Wat is 'sigorei' ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mulan

Wat is 'sigorei' ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 00:43

De titel zegt het al:

What the **** is sigorei?

Mangels? Voederbieten? Suikerbieten?
In welke categorie hoort het? Of is het exact hetzelfde als één van de bovenstaande termen?

En ook niet onbelangrijk; hoeveel 'sigorei' kan ik mijn paard voeren?

Wie weet het?

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 01:47

sigorei? nog nooit van gehoord! Verward Waar heb je die term gevonden?
maar ik ben heel benieuwd naar t antwoord!
Er moet toch een bokker zijn die weet wat is Haha!

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 01:55

sigorei is volgens mij zuid-afrikaans voor suikerbiet.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 07:11

Citaat:
Wat is chichorei en waar wordt het voor gebruikt ?

Chichorei is een plant met blauwe bloemen, die meestal te zien is langs graan- en maisvelden. De plant wordt eigenlijk nauwelijks gebruikt, maar vroeger werden de wortels gebrand en gebruikt als koffie. Chichoreikoffie was een stuk goedkoper dan de gewone koffie, en in 1773 werd in Nederland de eerste chichoreikoffiefabriek gevestigd, en in 1819 waren er al 327 van dergelijke fabrieken. Echte koffie werd goedkoper en de chichoreikoffie verdween grotendeels. In de oorlog kende het een grote opleving en tegenwoordig zie je het alleen nog in reformwinkels. Chichoreikoffie bevat geen caffeine.

Tot de chichoreifamilie behoort ook de witlof. Een andere soort wordt tegenwoordig gebruikt voor de winning van inuline (een soort zetmeel en voedingsvezel) en fructo-oligosacchariden (een afbraakproduct van inuline). Beide stoffen worden gebruikt in levensmiddelen voor diabetici en in producten die gericht zijn op het verbeteren van de darmflora.

Bron:VoedselNet

Hoeveel je je paard kan voeren? Ik heb geen idee. Ik zou niet te veel ineens voeren, anders zou je paard wel eens aan de diarree kunnen gaan.

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 09:09

Naomi21 schreef:
sigorei? nog nooit van gehoord! Verward Waar heb je die term gevonden?
maar ik ben heel benieuwd naar t antwoord!
Er moet toch een bokker zijn die weet wat is Haha!

Ik kreeg'een soort knollen die eruit zagel als voederbieten of suikerbieten o.i.d. en toen zei ik: "O, suikerbieten, daar kan ik er wel één van aan mijn paard geven"
"Nee," zegt ze, "geen suikerbiet, da's sigorei"

't was een zeeuwse vrouw, maar ik ben ook een Zeeuwse en ik ken die hele term niet!

Het zijn ietwat rood/oranje bieten, beetje langwerpig en m'n paard vindt ze erg lekker....

Dat plantje met blauwe bloem, daar begon mijn moeder ook al over.

Afijn, bedankt voor de antwoorden voor zover!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 09:10

Ken alleen de koffie.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 09:16

De plant zelf ken ik niet, wel de zaadjes die er vanaf komen Knipoog
Deze worden gebruikt als vogelvoer (een goedkoop alternatief voor het erg dure distelzaad).

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 10:37

Hehe een kameraad van mij had dat vroeger als bijnaam: Sigorei... wist toen ook niet wat dat betekende, tot ik erachter kwam dat het allemaal perverse jongens waren met een sexueel getinte bijnaam die de vorm van een piemelot had, om het maar even zo te zeggen:D

Sigorei
Wortel
Witlofman

etc etc...

Durf je het nu nog aan je paard te voeren ? Tong uitsteken

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 14:45

SANEX schreef:
Hehe een kameraad van mij had dat vroeger als bijnaam: Sigorei... wist toen ook niet wat dat betekende, tot ik erachter kwam dat het allemaal perverse jongens waren met een sexueel getinte bijnaam die de vorm van een piemelot had, om het maar even zo te zeggen:D

Sigorei
Wortel
Witlofman

etc etc...

Durf je het nu nog aan je paard te voeren ? Tong uitsteken

Euhm...

nou ja, ik zal het m'n paard eens vragen...

En Peruaanse Pas,
Volgens mij schrijf je het inderdaad anders, chichorei i.p.v sigorei

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 14:52

Chigorei is inderdaad een soort wortel. Het wordt ook als bijprodukt gebruikt voor veevoer. Wij hebben het ooit gevoerd en de koeien vonden het heerlijk. Bij het mixen van de mest (onder de veeroosters rondgepompt) ging het mis: twee koeien, die lagen te doezelen, zijn doodgegaan. Lijkt aan de gassen te liggen die door chigorei in de mest zijn gekomen ....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 16:12

volgens mij is dat de wortel van witlof.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 16:24

Cigarant ® is een energierijk product dat uitstekend geschikt is in het rantsoen voor melkvee, jongvee en vleesvee. Cigarant ® wordt geproduceerd uit de chichoreiwortel. Het verwerken van chichorei tot inuline en fructosestroop lijkt veel op het verwerken van bieten tot suiker. Ook hier blijven reepjes wortel over. In geperste vorm, lijkt het product uiterlijk op perspulp. Dit kwaliteitsproduct heeft zich inmiddels een vaste plaats verworven in rantsoenen bij een grote groep melkveehouders in Nederland en België.