Toeter wel/niet naar de hengstenwei?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

Toeter wel/niet naar de hengstenwei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 21:36

Ik weet niet wat ik moet doen
wij hebben dus een mini paardje, een hengstje, en hij word 5 juli 1 jaar.
Nou wil ik hem eigenlijk zo vroeg mogelijk laten castreren, dus zodra hij zijn ballen heeft.
Hij is nu ongeveer een half jaar en heeft zijn ballen nog niet, maar ik wilde hem eind februari al laten castreren en dat kan niet als hij zijn ballen niet heeft.
Als hij in maart dan nog zijn ballen niet heeft weet ik helemaal niet meer waar ik hem moet laten, omdat hij ondanks dat hij zijn ballen nog niet heeft misschien toch wel vruchtbaar is (heeft de veearts gezegd)

De boer waar onze paarden gestald staan heeft een speciale wei die de 'hengstenwei' word genoemd.
daar staan vanaf ongeveer april tot eind september half oktober allemaal jonge hengsten in (1 of 2 jarig).
de groepen bestaan meestal uit 6 of 7 hengsten.
Dit zijn gewoon 'grote' paarden van gemiddeld 1,65m en soms hoger.
Ik mag (als ik dat wil) toeter tussen die hengsten zetten als hij zijn ballen nog niet heeft of als wij hem langer hengst willen laten.
maar toeter is maar 80cm en een beetje bang voor grote paarden (het is een moederloosveulen)
zou hij het wel redden tussen paarden van 1,70m hoog? of kan ik hem er beter niet tussen zetten?
hij kan dan wel lekker spelen en 'groeien', maar omdat hij zo klein is ben ik toch bang dat hij wat krijgt (een trap, dat ze hem in de sloot duwen e.d.)
in de hengstenwei kan hij ook wel nieuwe 'vrienden' maken, maar hij heeft ook al vriendjes gemaakt met de wat oudere shetten bij ons op stal.
het is daar ook moeilijk voor zo'n ukkie om uit de sloot te drinken en ik zie het eigenlijk niet zitten om elke keer water te gaan brengen.

Wat moet ik doen? kan iemand mij helpen? wat zouden jullie doen?

Weet iemand anders iets waar ik toeter kan laten als hij nog geen ballen heeft of langer hengst moet blijven?

Sorry voor het lange verhaal maar ik heb echt advies nodig.....

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 22:14

kan niemand mij helpen/adviseren?

soesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 22:19

Hij heeft echt al wel ballen hoor, ze zijn alleen nog niet ingedaald. En als ik jou was, zou ik hem niet bij de groten hengsten inzetten. Een flinke oplawaai en weg is Toeter.(leuke naam trouwens! Tong uitsteken )
Ik zou proberen hem dan in een weide te zetten bij andere shetlanderhengsten en ruinen, dan kan hij lekker opgroeien en spelen.

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 01:35

soesie schreef:
Hij heeft echt al wel ballen hoor, ze zijn alleen nog niet ingedaald. En als ik jou was, zou ik hem niet bij de groten hengsten inzetten. Een flinke oplawaai en weg is Toeter.(leuke naam trouwens! Tong uitsteken )
Ik zou proberen hem dan in een weide te zetten bij andere shetlanderhengsten en ruinen, dan kan hij lekker opgroeien en spelen.

Helemaal mee eens! Je zult iets langer geduld bij Toeter moeten hebben voordat z'n ballekes ingedaald zijn (wat een schitterende naam Cool ).
En hengstjes zijn lomp onder elkaar, dus zo'n kleintje tussen de groten is waarschijnlijk niet verstandig.

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 01:40

Ik heb in je profiel gekeken, wat een schatje! Maar waar ligt Nieuwegein? Als t niet te ver van hier is, kan ik voor je rondvragen, ik weet wel wat mensen met veulens in de opfok en met weitjes.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 01:42

Niet bij die grote paarden, het risico dat ze hem als speelbal gaan gebruiken is zeker aanwezig. Zolang die balletjes nog niet ingedaald zijn (mijn shetje was 2 jaar toen dat gebeurde) is hij volgens mij niet vruchtbaar. De testes moeten juist buiten het lichaam hangen om het sperma op de juiste (= koelere dan lichaamswarmte) temperatuur te houden.
Hoe groot is het risico dat hij wat dekt, zijn er merries bij van zijn maat?

