gevolgen lijnzaad ongekookt voeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

crazy_funky

gevolgen lijnzaad ongekookt voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 13:21

Misschien een domme vraag, maar ik zie/hoor altijd dat je lijnzaad moet koken.
maar wat gebeurd er dan als je het niet gekookt geeft?

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 13:24

volgens kan je het dan ook gewoon voerenn(tussen de brok)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 13:44

`Je mag het gewoon voeren, maar je moet wel zorgen dat hij naderhand niet nog wat zaadjes gaat oplikken, want dan zwellen ze op en kan hij erin stikken.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 16:18

Lijnzaad kan gifstoffen (blauwzuur) bevatten die onschadelijk worden na het koken. Neem hier geen risico mee!
Laatst bijgewerkt door HippoLogic op 06-01-05 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 16:20

Ja, het blauwzuur is giftig vandaar moet je het altijd koken, hoewel de meningen hierover zijn verdeeld. Er bestaat ook geplet lijnzaad en dit mag je gelijk over het voer geven!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 16:23

Ben je niet in de war met maisvlokken of geplette haver? Ik heb nog nooit van geplet lijnzaad gehoord.
Lijnzaadolie bevat trouwens geen blauwzuur en kun je dus wel aan je paard voeren (in kleine hoeveelheden).

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 17:10

Geplet lijnzaad is nieuw en dat schijn je idd gewoon ongekookt te kunnen voeren zonder gevaar voor blauwgas

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 17:13

Wat er bebeurd weet ik niet, ik weet wel dat hjet giftig is!!
Gewoon niet doen dus

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 21:57

oh ok dan weet ik dat ook weer!
bedankt.
maare ik was het niet van plan te voeren hoor, maar hoorde alleenmaar dat je het steeds moet koken maar wist de reden daarvan niet.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 00:50

Ik heb in mijn onwetendheid1,5 jaar lang, ongekookt lijnzaad gevoerd. Onze 2 paarden mankeren er niets van. Toen iker achter kwam dat dat gevaarllijk kon zijn ben ik er mee gestopt. Ik voerde het trouwens nog flilnk ook. n.l. 2 zaken lijnzaad met 2 zakken maismeel gemengt en dan 6 kilo op een dag per paard. Lachen

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 01:04

lijnzaad KAN blauwzuur bevatten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 08:04

Alle zaadjes bevatten blauwzuur. Een max hoeveelheid per kg paard kan worden gegeven.Even googlen en je zult een pagina vinden die dat geeft. Maar zo uit mijn hoofd dacht ik dat 150 gr per dag als richtlijn kan worden gebruikt, ga er maar niet overheen.

http://www.pdv.nl/lmbinaries/blauwzuur!.pdf

Dit is een interessante pagina, lees deze eens en je zult tot de conclusie komen dat je het liever niet ongekookt wilt geven, kijk ook even naar de vergiftigings reakties die mensen hierop geven, kun je je voorstellen dat je paardje er op reageert en zich niet zo jovel voelt. Laat anders eens zijn leverfunkties via een bloedproef testen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 10:14

ik kwam dit ook nog tegen op een andere site:

Lijnzaad is een zeer vetrijk produkt dat in de zaadhuid slijmstoffen bevat die in aanwezigheid van water sterk opzwellen.
Deze slijmstoffen oefenen een beschuttende werking uit op het slijmvlies van het maagdarmkanaal.
Het hoog gehalte aan onverzadigde vetzuren (linoolzuur) bevordert het glanzend voorkomen van de vacht.

Omdat lijnzaad kleine zaadjes met een harde pel zijn, breken paarden slechts een zeer kleine fractie bij het kauwen.
Daardoor komen hele zaden in het maag-darmkanaal terecht waar ze op hun beurt niet verteerd worden en bijgevolg onbenut in de mest komen.

Door het lijnzaad te koken zwellen de slijmstoffen en barst de harde zaadpel open.Deze gekookte brij is perfect verteerbaar.
Bovendien wordt door het kookproces het blauwzuur dat aanwezig is in het lijnzaad geneutraliseerd.

Er is echter ook een nadeel verbonden aan het gekookte lijnzaad.
De lijnolie wordt enerzijds blootgesteld aan de lucht en heeft anderzijds een hoog vochtgehalte waardoor dit zeer snel ranzig wordt.

Gewoon lijnzaad dient dus steeds vers gekookt worden.

