Hoeveel lucerne geven jullie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Hoeveel lucerne geven jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 16:09

Vraagje aan de lucernevoeders:
Hoeveel lucerne geven jullie? Om makkelijker in te schatten omdat het zo weinig weegt houd ik als maatvoering een 10 liter (standaard) emmer aan. Ik wil naast 2 dikke plakken hooi een halve emmer lucerne gaan bijgeven naast stro is dit voldoende?

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 16:11

Ik vind een halve emmer aardig wat hoor. Ik voer rio gewoon een gele schep. (krijgt daarnaast ook nog wel bix)

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 16:12

mobick schreef:
Ik vind een halve emmer aardig wat hoor. Ik voer rio gewoon een gele schep. (krijgt daarnaast ook nog wel bix)

Same here!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 16:14

Als je de zak van Hartog moet geloven is bijvoer naast hooi al 1200 gram en dat is een hele emmer geloof ik (heb ik mij laten vertellen). Ik gaf het aan mijn oude paard als bijna volledig voer maar die kreeg niet meer dan 1 emmer per dag weg omdat hij niet meer kon kauwen.

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 17:16

ik voer ook een voerschep en ik meng het dan met muesli zodat je een soort structuurmuesli krijgt. Vinden ze heerlijk en ze doen veel langer met het voer en maken meer speeksle aan waardoor het beter verteerd.

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 11:30

San krijgt 's morgens rond 11.00 uur 2 scheppen (maatscheppen) als hij uit de paddock komt.
En dan 's avonds voordat ik naar huis ga ook nog 2 a 3 scheppen.
Dus kom op ongeveer een emmer per dag.

Ik ben zoveel lucerne gaan voeren omdat hij erg ingevallen was na de overgang van de seizoenen.. De ene keer eet hij het sneller op als de andere keer.. maar uiteindelijk is elke dag zijn voerbak leeg.

Ik doe ongeveer 2 weken met 1 zak.. (afgelopen keer, 3 weken maar toen heeft hij minder gehad ivm blesure)
dus ongeveer 1.5 kg per dag..

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 11:35

Ok dan weet ik een beetje hoeveel zakken ik moet halen. Ik gaf het vroeger aan mijn oude paard maar ben de hoeveelheden een beetje vergeten en de omloopsnelheid.

Geef jij het ook naast hooi? en hoeveel hooi krijgt hij dan daarnaast?

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 11:39

Hij krijgt 3 x per dag hooi.
's morgens, in de loop van de middag en 's avonds laat.

Dit is los hooi dus niet echt in plakken te noemen. Komt van die grote balen af.
Denk dat het 1 plak per keer is ongeveer..

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 11:40

Wij voeren ook hooi en krachtvoer en daarnaast ongeveer een halve emmer lucerne p.d. Ze krijgen maar een halve schep krachtvoer per dag, dat meng ik dan met de lucerne. Ze krijgen ca. halve baal hooi p/d.

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 12:47

Als ik jou was zou ik gewoon naar je paard kijken. Het ligt ook erg aan wat het paard doet natuurlijk.
Om wat voor paard gaat het?

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 13:01

Het is een rijpaard. Op haar NRPS paspoort staat verder niet. Ze heeft wel een beetje een kniek ik haar hoofd beetje volbloed ofzo. Ze is 1.65 hoog en 13 jaar oud. Ik rijd een uur dressuur op haar (l niveau) en 2 x per week een half uur aan de longe met pessoa. Daarnaast gooi ik haar nog een half uur los en stap ik soms met haar aan de hand (na het longeren een half uurtje)
Ze is vrij schraal op het moment. Kan haar ribben beetje zien en is een beetje schonkig. Ze krijgt op stal (naast stro) 2 plakken hooi op een dag en 2 kg biks. de biks vind ik goed maar het hooi veel te weinig vandaar dat ik op lucerne uitkwam dat kan ik thuis in de gang kwijt Haha!

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 13:01

Ik geef zelf ook luzerne (Alfa-A) bij sinds kort (paard staat op pensionstal en krijgt daar hooi).

Ik geef het nog niet zo lang, dus het is nog even afwachten of de hoeveelheid die ik geef goed is... Ik geef ongeveer 1200 gram per dag, dan kom ik juist een maand toe met twee zakken van 20 kg. 1200 gram is een emmertje waar ooit mineralen ingezeten hebben vol...

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 13:51

Mijn paard krijgt naast zijn dagelijkse biks/kuil/muesli ook 2 maatscheppen (van het biks)met lucerne.
Nu staat hij niet in de arbeid vanwege een ontsteking, dus krijgt hij een halve schep voor het lekkere. Als hij straks weer volop in de training komt zalik het wel weer opvoeren en kan het best zijn dat hij dan een halve emmer krijgt.

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 12:13

Kun je niet de hoeveelheid hooi omhoog doen?
Ik neem aan dat jijzelf gaat over wat en hoeveel je paard eet.
Ook is 2 kg biks niet heel erg veel, ik weet niet wat voor brok het is natuurlijk, maar dat zou je ook met een halve kilo omhoog kunnen doen.

