losgooien in paddock of stappen in trainigsmolen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Talida

losgooien in paddock of stappen in trainigsmolen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 08:26

Ik weet wel wat Tallie zou prefereren: losgooien! Maar wat zouden jullie doen? Ik denk dat stappen in de molen trainigstechnisch beter is, maar dan krijg ik soort van schuldgevoel dat ze van die suffe rondjes moet lopen! Schijnheilig

Het betreft hier een extra service die naast het gewone dagelijks rijden is

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 08:32

om en om *LOL*

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 08:48

Trainingstechnisch (mooi woord *LOL*) is de molen misschien beter, maar als je paard buiten het rijden om anders de rest van de dag op stal staat, zou ik zeker ook voor losgooien kiezen.
Of een combinatie van beiden.
Er is ook nog zoiets als 'fris in het hoofd' blijven.
Ook paarden moeten lekker kunnen dollen Knipoog

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 08:52

Oscar schreef:
Trainingstechnisch (mooi woord *LOL*) is de molen misschien beter, maar als je paard buiten het rijden om anders de rest van de dag op stal staat, zou ik zeker ook voor losgooien kiezen.
Of een combinatie van beiden.
Er is ook nog zoiets als 'fris in het hoofd' blijven.
Ook paarden moeten lekker kunnen dollen Knipoog

precies, daarom zit ik te bedenken wat ik nu zal doen Haha! Mooiste zou eigenlijk zijn, half uurtje instappen in de molen en dan half uurtje uitrazen in de paddock, maar dat durfte ik (nog) niet voor te stellen, ik ga pas eind deze maand naar die stal...

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 08:58

Dat lijkt mij ideaal die combinatie. Gewoon voorstellen toch ja heb je nee kan je krijgen. Veel plezier op je nieuwe stal.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 09:00

ik ga mee met wat hierboven ook al staat. allebei doen dus. stapmolen houdt ze bezig op een gecontroleerde manier, maar losgooien moet af en toe zeker ook gebeuren!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 09:08

Ik probeer zoveel mogelijk beide, en als ik moet kiezen ga ik voor los doen in de paddock...

Ik sta sinds 1 1/2 week op een stal waar ook een stapmolen is.
Omdat ik nu vakantie heb heb ik zelf alle tijd om mijn paard er uit te doen.
Ze loopt nu elke dag een paar uur los in de bak/paddock en ze heeft nu 2x in de molen gelopen.
Als ik straks weer aan het werk ben zal ze weer wat vaker in de molen gaan 's morgens en dan doe ik haar gewoon 's avonds nog even los als ik uit moet mesten, voordat ik ga rijden...

In de molen is wel heel goed voor ze, omdat ze lekker bewegen, maar als ik zou ik moeten kiezen zou ik denk toch voor los doen gaan, omdat dat geestelijk beter voor ze is.
Als je mag combineren zou ik het om en om doen! Knipoog

Succes ermee! OK dan!

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 09:08

gouda schreef:
Dat lijkt mij ideaal die combinatie. Gewoon voorstellen toch ja heb je nee kan je krijgen. Veel plezier op je nieuwe stal.

Ze zullen wel denken, wat hebben we nu in huis gehaald? Zij zijn daar helemaal pro-molen, terwijl ik zoiets heb van ze staat nu ook weer of geen weer buiten dus gooi maar in de paddock. Van dekens die een hele dag waterdicht kunnen zijn had ze nog nooit gehoord Haha!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 09:12

Losgooien in de paddock. Ik ben absoluut niet voor stapmolens.
Het is een geestdodend rondje wat mijns inziens alleen enigszins nut heeft als je je paard flink nat hebt (van rijden of wassen) en het moet drooggestapt worden.

ponyjongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 09:26

Ik denk dat Tallie het lekker vindt om ook nog in de paddock te komen. Dat is ze toch een beetje gewend. Molen voor de lichamelijke training, paddock voor het 'psychisch' goed houden, zeg maar.
Ben benieuwd hoe het jou en Tal gaat bevallen daar.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 09:30

ponyjongen schreef:
Ik denk dat Tallie het lekker vindt om ook nog in de paddock te komen. Dat is ze toch een beetje gewend. Molen voor de lichamelijke training, paddock voor het 'psychisch' goed houden, zeg maar.
Ben benieuwd hoe het jou en Tal gaat bevallen daar.

Mij zal het wel bevallen, of Tal het ermee eens is valt nog te bezien Haha!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 09:41

Die zal er toch vast ook wel aan wennen... Knipoog

Weel lekker dat je in ieder geval die mogelijkheden daar hebt!

