Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
dat zou ik nooit doen. Daarmee bereik je eerder het tegenovergestelde: dat ze het enge met een klap gaat associëren. PeruaansePas schreef:Een dier straffen om angstdat zou ik nooit doen. Daarmee bereik je eerder het tegenovergestelde: dat ze het enge met een klap gaat associëren.
Ik sluit me aan bij tiggeriedoo en Bliepje. Oefen in een veilige situatie om probleemloos langs die enge dingen te lopen en beloon haar. Ga ook na of ze misschien niet jou spanning overneemt als je langs iets moet waarvan jij al denkt dat ze er misschien van schrikt. Soms helpt afstappen ook of haar bezighouden zodat ze 'geen tijd' (lees: haar aandacht bij jou heeft en niet bij de omgeving) heeft om op enge dingen te letten.
Dimple schreef:Doen alsof je gek bent en gewoon doorgaan waarmee je bezig bent.
Niet belonen, want dan bevestig je het voor haar dat het eng is en ook niet afstraffen, want dat veroorzaakt nog meer paniek.
Gewoon normaal praten 'zeg, ik zie niks hoor, stel je niet aan'.
Zelf rustig zitten, keertje diep adem halen en zwaar zuchten. Helpt echt!
Tulandro schreef:Juist.. en als mijn paard dan spontaan niet over een bruggetje heen wil, waar we al duizend keer overheen gegaan zijn, krijg hij even een tik.. en voila.. hij loopt er zonder te mieren over heen.
Met aanstellen wordt hier dus niet bedoeld dat een paard angstig is, je moet hem af en toe herinneren dat het niet eng is.