bij aan stellen bestraffen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Monster

bij aan stellen bestraffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 13:41

Bij mij op stal staat een leuke kwpnèr merrie total genaamd, van 4 jaartjes oud.
We moeten als we naar een bak willen 20 minuutjes over de weg rijden... normaal deden we dat altijd samen(ik op arzu.. Carolien het baasje van Total op tootal)
Maar arzu heeft een kleine time-out als het ware, dus ze gaat niet meer met ons mee. Nu doet total zich heel erg aanstellen langs de weg, schrikt van de kleinste dingen..
voorbeeldje..
Hij Scheiterd van een fontuintje dat aan staat, maar als er een vrachtwagen langs hem raced kijkt ze er niet eens naar

een dicht klappende deur(van een auto) is doodeng, maar een soort van doolhof tussen allemaal kupkisten(of hoe je het schrijft) heen en dan nog een heftruck achter je aan is niks an..

Nu vroegen wij ons af, Moeten we deze aansteleritus gewoon aanpakken met de zweep?? Als die zich aanstelt haar meteen een tik geven??

want van de zomer deed ze niet nooit en reden ze ook vaak genoeg alleen carolien houd haar meestal wel aan het werk, maar de hele weg is ook niet leuk.. een ontspannen ritje zit er dna eigenlijk nooit in..

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 13:46

Niet dat ik nu alles weet, maar om haar nog banger te maken door haar een tik te verkopen lijkt me beetje verkeerd. Je geeft zelf al aan dat jullie voorheen altijd met twee op pad gingen en nu gaat Total alleen.

Komt vaker voor dat paarden met twee wel gerust zijn en alleen buiten van de gekste dingen kunnen schrikken.

Ik zou het paard eerder geruststellen met de stem en anders aan de hand lopen ofzo. Niet bestraffen.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 14:04

Ik zou haar niet straffen eerder gaan oefenen op 'rare dingen'. Laat haar zien dat ze jullie kan vertrouwen en leid haar gewoon overal langs. Prijs haar als het lukt!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 14:06

Het ligt er maar net aan hoe het paardje reageert. Mijn paard moet ik af en toe er echt wel opstraffen, want dan kan hij opeens wel normaal doen. Maar merries gaan dan meestal over de zeik.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 14:23

Een dier straffen om angst dat zou ik nooit doen. Daarmee bereik je eerder het tegenovergestelde: dat ze het enge met een klap gaat associëren.

Ik sluit me aan bij tiggeriedoo en Bliepje. Oefen in een veilige situatie om probleemloos langs die enge dingen te lopen en beloon haar. Ga ook na of ze misschien niet jou spanning overneemt als je langs iets moet waarvan jij al denkt dat ze er misschien van schrikt. Soms helpt afstappen ook of haar bezighouden zodat ze 'geen tijd' (lees: haar aandacht bij jou heeft en niet bij de omgeving) heeft om op enge dingen te letten.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 14:30

Zoals ik heb gezegd.. paardje reed voorheen ook aldoor alleen

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 14:31

Biepje schreef:
Ik zou haar niet straffen eerder gaan oefenen op 'rare dingen'. Laat haar zien dat ze jullie kan vertrouwen en leid haar gewoon overal langs. Prijs haar als het lukt!

dat doen we ook gewoon Lachen
Afentoe ligt er eens een zeil op het pad.. maakt ze niks van, maar ze stelt zich echt aan..

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 14:33

PeruaansePas schreef:
Een dier straffen om angst dat zou ik nooit doen. Daarmee bereik je eerder het tegenovergestelde: dat ze het enge met een klap gaat associëren.

