gelukkig geen uren meer het frustrerende spelletje van banketstaaf enzo spelen Schijnheilig

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 13:53

Dit is idd een flink dominantie probleem. Flink aanpakken !

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 15:04

labamba schreef:
soms halen mensen hun paard van de wei om ermee aan de slag te gaan dit kan leiden dat het paard niet meer wilt komen en lelijk gaat doen omdat hij niet wil werken
ga soms de wei in om een aai te geven of wat lekker en ga weer weg
of even poetsen soms haal ik hem eruit en ga even in de boomgaard met hem grazen nu vind hij het leuk als ik kom en blijft hij nieuwschierig naar wat we gaan doen en komt hij al luid hinnekend op mij af lopen gelukkig geen uren meer het frustrerende spelletje van banketstaafloppertje enzo spelen Schijnheilig

Ik heb het vandaag weer eens kee rgeprobeerd, ze begon andere pony's te trappen als ik die aan wilde halen. Hoe dan ook, ik heb haar toch maar laten staan omdat ze gewoon heel raar zat te doen
ze zit je te lokken met haar uitdrukking - dan draaid ze om en probeerd je te trappen. De eigenaresse heeft er geen last van - maar die geeft ze altijd een tussendorotje enzo. Ik neem gewoon een lekkere boterham mee morgen, en ik probeer haar meer beweging te geven ( dat is in ieder geval 1 oorzaak.. )

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 15:08

Flutterby schreef:
Ik heb het vandaag weer eens kee rgeprobeerd, ze begon andere pony's te trappen als ik die aan wilde halen. Hoe dan ook, ik heb haar toch maar laten staan omdat ze gewoon heel raar zat te doen
ze zit je te lokken met haar uitdrukking - dan draaid ze om en probeerd je te trappen. De eigenaresse heeft er geen last van - maar die geeft ze altijd een tussendorotje enzo. Ik neem gewoon een lekkere boterham mee morgen, en ik probeer haar meer beweging te geven ( dat is in ieder geval 1 oorzaak.. )

Dat is waarschijnlijk haar doel geweest (en niet die van jouw), je hebt dus "verloren" van je paard. Scheve mond Volgende keer zal ze het waarschijnlijk weer proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 18:27

Vraag het eens aan iemand op het NH forum, zij hebben mij ook verder geholpen met mijn verzorgveulen!

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 09:27

Ik kom daar nooit, maar ik zal wel eventjes rondkijken wanneer ik er tijd voor heb. Bedankt voor de tip Lachen

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 13:03

ik denk dat je een andere oorzaak zelf ook al noemt: je pony wordt uit de hand gevoerd. dit is vaak niet verstandig, en zeker niet bij een dominante pony. het feit dat de mens het eten aan haar afstaat is voor haar een duidelijk teken van onderdanigheid van de mens. en dat zij zich ver boven de mens verheven voelt is duidelijk. haar gedrag: trappen etc is iets wat ze zou vertonen naar een paard in de kudde die duidelijk beneden haar rang staat en die iets doet wat ze niet wilde. waarschijnlijk heeft ze al andere signalen (subtieler) voordat ze begint aan te vallen, maar die pik jij als mens niet op op dat moment.

dit daargelaten. het is NOOIT ok als een paard aggressief gedrag naar een mens toe vertoond, om welke reden dan ook. het is denk ik heel belangrijk dat je zo snel mogelijk hulp inroept bij het oplossen van dit probleem. nu doet het zich alleen nog maar voor in de wei, straks ook tijdens het werk en in alle omgang. dan is het 'opeens' een rotbok en moet ze maar weg. terwijl ze dit allemaal van jullie heeft aangeleerd. ik vind het dus heel goed van je dat je hulp zoekt. succes

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 14:39

Clicker training lijkt mij geheel niet ahdnig nu.

Ik heb even in je profiel gekeken en het is die zwarte pony of niet. Deze pony kan onvoorspelbaar zijn, maar enkel als je haar daar ruimte voor geft. Ben je duidelijk en consequent dan heb er geen problemen mee. Waarschijnlijk is ergens in de omgang het fout gegaan.

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 15:16

Lijkt me idd een dominantieprobleem. Als je geïnteresseerd bent in begeleiding (natural horsemanship-lessen) kun je eventueel bij mij terecht

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 20:28

Patoucha schreef:
Lijkt me idd een dominantieprobleem. Als je geïnteresseerd bent in begeleiding (natural horsemanship-lessen) kun je eventueel bij mij terecht

Het gaat al een stuk beter nu ik haar 'paai'met een broodkortst. Ik ben vandaag naar het bos geweest en er twee keer bijna afgedondert, flink laten lopen en we waren weer dikke maatjes. Het is meer dat ze geen zin heeft i nde work-out omdat ze alles al heeft gezien en een hekel heeft aan een beetje richting de dressuur. Ik heb met opzet de onbekende paadjes die ik nog nooit heb gereden gepakt, en ze was een heel actieve en lieve pony - het enige probleem is haar energie-overschot. Ik ga voorlopig proberen om weer zin te kweken, zodat ze ook vanzelf meer inzet gaat vertonen. Mocht het niet lukken dan zal ik je zeker een keer pb'en of eventueel bellen. Heel erg bedankt voor het aanbod.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 21:35

Flutterby zoals je schrijft krijg ik er een beetje een naar gevoel bij. Een paard mag en kan je niet omkopen daar dit in fijte een beloning is voor zijn gedrag en hij dat gaat uitspelen tegen jouw.

Het is een heel verschil als het paard voor jouw werk omdat het graag zijn best voor jouw doet of voor het lekkers.

Als je zo door gaat als je schrijft ben ik bang dat je binnen de korste tijd behoorlijk in de problemen zit met deze pony.

Op mijn site bij info en grondwerk kom je wel dingen tegen die je kan gebreuken en je een beter inzicht geven hoe met paarden om te gaan.