Paard moet op dieet, maar hoe?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Letizia

Paard moet op dieet, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 16:54

Darmorah was al nooit de slankste, maar nu ze een half jaar geleden een peesblessure heeft opgelopen is het eigenlijk te aan het worden, nu wil ik verantwoord laten afvallen, maar omdat ze nog herstelende is van haar blessure, kan ik ze maar minimaal aan het werk zetten, zo ziet haar voerschema er uit:
's morgens kuilgras, 'n kwart schep Cavalor strucomix, 1 appel, 2 wortels en 2 oude boterhammen
's middags kuilgras, 'n halve schep zemelen 'n appel, 2 wortels en 2 oude boterhammen, een voedermangel en een halve schep biks in een voerbal
's avonds kuilgras, 'n kwart schep Cavalor strucomix, 1 appel, 2 wortels en 2 oude boterhammen
Ik heb van de week dit schema op gesteld eerst kreeg ze van de strucomix het dubbele en 'n kwart schep meer zemelen en kreeg ze 's morgens en 's avonds nog 'n paar handjes biks door het voer, moet er nog meer af, ivm mineralen en vitamines?

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 17:04

Als je paard een peesblessure heeft, is het idd nog belangrijker dat ze slank is om haar been niet te veel te belasten met haar eigen gewicht. Ik vind persoonlijk dat ze nog vrij veel bijvoer krijgt voor een paard dat niks of nauwelijks iets doet. Ik zou haar wel voldoende kuilgras blijven geven (is het wel droge kuil?) als de kuil erg rijk is, kun je ook de helft vervangen door hooi. Verder zou ik de biks helemaal weglaten en de extraatjes ook. Dan krijgt ze dus in totaal 3x ruwvoer, halve schep strucomix en een halve schep zemelen. Als ze hiermee nog niet voldoende afvalt zou ik de strucomix ook nog weglaten en haar aleen nog zemelen geven maar dan met een volledig kruidenmengsel.

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 17:09

inderdaat, laat de extra tjes weg, geef helft hooi helft kuil, en iets minder kracht voer, ze doet nu immers nix.

succes

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 17:10

Ik zat er ook aan te denken om de biks weg te laten, maar ben dan bang dat ze te veel stro gaat eten, maar misschien kan ik 'n halve schep strucomix in de bal doen en dan 's morgens en 's avonds alleen de wortels, de appel en de boterhammen geven?
Laatst bijgewerkt door Letizia op 06-01-05 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 17:11

Ik ben overginds net van 1x hooi en 2x kuil overgestapt naar 3x kuil omdat er in hooi meer droog stof zit dan in kuil (<-- zit ook water in)

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 17:11

Ik zou dan eerder de zemelen houden en de extraatjes weglaten. Of is ze er zo dol op dat je dat niet wil?

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 17:12

Als mijn paard iets mankeert zet ik haar gelijk op half voer, dan krijgt ze niet zo de kans om zo dik te worden.
Als ik jou was zou ik het krachtvoer gewoon weglaten, desnoods een handje voor het idee.
Kuilgras zou ik vervangen voor goed hooi, en zo veel mogelijk beweging ( voor zo ver dat mogelijk is)
Succes ermee, af laten vallen is inderdaad best moeilijk. *LOL*
Je kan trouwens wel gewoon peen geven, daar worden ze niet dik van.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 17:16

Als je paard stro gaat eten zou ik liever meer hooi geven dan biks etc. Ik zou net als de anderen de biks en strucomix weglaten. Als ze niets doet heeft ze dat niet nodig, ik vind dat ze daar best nog wel veel van krijgt.

Je kan bijvoorbeeld hooi of kuil in een hooinetje ophangen waardoor ze er langer over doet om het op te eten.

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 17:18

als ze stro eet moet je er iets overheen gieten maar ik weet niet meer hoe het heet julie?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 17:18

Ik voer zelf niet kuil dus dat is geen optie, hier is een foto van Darmoor va deze week
Afbeelding
Zoals je ziet: een lekkere pens en geen spieren Haha!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 17:19

_Sammy_ schreef:
als ze stro eet moet je er iets overheen gieten maar ik weet niet meer hoe het heet julie?

stro eten kan geen kwaad, als het maar nietv te veel is.

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 17:22

je kan gehakseld stro zelfs als voer gebruiken! Mengen met zemelen of een handje muesli en een klein beetje vochtig maken zodat het niet meer stoft en ze is mooi een tijdje zoet !

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 17:22

Paarden worden dik van kuilvoer en hooi, niet van brok en muesli/strucomix. Je kan dus wel een beetje bix/strucomix blijven geven(ze krijgt nu wel best heel veel, je kan ook gewoon een handje brok en die mix geven), maar gewoon minder kuil of hooi.
Je kan wel drie keer Kuil/hooi blijven geven, maar geef dan minder per keer. Als ze stro gaat eten kan je je paard misschien buiten zetten op het zand, in een paddock oid. Dan kan ze ook wat bewegen. Op zich kunnen de wortels, appels en boterhammen ook wel van het menu af. Daar hebben ze niet zo veel aan.