Wordt je paard er ook voor je uit gedaan of moet je dat zelf doen?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 09:42

Mijn paard vindt het geweldig om vanuit de paddock te kijken hoe andere paarden in de trainingsmolen lopen *LOL* Vooral het drafprogramma is lollig Clown
Ik gebruik de molen zelf niet, maar de meeste mensen die ik ken die 'm wel gebruiken doen beide en zo zou ik het ook doen. En in de molen en los in de paddock op dezelfde dag. Dan ook nog rijden of longeren, dus de paarden komen er vaak uit! Het wordt bij ons niet voor je gedaan, je moet het zelf regelen, maar met een leuk "netwerkje" stalgenoten die elkaars paard doen werkt dat best.
In de molen is in ieder geval altijd nog beter dan op stal.

Ik ken trouwens maar weinig paarden die echt een hekel hebben aan de stapmolen, ze lopen er bijna allemaal zo in.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 09:43

Nouvel schreef:
Wordt je paard er ook voor je uit gedaan of moet je dat zelf doen?

tegen een "bescheiden" eigen bijdrage wordt dat lekker iedere werkdag voor me gedaan!

JazzOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 09:52

Waar ga je naartoe als ik zo nieuwsgierig mag zijn?

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 09:56

JazzOrlando schreef:
Waar ga je naartoe als ik zo nieuwsgierig mag zijn?

Stal Jasper in Beinsdorp!

wat ziijn jullie allemaal nieuwschierig zeg Haha! Haha! (voor degenen die zich aangesproken voelen Schijnheilig )

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 09:58

Ik zou ook voor beiden gaan, maar ik zou het omdraaien: eerst paddock en daarna molen. Dat ze eerst de ergste energie eruit hebben kunnen gooien en daarna lekker uitstappen. Helaas heb ik op het moment alleen de beschikking over een molen (heel fijn met een 3 jarig paard). Wij gaan dan ook eind deze maand verhuizen Haha!

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 10:05

Talida schreef:
Stal Jasper in Beinsdorp!

wat ziijn jullie allemaal nieuwschierig zeg Haha! Haha! (voor degenen die zich aangesproken voelen Schijnheilig )

Aha, ik was ook al erg nieuwsgierig Haha! . Ik hoop dat jullie het naar je zin krijgen daar!

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 10:28

losgooien Knipoog

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 10:38

Losgooien natuurlijk. Anders heeft ze helemaal geen moment meer om paard te zijn. Dan wordt het stal,stapmolen en rijden dus altijd "jouw" kant op. Succes trouwens bij Jaspers!!

lexy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 11:11

losgooien is zowieso goed voor een paard, maar als het erom gaat om beweging te geven en je paard staat alleen maar stil in de paddock, is de stapmolen natuurlijk beter.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 11:18

Ik zou gaan voor het losgooien. Van de stapmolen merk je trainingstechnisch volgens mij pas wat als je op hoog niveau rijdt. En een chagrijnig paard leert veel minder. Laat r gewoon ff lekker loslopen, vinden ze prachtig, en rollen is goed voor de rug.
En ook in de paddock stappen ze de hele tijd, maar dan op hun eigen tempo en niet een een rondje (eenzijdige slijtage!), en staan ze vaak minder lang stil dan menigeen denkt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 11:23

in de stapmolen moeten ze wel bewegen
terwijl in de paddock trekken ze 2 maal een sprintje, en daarna staan ze stil.
ik zou gaan instappenn in de stapmolen, en dan losgooien in de paddock
als ze ingestapt zijn is er ook minder kans op blessures van rare sprongen .

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 11:25

Venetia schreef:
Ik zou gaan voor het losgooien. Van de stapmolen merk je trainingstechnisch volgens mij pas wat als je op hoog niveau rijdt. En een chagrijnig paard leert veel minder. Laat r gewoon ff lekker loslopen, vinden ze prachtig, en rollen is goed voor de rug.
En ook in de paddock stappen ze de hele tijd, maar dan op hun eigen tempo en niet een een rondje (eenzijdige slijtage!), en staan ze vaak minder lang stil dan menigeen denkt.

Ha je weet het goed te verwoorden! OK dan! Ik ga in princiep ook voor het losgooien, maar was gister dus even op bezoek daar, en het kan dus wel maar beetje vreemd vonden ze het wel. Dus dan ga ik weer twijfelen van ben ik dan zo raar dat ik dr gewoon weer of geen weer los wil hebben? Die blubber droogt wel weer

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 11:27

dutske schreef:
ik zou gaan instappenn in de stapmolen, en dan losgooien in de paddock
als ze ingestapt zijn is er ook minder kans op blessures van rare sprongen .

dat was mijn gedachte er inderdaad ook achter, dat ze beetje opgewarmd is, maar ja als het te ingewikkeld is om te regelen dan maar gewoon zo de paddock op...