Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Citaat:Ryder Draw verkorte versie
Deze versie werd oorspronkelijk bedacht om te starten met ongedomesticeerde mustangs, om een eerste vertrouwelijke band tussen paard en mens te creeren. Het is een prima manier om te starten met paarden waarvan je niet kunt voorspellen of inschatten hoe ze zullen reageren op jouw nabijheid, of paarden die al een reputatie als moeilijk/agressief hebben.
Je start met het paard wat lekkers te geven, terwijl het in een box staat of vastgehouden wordt door de eigenaar/begeleider. Dit is voldoende om het paard te laten weten naar wie het zijn aandacht moet richten.
Daarna laat je het paard in een kleine kraal/roundpen. Laat het daar zijn eigen gang gaan, zonder er veel aandacht aan te schenken, een paar minuten.
Op een moment dat het paard zich aan de zijkant van de kraal bevindt, laat je de clicker horen en loopt in zijn richting om een beloning te geven ( bij echt wilde paarden kon de beloning er al uit bestaan het paard even de rug toe te keren en weg te gaan, voor een wild paard is zo een vermindering van 'druk' al genoeg om als beloning te worden gezien)
Je bevindt je zelf nog steeds buiten de kraal.
Een paar keer zal al genoeg zijn om de Draw te kunnen beginnen.
Je bevindt je in een schuine hoek, vanaf achteren, van zo'n 45 graden ten opzichte van het paardenoog. Wanneer het paard zijn oog op je richt, click je en geef je het zijn beloning. Je herhaalt dit een aantal malen, en al snel zal het zijn hoofd ook in je richting draaien, click en beloon, gevolgd door zijn hals/voorhand, click en beloon. Wanneer je nu aan de buitenzijde van de kraal gaat lopen, zul je merken dat het paard je gaat volgen, het wil bij de bron van dat lekkers blijven!
Vanaf dit punt ga je kijken hoe het paard reageert op je aanwezigheid, of het eventueel nerveus wordt en in hoeverre het openstaat voor de methode. Je blijft het paard benaderen om de beloning te geven, tot het comfortabel genoeg is om zich tot jou te wenden voor de beloning.
Het paard wordt niet gevraagd stil te staan, het is vrij om zich te bewegen, naar of van de trainer. Deze mogelijkheid tot bewegen vanuit vrije wil is belangrijk voor het paard, en het werkt meestal erg goed om dit gegeven te gebruiken in een training. De paarden maken zelf de keuze te volgen.
Wanneer het paard 'aantrekt' en zich makkelijk en vriendelijk tot je wendt, ga je in de kraal met het dier, wel of niet met halster/touw.
Dan, afhankelijk van het paard, kunnen we starten met het laten bewegen van het paard door een wending om de voorhand, of achterwaarts gaan, dit alles door gebruik te maken van onze lichaamspositie/taal. Vanaf hier kun je verdergaan met de Ryder Draw
Sugarmiss schreef:Zo te lezen heb je 2 problemen:
1. algemeen gedragsprobleem ontstaan door het gehannes wat hij heeft meegemaakt door zijn blessure.
2. een vervelings gedragsprobleem wat ontstaat doordat er niet genoeg mee gedaan (kan) worden op het moment.
Het 1e zul je met veel liefde en tijd kunnen overwinnen, het 2e is een kwestie van hard aanpakken, want hij respekteerd jou alpha-zijn niet.
Deze 2 staan dus lijnrecht tegenover elkaar.![]()
Zo op afstand durf ik je geen advies te geven, maar wens je wel veel sterkte met de oplossing ervan.
Flutterby schreef:Mijn moeder liep laatst de wei in, en de rest van de pony's kwam ook op haar af. Mijn verzorgpony loopt op mijn moeder af en tackeld haar gewoon, naja. dat was nog wel grappig omdat ze neit echt raakte of doorging.
Hier is een ernstig dominantieprobleem en dat los je niet op met een paar tipcs achter de PC. Niemand in de buurt die je kan helpen? Lielle schreef:Grappig zou niet echt mijn omschrijving zijn geweestHier is een ernstig dominantieprobleem en dat los je niet op met een paar tipcs achter de PC. Niemand in de buurt die je kan helpen?
labamba schreef:soms halen mensen hun paard van de wei om ermee aan de slag te gaan dit kan leiden dat het paard niet meer wilt komen en lelijk gaat doen omdat hij niet wil werken
ga soms de wei in om een aai te geven of wat lekker en ga weer weg
of even poetsen soms haal ik hem eruit en ga even in de boomgaard met hem grazen nu vind hij het leuk als ik kom en blijft hij nieuwschierig naar wat we gaan doen en komt hij al luid hinnekend op mij af lopen gelukkig geen uren meer het frustrerende spelletje van banketstaafloppertje enzo spelen
Flutterby schreef:Ik heb het vandaag weer eens kee rgeprobeerd, ze begon andere pony's te trappen als ik die aan wilde halen. Hoe dan ook, ik heb haar toch maar laten staan omdat ze gewoon heel raar zat te doen
ze zit je te lokken met haar uitdrukking - dan draaid ze om en probeerd je te trappen. De eigenaresse heeft er geen last van - maar die geeft ze altijd een tussendorotje enzo. Ik neem gewoon een lekkere boterham mee morgen, en ik probeer haar meer beweging te geven ( dat is in ieder geval 1 oorzaak.. )
Volgende keer zal ze het waarschijnlijk weer proberen.
Patoucha schreef:Lijkt me idd een dominantieprobleem. Als je geïnteresseerd bent in begeleiding (natural horsemanship-lessen) kun je eventueel bij mij terecht