welke zadels? breed paard, verstelbaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

germie

welke zadels? breed paard, verstelbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 20:35

Het is de bedoeling om in het voorjaar een d-pony in te rijden. Het dier is nogal breed. Deels komt dit doordat de pony behoorlijk dik is, dus de verwachting is dat ze op den duur wel een normale boommaat zou kunnen hebben. Ze is namelijk op zich helemaal niet zo breed gebouwd, gewoon een mooie sportpony. Maar je moet natuurlijk wel met een passend zadel beginnen. Mijn stubben met boommaat 31 is dus te smal, maar het scheelt niet zo heel erg veel.
Ik zoek nu dus een goedkoop zadeltje met een bredere boom. Ik zit dus aan verstelbaar te denken omdat de pony gewoon af mag vallen.

Welke Wintec zadels hebben een verstelbare boom?
En zijn deze bomen makkelijk te veranderen?
Of toch liever een Thorowgood Maxam met brede boom?
Ik hou eigenlijk helemaal niet van kunststof, zijn er nog andere alternatieven? Het liefst een goed A-merk (mag rustig 20 jaar oud zijn), of een goed B-merk. Het zadel moet z'n waarde behouden omdat het niet mijn paard is en ik evt. later het zadel weer kan verkopen.

[size=7]Ik wil het evt. ruilen tegen een merkloze met normale boom die dus NIET pas op deze pony.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 22:17

Ik heb zelf een hekel aan die Thorowgood Maxam zadels.
Wintec is nix mis mee, ik heb er ook een, ik ga er geen 6 paarden per dag mee rijden maar zoals ik hem gebruik voldoet ie hartstikke goed.
In de nieuwere Wintecs (de 500, 2000, pro, alleen de 250 niet) zit een verwisselbare boom. 500's zijn vaak 2e hands ook wel goedkoop te krijgen. De boom is vrij makkelijk te verwisselen. (kun je zelf doen)

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 23:47

Volgens mij heeft elke nieuwe Wintec die verwisselbare boom.
De boom is goed te veranderen, al kan het even wat moeite kosten.
Mijn boom moest van medium naar wide, was nog helemaal nieuw, dus toch wat stugger, dus het heeft even wat gescheld gekost, maar hij zit er in.
Ik heb ook een Thorowgood zadel in wide, en die is ook prima.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 23:50

met een pony met een ronde rug raad ik de wintec absoluut af. Had er zelf alleen maar positieve verhalen over gehoord, maar hij schuift op paarden met een ronde rug en zit behoorlijk hard. Ik hoor de laatste tijd veel mensen die dezelfde problemen hebben. Je kunt beter een wat goedkoper, maar goed 2e hands zadel nemen.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 00:31

Met een ronde rug is een wintec inderdaad niet super, vaak klappert hij achter. Daaleman heeft heel mooie zadels voor ronde pony's, hij is de eerste die er een passend kreeg op mijn dame.
Zou dus eerder voor een 2e hands Daaleman gaan, die kan je ook nog heel goedkoop vinden, EN daarna weer verkopen Lachen

Ik heb trouwens ook een 'sportpony' en ook als ze in vorm is heeft ze een brede boom nodig, al ziet ze er erg luxe uit. Veel nrps type pony's hebben ronde ribben, verkijk je daar niet in.

ponyjongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 09:46

Voor mijn ronde brede Haf heb ik een "Haflingerzadel" van Divoza. Zit prima (is richting dressuurzadel) voor mij en prima op mijn Haf. Is in nieuwprijs niet zo duur, dus tweede hands waarschijnlijk al helemaal goedkoop.

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 10:00

Ik heb inderdaad hier nog een Wintec 500 liggen die gewoon niet stevig te krijgen is op mijn paard (rond geribt).
Een stalgenootje van mij heeft pas een Ainsley 2e hands gekocht. Het ding is denk ik al 15 jaar oud, maar ziet er nog erg goed uit en heeft een verstelbare boom! Misschien dat zoiets iets is?