Is helemaal wassen slecht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

Is helemaal wassen slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 19:24

nou ja, mijn vraag luidt precies zoals de titel.

want ik heb een witte (sorry schimmel) pony en die wil ik van de zomer (als ze een beetje aan de slang gewend is) helemaal wassen.
maar is dat slecht om je pony helemaal met shampoo te wassen?
Het hoeft maar 1 keer, zodat ze 1 keer echt helemaal wit is.
en dan als ik haar gewassen heb voorlopig de eerste tijd niet helemaal meer, maar dan alleen haar voetjes en staart.

weet iemand of dit slecht is? en heeft iemand nog tips als je pony bang is voor een waterslang?

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 19:35

In de zomer is dat niet slecht hoor. Tenminste, dat hoop ik niet, want dan hebben ik en mijn pony's een probleem. Knipoog

Eén van mijn pony's heeft zomereczeem, die moet ik in de zomer juist regelmatig wassen met Tea Tree shampoo.

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 19:50

JE kan je pony makkelijk wassen in de zomer, ik doe het in de zomer best vaak!! Als je paard nog niet gewend is aan de slang kun je ook beginnen met een emmer water en een spons, werkt ook goed!! Daarna kun je altijd met de slang verder proberen!!

TessB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 19:53

In de zomer kun je hem best helemaal wassen..geen probleem Lachen

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 20:06

dieneke schreef:
JE kan je pony makkelijk wassen in de zomer, ik doe het in de zomer best vaak!! Als je paard nog niet gewend is aan de slang kun je ook beginnen met een emmer water en een spons, werkt ook goed!! Daarna kun je altijd met de slang verder proberen!!

het probleem is dat mijn pony helemaal een beetje bang is voor water Verward

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 21:56

ik heb wel eens gelezen en gehoord dat je je paard/pony niet te veel mag wassen. bedoel dan niet gewoon afspuiten (dat die ook ook heel vaak in de zomer) maar echt wassen met shampoo.
ik was men paardje enkel als het echt nodig is als ik wedstrijd heb ofzo.

PolitieTed

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 22:00

Het kan inderdaad geen kwaad hoor om je pony af en toe te wassen (als het weer dat toelaat natuurlijk). Als hij het nog eng vindt, zou ik in het begin nog geen shampoo gebruiken. Spuit hem dan alleen af met water. Op die manier kom je niet in de situatie dat je paard helemaal in het sop staat en dat je hem dan niet meer kunt uitspoelen, omdat hij dan helemaal gek wordt. Als hij het eenmaal een beetje goed doet zou ik zeggen: soppen maar!

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 22:12

Als je echt goed wast haal je het vet van de huid van je pony af. Dat is voor 1 keer niet erg, maar je moet het niet te vaak doen.

Bella_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 11:49

Ik heb ook een schimmel en die was ik ook. Het is niet slecht om je pony te wassen maar als je het te vaak doet was je zijn bescherm laagje eraf en dan krijgt je pony het heel snel koud. je kunt hem het best wassen op een zonnige dag. ik heb nog een tip voor als je hem helemaal wit wil krijgen: was hem met zilvershampoo daar word hij zooooooo mooi van echt waar!!! dat kun je bij de drogist kopen ik weet alleen niet precies hoe duur het is maar t is zeker de moeite waard. Je moet het wel gebruiken zoals het op het flesje staat voor mensen.

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 11:52

Je moet inderdaad niet al te vaak wassen want dan haal je het vetlaagje eraf en inderdaad zoals bella-donna al zegt dan krijgt hij het koud.... ook moet je zorgen dat je het heel erg goed uitspoelt, wander kriijgt je pony gigantische jeuk......en ik zou persoonlijk gaan voor gewone paardenshampoo en geen mensenshampoo, maar goed dat is je eigen keus!

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 11:55

Als je pony bang is voor de slang en water, moet je beginnen bij de voorbenen, als ze dan minder bang wordt, haar achterbenen, en dan zo steeds verder om hoog. En wat goed helpt bij schimmels: zilvershampoo, dan wordt ze goed wit! En zoals al gezegd: goed uitspoelen!!

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 12:46

Tjah, hier heb ik dus niks meer aan toe te voegen Knipoog

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 13:53

nee is niet slecht, als je een schimmel hebt zou ik zilvershampoo halen, das van die paarse shampoo daar worden ze egt mooi wit van!

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 15:37

ik heb op het MPE een fles met schimmelshamppo gekocht.
speciaal voor schimmelkleurige paarden/pony's.
ik hoop dat ze echt wit word, als het zover is maak ik natuurlijk ook foto's!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 15:46

Is niet erg.

Dat van die vet laag is natuurlijk zo, maar die haal je ook al weg door te poetsen... Is dus meer van belang bij paarden die 24 uur per dag buiten staan zonder deken. Mijn paard staat niet buiten als het hard regent (of met regendeken) en als ze het koud krijgt, krijgt ze een deken op.

Zilvershampoo kan je bij de kruidvat het goedkoopst halen. Verder werkt Betadine shampoo ook erg goed. Ik gebruik dat eigenlijk alleen voor de staart en eventueel voor de onderbenen. De rest heeft eigenlijk aan alleen water al voldoende. (ligt 's winters tenslotte een deken overheen).

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 15:48

Het is niet slecht, zolang je het niet teveel doet en zeker in een goed zonnetje Haha!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 16:42

waar je ook een schone pony van krijgt, is teershampoo. ik gebruik het regelmatig bij mijn Tinker, en krijg op concoursen standaard complimenetn hoe wit ze wel niet is Haha!

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 20:22

IvysToeter schreef:
het probleem is dat mijn pony helemaal een beetje bang is voor water Verward

als je een emmer met water een eind van der vandaan zet en je wast haar met een spons dan gaat het wel denk ik! Je moet haar eerst aan die spons laten ruiken om te laten zien dat het niet eng is, daarna begin je bij de benen. Later kun je altijd nog verder naar boven gaan!!

Mijn vriendin heeft het ook zo gedaan en ze kan er nu met de slang op erwijl het paardje eerst met vier benen de lucht in spron g als ze water zag of voelde!!