Maar als ze nu schraal is zou ik haar toch wel een flinke emmer per dag erbij geven, je kunt altijd weer afbouwen.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 12:24

Ik vind 2 kg biks dan weer meer dan genoeg voor een gemiddeld paard, ik zou zelf ook proberen het ruwvoer te vermeerderen. Hooi is idd erg weinig maar op veel stallen kan je helaas niet zelf beslissen hoeveel hooi je paard krijgt.

Gouda, als ze vrij schraal is kan je bijv ook bietenpulp bijgeven. Of ev zelf hooi kopen of voordroog (in België kan je Horsedinner kopen, da's voordroog van zeer goede kwaliteit en in kleine pakjes) en daar 's avonds wat van geven.

Ik zit eigenlijk een beetje in dezelfde situatie en ben ook op luzerne uitgekomen omwille van plaatsgebrek, bij mij staat het niet in de gang maar op het balkon Haha! Het probleem met die Horsedinner is bij mij dat dat zo rap beschimmelt als je het niet binnen een paar dagen voedert... Als ik een adresje hier in de buurt vind waar ze dat verkopen ga ik over op Bioform van Mijten.

Maar voorlopig ben ik wel tevreden met m'n luzerne...

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 13:14

Ik voer 5 emmers (10 liter) op een dag, als ie in training staat 6. Hij krijgt er geen hooi bij, wel stro omdat ie op zaagsel staat.
Ik heb gebeld met mensen van Hartog toen, en je kunt precies aanvragen hoeveel je moet voeren.
Ze houden geloof ik een kilo aan per 100 kilo lichaamsgewicht.
Een emmer van 10 liter net niet helemaal vol is een kilo.
Die van mij doet het er prima op zo.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 01:44

joelledsr schreef:
Kun je niet de hoeveelheid hooi omhoog doen?
Ik neem aan dat jijzelf gaat over wat en hoeveel je paard eet.

Ook is 2 kg biks niet heel erg veel, ik weet niet wat voor brok het is natuurlijk, maar dat zou je ook met een halve kilo omhoog kunnen doen.

Maar als ze nu schraal is zou ik haar toch wel een flinke emmer per dag erbij geven, je kunt altijd weer afbouwen.

Heb er helaas niets over te zeggen wat ze krijgt ze voeren er volgens een standaard. Vandaag was de fysio er en die vond het ook te weinig en vond haar ook te schraal. Maar zoland de stalhouder het er niet mee eens is dan krijgt ze niets meer.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 10:55

gam krijgt 4 plak hooi per dag en ook iets van een schep lucerne Lachen

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 11:34

Kun je de stalhouder niet uitleggen dat hooi veel goedkoper is dan biks? Ik zou de hoeveelheid ruwvoer echt vermeerderen. Dat is veel beter voor je paard. Lucerne bijvoeren is daarom wel een goed idee! Ik heb nooit lucerne gevoerd dus ik zou zeggen bel de fabrikant. Zij hebben wel een voedingsdeskundige in dienst.

pepijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 12:13

Als ik Dorus en Pepijn lucerne geef krijgen ze elk een halve emmer OK dan!

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 14:25

Het beste is idd gewoon even Hartog bellen of via internet advies vragen aan die voedingsdeskundige. Ze zijn heel aardig, leggen goed uit, en krijgt zelfs een briefje thuis.. Ik kwam toen uit op 5/6 emmers per dag, omdat ik geen hooi oid meer bijvoer..

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 17:21

Ik zou het gewoon even proberen en dan kijken hoe ze er op reageert.
Wordt ze weer iets voller is het genoeg zie je niets zou ik nog wat meer geven.Goed idee om dit bij te gaan voeren.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 11:35

Passionato schreef:
Het beste is idd gewoon even Hartog bellen of via internet advies vragen aan die voedingsdeskundige. Ze zijn heel aardig, leggen goed uit, en krijgt zelfs een briefje thuis.. Ik kwam toen uit op 5/6 emmers per dag, omdat ik geen hooi oid meer bijvoer..

5 a 6 emmers op een dag is best een duur geintje zeg. Ik ga ze even mailen voor advies.

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 12:37

Passionato schreef:

Ik had altijd gedacht dat je nooit alleen Luzerne mag voeren... dat het puur een bijvoeding is... ik gaf mijn merrie 1 voerschep per dag voor vezels en het eiwit en het vertragen van de voeropname. Daarnaast krijgt zij nog biks en kuil.

Er staat in "Paard en voer": Luzerne bevat veel calcium en weinig fosfor: voor paarden is dit een ongunstige verhouding. Corrigeren kan met andere voermiddelen in het dieet, bijvoorbeeld granen. Zuivere granen zijn juist arm aan calcium en rijk aan fosfor.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 12:42

Oh dat klinkt niet zo best. Ik wil die lucerne juist gaan voeren om de verhouding ruwvoer-krachtvoer recht te trekken. ze krijgt 2 kg onderhoudsbrok en 2 plakjes hooi. Maar als ik nu ook nog granen bij zou moeten voeren dan is het weer uit balans. Dat is balen zeg. Wat nu heb geen opslagruimte voor hooi maar wil toch dat ze meer ruwvoer krijgt.