Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Citaat:Wat is chichorei en waar wordt het voor gebruikt ?
Chichorei is een plant met blauwe bloemen, die meestal te zien is langs graan- en maisvelden. De plant wordt eigenlijk nauwelijks gebruikt, maar vroeger werden de wortels gebrand en gebruikt als koffie. Chichoreikoffie was een stuk goedkoper dan de gewone koffie, en in 1773 werd in Nederland de eerste chichoreikoffiefabriek gevestigd, en in 1819 waren er al 327 van dergelijke fabrieken. Echte koffie werd goedkoper en de chichoreikoffie verdween grotendeels. In de oorlog kende het een grote opleving en tegenwoordig zie je het alleen nog in reformwinkels. Chichoreikoffie bevat geen caffeine.
Tot de chichoreifamilie behoort ook de witlof. Een andere soort wordt tegenwoordig gebruikt voor de winning van inuline (een soort zetmeel en voedingsvezel) en fructo-oligosacchariden (een afbraakproduct van inuline). Beide stoffen worden gebruikt in levensmiddelen voor diabetici en in producten die gericht zijn op het verbeteren van de darmflora.
Naomi21 schreef:sigorei? nog nooit van gehoord!Waar heb je die term gevonden?
maar ik ben heel benieuwd naar t antwoord!
Er moet toch een bokker zijn die weet wat is
SANEX schreef:Hehe een kameraad van mij had dat vroeger als bijnaam: Sigorei... wist toen ook niet wat dat betekende, tot ik erachter kwam dat het allemaal perverse jongens waren met een sexueel getinte bijnaam die de vorm van een piemelot had, om het maar even zo te zeggen:D
Sigorei
Wortel
Witlofman
etc etc...
Durf je het nu nog aan je paard te voeren ?