Stationswagen voor de paardentrailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YvonG

Stationswagen voor de paardentrailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 15:04

Kan een Opel Astra Stationwagen 1.6 een anderhalfpaardstrailer trekken? Verward Of moet ik dan een 1.8 hebben???
De trailer is 540 kg ledig gewicht en kan maximaal een massa van 1.350 kg hebben.
Of weet iemand waar ik deze informatie gemakkelijk kan vinden op internet??

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 15:10

YvonG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 15:19

ik had daar al gekeken, maar ik kom daar niet helemaal uit. Er staat bijvoorbeeld bij de Astra Stationwagen 1.6: trekhaak geremd 900 kg. Betekent dat dat er maximaal 900 kg getrokken mag worden inclusief de trailer? Dus een trailer van 540 kg + een (mini)paardje van 900-540= 360 kg?
En als ik een 1.8 koop (die een geremd trekvermogen van 1.250 kg heeft); de trailer is 540 kg, het paard ca. 700 kg = 1.240 kg. Mag dat dan wel? Of geldt hier weer de maximale massa van de trailer (= 1.350 kg) en moet ik dus een auto zoeken die 1.350 kg moet kunnen trekken?
Beetje lastig uitleggen, maar ben ik nog te volgen?

ponyjongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 16:21

Ik heb een Astra Stationwagen 1.6 en die mag maar 1000 kg trekken. NIet genoeg dus om een trailer met forse pony te trekken (ik heb een tweepaardstrailer). Ik zou voor een 1.8 gaan als je er echt mee wil gaan trekken. Als je trailer 540 weegt, je pony ong. 500 zit je samen op 1040 kg. Dat kan een 1.8 Astra waarschijnlijk wel trekken (1250 kg), maar voor precieze info moet je toch even een dealer bellen.
Heb je je rijbewijs E, want anders moet je op nog veel meer dingen letten. Volgens mij is hier een keer een heel duidelijk topic over geschreven, dus als je e.e.a. wil weten, moet je even zoeken.
Succes! Opeltjes rijden heerlijk Lachen

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 16:48

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 17:22

Als ik jou was zou ik minimaal een 2 liter motor nemen. Een astra is vaak net even te licht als trailer trekauto.

Het gewicht wat een auto mag trekken geremd is de trailer zelf plus inhoud. Dus als je trailer 540 kg weegt mag je daar max 460 kg lading in meenemen als de auto 1000 kg mag trekken.

Vooral met paardentrailers is het beter om iets "over" te hebben dan tekort, bij caravans raden ze altijd aan om minimaal 10% over te hebben. Dus als je 1000 kg wil trekken dan moet je auto minimaal 1100 kg kunnen trekken.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 08:08

ingvdh schreef:
Als ik jou was zou ik minimaal een 2 liter motor nemen. Een astra is vaak net even te licht als trailer trekauto.

Het gewicht wat een auto mag trekken geremd is de trailer zelf plus inhoud. Dus als je trailer 540 kg weegt mag je daar max 460 kg lading in meenemen als de auto 1000 kg mag trekken.

Vooral met paardentrailers is het beter om iets "over" te hebben dan tekort, bij caravans raden ze altijd aan om minimaal 10% over te hebben. Dus als je 1000 kg wil trekken dan moet je auto minimaal 1100 kg kunnen trekken.

Hier sta ik dus helemaal achter, anzie, 2ltr is echt het minimale, 2,2/2,4ltr begint pas een beetje comfortabel te worden.
Dat extra stukje vermogen is echt wel een must, zeker als je er een lastpak op hebt staan.

Overigens zou ik over een stationwagen nog een keer goed nadenken.
Door het lange, vaak relatief lege achtereind van de auto, krijg je in verhouding, erg veel druk op de achtervering.
Dit is iets waar veel paarden wagenziek van worden.

Een extra (nastelbare ) vering is een optie, maar zelf zou ik kiezen voor een "gewone'' personenauto, of een korte 4weel drive.

Kijk of je kunt proefrijden met een volle trailer.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 09:25

Kitten schreef:
Overigens zou ik over een stationwagen nog een keer goed nadenken.
Door het lange, vaak relatief lege achtereind van de auto, krijg je in verhouding, erg veel druk op de achtervering.
Dit is iets waar veel paarden wagenziek van worden.

Wij hebben een BMW Touring. Ik heb nog nooit gemerkt dat mijn paard het vervelend vindt om op pad te gaan of dat ze wagenziek ervan wordt.
Juist doordat het een Touring is, is er veel ruimte voor zadel en alle andere attributen die meegaan op wedstrijden. Erg handig! OK dan!

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 13:34

Meestal heeft een auto met trekhaak een tweede blad waarop staat wat ie trekken mag. Als de auto die jij op het oog hebt dit tweede blad niet heeft kan je dit zo navragen bij de RDW (als je het kenteken weet).

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 14:21

Meestal wordt er van uit gegaan dat als je een 2paards trailer wilt trekken, je auto minstens 2000 kg mag trekken. En dat mag zo'n station niet. Wel mag en kan je dan rustig een 1,5 paards trailer trekken.