Babsie_Flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 17:01

Ik voer lijnzaad altijd ongekookt op aanraden van mijn DA.
Lijnzaad is na 24 uur giftig, dus ik maak de bak daarna helemaal schoon en ik voer ze ook niet in een vaste voerbak, maar een plastic voerbak die ik zo weer mee kan nemen.
Zo voer ik ze al jaren lijnzaad...

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 17:57

Maar het lijnzaad blijft 3 dagen in de darmen zitten voordat het eruit wordt gepoept, dus komt er dan wel blauwzuur vrij! Geplet lijnzaad geven, daar is het zuur al uit!

soesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 18:18

Ik voer geel (australisch) lijnzaad. Dat kun je voeren zonder te koken. Kijk op homeovet.nl en je kunt het zo bestellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 22:00

Babsie_Flash schreef:
Lijnzaad is na 24 uur giftig, dus ik maak de bak daarna helemaal schoon en ik voer ze ook niet in een vaste voerbak, maar een plastic voerbak die ik zo weer mee kan nemen.

Dit snap ik even niet, het is toch ongekookt? Hoe kan het dan na 24 uur giftig worden? Het zit vast wel langer dan 24 uur in de darmen en zeker wel langer dan 24 uur in de zak bij de winkel Cool Flauw he, maar dan zal het gekookt wel giftig worden,maar daar is de blauwzuur dan al uit. Verward

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 23:47

Babsie_Flash schreef:

Erg vreemd dat je DA dat adviseert, die zou toch beter moeten weten....

Een DA in Utrecht op de faculteit vertelde me dat lijnzaad giftig kan worden zodra het in aanraking komt met de openlucht, dus is de kans dat het inderdaad gifstoffen afgeeft altijd aanwezig aangezien het lijnzaad al een hele weg is gegaan voordat het bij je paard in de voerbak ligt.

Altijd koken dus, of in een andere vorm geven, in olievorm of geplet en geperst in brokken, die bestaan ook.

Ik ben geen DA natuurlijk, maar zou toch altijd het zekere voor het onzeker nemen...

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 13:20

Je mag lijnzaad wel ongekookt voeren maar dan niet te veel...gewoon een handje voeren kan best

Babsie_Flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 12:39

Zabbie schreef:
Erg vreemd dat je DA dat adviseert, die zou toch beter moeten weten....

Een DA in Utrecht op de faculteit vertelde me dat lijnzaad giftig kan worden zodra het in aanraking komt met de openlucht, dus is de kans dat het inderdaad gifstoffen afgeeft altijd aanwezig aangezien het lijnzaad al een hele weg is gegaan voordat het bij je paard in de voerbak ligt.

Dat is helemaal fout: als lijnzaad in aanraking komt met vocht: water, komt er na 24 uur blauwzuur vrij: dit is giftig. Niet de open lucht hoor! Lachen
Ik voer ze nu alle 7 1x in de week lijnzaad: gewoon ongekookt ennuh... ze leven allemaal nog steeds! Vreemd hè?

maar blijven jullie ze gewoon gekookte lijnzaad voeren, want als je niet accuraat bent/voorzichtig, is het wel gevaarlijk!
ohja, ik voer mijn paarden al zo´n 4 jaar ongekookt lijnzaad.
en ze leven nog steeds.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 14:27

hmm vreemd wij hebben ze altijd gewoon ongekookt lijnzaad gevoerd. nooit problemen mee gehad. gewoon dor de brokjes gedaan.. wist niet eens dat het giftig kon zijn

Babsie_Flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 12:03

laura2span schreef:
hmm vreemd wij hebben ze altijd gewoon ongekookt lijnzaad gevoerd. nooit problemen mee gehad. gewoon dor de brokjes gedaan.. wist niet eens dat het giftig kon zijn

Echt waar? wat een geluk! Maar waarom ging je dan eigenlijk lijnzaad voeren? Als iemand het voorsteld zegt diegene toch ook dat het giftig kan zijn? Of heb je het ergens gelezen?
Just curious Lachen

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 12:54

je hebt ook lijnzaadolie,veel makkelijker in gebruik...

Babsie_Flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 13:02

casanova schreef:
je hebt ook lijnzaadolie,veel makkelijker in gebruik...

Klopt, alleen zegt mijn DA dat dat niet zo effectief is als lijnzaad uit een zakje Lachen