Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
PeruaansePas schreef:Je kan best je eigen mest over je eigen land uit (laten) rijden. Als je dit jarenlang achtereen doet verschraalt je land wel. Er is immers zeer weinig aanvoer van nieuwe mineralen/groeistoffen omdat je een 'gesloten systeem' creeërt waaruit hoogstens mineralen afgevoerd worden. De kans op wormbesmetting is groter. Bij een verschraalde wei krijgen onkruiden als boterbloem veel meer kans.
Hoe vlas het land be-invloed en of het snel verteerd weet ik niet. Vlas op de mesthoop wordt wel snel donker en omdat het zo fijn van structuur is ziet het er niet meer uit als vlas, daardoor lijkt het misschien wel verteerd.
MoniqueT schreef:Wij verspreiden het bewust niet over het eigen land. Het risico op wormbesmetting is erg groot en je krijgt van die echte "paardenweilanden". Het ziet er groen uit, maar er zit totaal geen voeding meer in. Liever laten we regelmatig een keer een boer drijfmest er overheen rijden (koeien- of varkensmest). De eigen mest kunnen wij overigens wel heel voordelig kwijt bij een bevriende boer die het over zijn land uitrijdt.
Citaat:Is een betere optie dan het ene jaar eigen mest, het andere jaar kunstmest of helemaal niets?
Mijn pony stond altijd in pension en ik weet dat weilanden na een paar jaar echt 'op' zijn. Heb je eenmaal zuring en boterbloem, da's moeilijk daar weer af te komen.Citaat:Wat verteren betreft, ik heb het nu bijna een jaar liggen en soms heb ik het idee dat de mest hoop haast kleiner wordt, ipv groter, ik neem aan dat het dus wel snel verteerd?
Citaat:Er zijn vast mensen die zelf een weiland hebben en dat precies kunnen uitleggen. Mijn pony stond altijd in pension en ik weet dat weilanden na een paar jaar echt 'op' zijn. Heb je eenmaal zuring en boterbloem, da's moeilijk daar weer af te komen.
jeddah schreef:Wat verteren betreft, ik heb het nu bijna een jaar liggen en soms heb ik het idee dat de mest hoop haast kleiner wordt, ipv groter, ik neem aan dat het dus wel snel verteerd?
. Het is me dus niet om de kwaliteit gras te doen (moet natuurlijk niet slecht voor de paarden zijn, dat ze ziek worden, maar het hoeft ze niet te "voeren").
, wat zouden jullie doen? Ik heb wel wat onkriud, vorig jaar had ik veel klaver
, dat terwijl het "nieuw" was, het was iets omgeploegd en ingezaaid in begin Oktober 03.jeddah schreef:
Aan iedereen die er wel verstand van heeft, wat een aantal van jullie duidelijk heeft, wat zouden jullie doen? Ik heb wel wat onkriud, vorig jaar had ik veel klaver
, dat terwijl het "nieuw" was, het was iets omgeploegd en ingezaaid in begin Oktober 03.
Ik heb in het najaar wat kalk en kunstmest erop gestrooid, nadat ik ook al bijgezaaid had.
[/b]
[/i][/color]
.