Ik sluit me aan bij tiggeriedoo en Bliepje. Oefen in een veilige situatie om probleemloos langs die enge dingen te lopen en beloon haar. Ga ook na of ze misschien niet jou spanning overneemt als je langs iets moet waarvan jij al denkt dat ze er misschien van schrikt. Soms helpt afstappen ook of haar bezighouden zodat ze 'geen tijd' (lees: haar aandacht bij jou heeft en niet bij de omgeving) heeft om op enge dingen te letten.

dat zal het wel niet zijn..
want we weten wel waar ze van gaat schrikken zo ondertussen, maar dan doen we niet anders dan anders

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 16:13

niet straffen...
als je namelijk gaat reageren op iets wat een paard doet, zal hij dit toch wel gaan onthouden.
als mijn pony ergens van schrikt, ga ik altijd een liedje zingen...
heel idioot maar werkt wel!
omdat je ademhaling dan namelijk normaal blijft.
als je boos wordt ga je namelijk sneller ademen en dat merkt een paard.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 16:16

Doen alsof je gek bent en gewoon doorgaan waarmee je bezig bent.

Niet belonen, want dan bevestig je het voor haar dat het eng is en ook niet afstraffen, want dat veroorzaakt nog meer paniek.

Gewoon normaal praten 'zeg, ik zie niks hoor, stel je niet aan'.

Zelf rustig zitten, keertje diep adem halen en zwaar zuchten. Helpt echt!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 16:18

Dimple schreef:
Doen alsof je gek bent en gewoon doorgaan waarmee je bezig bent.

Niet belonen, want dan bevestig je het voor haar dat het eng is en ook niet afstraffen, want dat veroorzaakt nog meer paniek.

Gewoon normaal praten 'zeg, ik zie niks hoor, stel je niet aan'.

Zelf rustig zitten, keertje diep adem halen en zwaar zuchten. Helpt echt!

Juist.. en als mijn paard dan spontaan niet over een bruggetje heen wil, waar we al duizend keer overheen gegaan zijn, krijg hij even een tik.. en voila.. hij loopt er zonder te mieren over heen.
Met aanstellen wordt hier dus niet bedoeld dat een paard angstig is, je moet hem af en toe herinneren dat het niet eng is. Schijnheilig

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 17:17

Ik straf mijn merrie wel voor haar schrikkerige gedrag.
Ze is nu inmiddels 8 jaar oud en nog steeds kan ze ongeloofelijk mutsen, en dan echt voor dingen die niet nodig zijn.
Als er ook maar iets in haar rijomgeving veranderd is dan loopt ze zich ongeloofelijk aan te stellen.
Ik bestraf haar alleen met de stem, dus een keer een harde Heeee!!!! werkt bij haar uitstekend, ik rij daarna er meteen weer langs.
Anders bestraffen heeft echt geen zin want je hebt haar zo over de toeren dus zwepen en ander materiaal laat ik achterwege omdat dit nog averechtser werkt.
Probeer vooral de negeer tactiek toe te passen en anders te corrigeren met je stem en benen.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 11:55

Tulandro schreef:
Juist.. en als mijn paard dan spontaan niet over een bruggetje heen wil, waar we al duizend keer overheen gegaan zijn, krijg hij even een tik.. en voila.. hij loopt er zonder te mieren over heen.
Met aanstellen wordt hier dus niet bedoeld dat een paard angstig is, je moet hem af en toe herinneren dat het niet eng is. Schijnheilig

dit bedoel ik dus.. Der is een fontuintje.. op de weg erheen, en de ene keer is het ene monster dat je elk moment opvreet, en het andere moment ziet ze het niet eens Rolleyes

sanzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 15:47

ik zou het paad al thuis aan allerlei vreemde dingen laten wennen. paraplu's, plastic tassen enz. en als ze zich gaat aanstellen, doen of er niks aan de hand is. want als jij al iets vreemd ziet en denkt van daar gaat ze van schrikken, dan voelt het paard het al.
Maar ik denk gewoon op stal aan de gang dat is de beste oplossing.
mijn paardje is nergens bang meer van.
kwam ook omdat ze naast onze rijbak bezig waren met huizen bouwen, dus ze heeft allerlei geluiden al gehoord en gezien.
groetjes, en succes

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 11:31

ik heb dat dus ook, dat mn paard het ene moment er niet van schrikt en het andere moment weer wel en als ik weet dat het aanstelleritus is straf haar wel degelijk al sze gaat flippen!! even een tikje erbij en dan is et goed!