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 17:29

Paarden worden absoluut niet VET van alleen kuil, hooi of stro. De ' dikke ' buik die daar vaak aan toegeschreven wordt, is niet meer dan goed gevulde darmen. De darmwerking is een van de belangrijkste dingen voor de gezondheid van een paard! Ik zou absoluut nooit minderen op de hoeveelheid ruwvoer, hooguit kuilgras vervangen door 3e snede hooi. Krachtvoer is EXTRA energie die ze verbruiken als ze in training staan. Het is zelfs zo, dat een paard heel goed kan leven op alleen maar kuilgras MITS het van uitstekende kwaliteit is. In dit geval, waarbij het paard nauwelijks hoeft te werken, kun je heel goed minderen op het krachtvoer, of het zelfs geheel weglaten.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 17:37

Bij het dieet wat mijn paard kreeg is dit een hele lekkere maaltijd. Mijn paard werd gewoon gereden en kreeg alleen s' ochtends en 's avonds hooi. En na het rijden krachtvoer... Hij is hier goed van af gevallen en nou word hij in de winter ook niet zo dik.

Ik zou zoiezo de extra's eraf halen

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 17:52

Wat ik begreep uit het boek "paard en voer" zit er meer drrogstof in hooi dan in kuil (5kg hoi en 5kg kuil bv.) En ze krijgt ook niet een hele berg (in vergelijking misschien 2 plakken hooi op een dag, maar dan kuil) en die extra's zoals wortels en brood, worden ze daar dik van? (o.k in appel zit suiker)
Even wat info over Darmoor, zij heeft 5 veulens achter elkaar gehad, de laatste 6 jaar geleden toen ze 8 was, tot aan d'r zevende heeft ze nooit iets hoeven doen, zo het niet kunnen dat ze gewoon door slappe buispieren zo snel een hang buik krijgt? (ik weet het ze is wel te dik, maar gewoon een vraag tussen door) Als je naar de bovenstaande foto kijkt is ze alleen dik op haar buik niet haar billen en nek.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 18:01

mijn haffie moest ook op dieet van de va... heel heftig!! geen biks meer.... en geen kuil meer (ook geen hooi) en alleen maar stro, wortels en heel veel water... is wel heel heftig... maar mijn paardje staat ook nog de hele dag op het land dus dat scheelt

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 18:02

ik vind haar niet dik in hals en kont, ze heeft een beetje een hangbuitkje in mijn ogen. Van brood worden paarden dik! Dit geven wij aan de ouwe pony's op de manege om dik te worden!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 18:04

dekoezegtboe schreef:
mijn haffie moest ook op dieet van de va... heel heftig!! geen biks meer.... en geen kuil meer (ook geen hooi) en alleen maar stro, wortels en heel veel water... is wel heel heftig... maar mijn paardje staat ook nog de hele dag op het land dus dat scheelt

Hoe erg was het dan Haha!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 18:13

En als ik ze over twee weken dit schema geef(ze is nu net van voerschema veranderd en alees er in een keer van af halen lijkt me ook niet echt gezond):
’s morgens: handje muesli + 2 wortels, 1 appel en kuil.

‘s middags: ½ schep muesli in de voerbal, ½ schep zemelen, 2 wortels, 1 appel, voederbiet en kuil.

‘s middags: handje muesli + 2 wortels, 1 appel en kuil.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 18:39

hier zijn wat foto's... ik schaam me wel een beetje maar toen was ze gelukkig nog neit van mij!! nu ze echt 100% van mij is staat ze op dieet... zoals ik hier boven al schreef... maar daar heb ik helaas nog geen goede foto's van!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 19:52

Mijn paard staat op rust vanwege een operatie en heeft veel aanleg om dik te worden. Hij krijgt: heel veel (oud) hooi, 2 keer een handje muesli met vitaminen en peen. Een paard wat niets doet kan prima leven op hooi, als je er maar een goed vitaminesupplement bij voert. Een paard wordt niet dik van ruwvoer, ze worden juist dik van krachtvoer. Dus: zoveel mogelijk hooi en zo min mogelijk krachtvoer.
Afvallen gaat trouwens heel langzaam. Ik ben al sinds de zomer bezig en mijn paard is nu zo'n 100 kilo kwijt !!!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 13:15

Klein up-datetje,
haar dieët ziet er volgt uit:
's morgens kwart schep zemelen met een handje muslie en een handje biks (tot de biks op is) een wortel en wat stukken voederbiet en hooi
's middags een halve schep zemelen met een handje muslie en een handje biks (tot de biks op is) 1 a 2 wortels 1 appel en een voederbiet en hooi
's middags kwart schep zemelen met een handje muslie en een handje biks (tot de biks op is) een wortel en wat stukken voederbiet en hooi
Dit in overleg met de Chiroprator, volgens haar zit er bijna niks in voederbiet en zemelen en de muslie is puur voor de smaak, in totaal krijgt ze een voederbiet op een dag, want ik snij de stukken van 1 biet af en de rest krijgt ze tussen de middag.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 13:42

Je kan ook het kuilgras vervangen door hooi, of een deel ervan.. Kuilgras is ook erg voedend..
Je kan ook van de strucomix een goede hand geven i.p.v. een kwart schep.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 13:43

Ow, ik zie dat je al een nieuw voederschema hebt.. Sorry! Tong uitsteken