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 09:07

Rosita schreef:
Niet bij die grote paarden, het risico dat ze hem als speelbal gaan gebruiken is zeker aanwezig. Zolang die balletjes nog niet ingedaald zijn (mijn shetje was 2 jaar toen dat gebeurde) is hij volgens mij niet vruchtbaar. De testes moeten juist buiten het lichaam hangen om het sperma op de juiste (= koelere dan lichaamswarmte) temperatuur te houden.
Hoe groot is het risico dat hij wat dekt, zijn er merries bij van zijn maat?

er zijn zeker merries bij van zijn maat.
mijn eigen mini appaloosa (die dan pas 3 jaar is)
en nog een andere shetmerrie die aankomend jaar (2005 dus) haar laatste veulen krijgt.

@ soesie om een hengstenweitje te zoeken met andere shetlandhengsten en ruinen hier in de buurt is makkelijker gezegd dan gedaan.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 09:19

Ik heb er absoluut geen moeite mee om mijn kleintjes tussen de groters te zetten. Dennis heeft ook lang bij een KWPN ruin en drachtige merries gelopen, en dat ging er niet altijd even lief aan toe(tot aan 2 hoeven vol op z'n hoofd). Maar ik heb nooit het idee gehad om hem daar weg te halen, iig niet voor hem(wel voor die ruin, die werd gesloopt door Dennis).

Ik zou hem er gewoon bij zetten en kijken hoe het gaat. Gaat het niet kan je hem als nog weer terug halen toch?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 09:23

Ik heb er absoluut geen moeite mee om mijn kleintjes tussen de groters te zetten. Dennis heeft ook lang bij een KWPN ruin en drachtige merries gelopen, en dat ging er niet altijd even lief aan toe(tot aan 2 hoeven vol op z'n hoofd). Maar ik heb nooit het idee gehad om hem daar weg te halen, iig niet voor hem(wel voor die ruin, die werd gesloopt door Dennis).

Ik zou hem er gewoon bij zetten en kijken hoe het gaat. Gaat het niet kan je hem als nog weer terug halen toch?

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 11:59

Dennis schreef:

Als dat nog lukt he...... Die hoeven kunnen ook heel fout op dat koppie terecht komen. Mijn ervaring met een kleine Shet en een Haflinger is zelfs al slecht dus misschien ligt het daar aan. Mijn Haf stond in ieder geval de Shet voetjes van de vloer te leren door hem gewoon op te tillen.....

Een hengstenkudde voor de Shet heb ik trouwens ook nooit gevonden. Hij is dus thuisgebleven terwijl de Haflinger de begrazing in ging. Inmiddels is de Haf ook gecastreerd en de Shet niet. Volgende maand komen ze weer samen, eens zien hoe het dan gaat.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 12:43

Ik zou het niet doen ! Jonge hengsten willen graag spelen en kunnen veel schade aanrichten bij zo'n klein manneke. Geef hem desnoods een klein stukje voor hemzelf is met van die witte paaltjes zo gemaaktt.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 12:46

Ook bij ons liepen er wel shetjes tussen het "grote" volk.

De shetjes heb ik nooit hoeven redden, de "groters" nog wel eens, want door de rit genomen veegden de shetjes er de vloer mee aan .

Ik denk echter dat je een groter probleem krijgt, met het binnen de draden houden van jou shetje, als hij op een wei komt, waar normaal veel grotere dieren staan.

Want je wil echt niet weten, waar een shetje uit kan, of hoe Doei, doei !

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 12:49

Ik zou hem niet bij die hengsten zetten, zkr niet omdat hij een beetje bang is van grote paarden!!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 13:25

Ik zou m naar Catja brengen

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 18:38

Quellian schreef:
Ik zou m naar Catja brengen

wie is catja dan?

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 18:42

Maaikelove schreef:
Ik zou hem niet bij die hengsten zetten, zkr niet omdat hij een beetje bang is van grote paarden!!

hij is niet echt super bang ervoor ofzo, ik denk dat ik het enger vind haha.
maar hij is maar 75cm (dan misschien groter) en die paarden zijn misschien wel 1,70m.

Oh voor iedereen die dit topic leest:
ik was er vergeten bij te typen dat er afgelopen jaar een shethengstje van een jaar bij heeft gelopen en dat het daar heel goed tussen ging.
die was echt een beetje het 'baasje'.
maar toeter is met de hand opgevoed (moederloos) dus ik weet niet of hij dit ook zal worden.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 19:52

Ik zou hem sowieso niet bij de grote paarden inzetten.
1 verkeerde klap tegen zijn kleine koppie en hij is weg hoor.
Ook willen ze nog wel eens bij andere paarden opspringen , ze denken dan te kunne dekken Lachen, maar dan kunnen ze raak schoppen in hun geslacht delen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 20:19

Ik vind het eng hoor. Ik heb zelfs hon (en die is toch een stukje groter dan toeter) niet graag bij grote paarden. Ze hoeven het niet op hem gemumt te hebben, maar al geven ze maar een vreugdebok, ze slaan hem recht voor zn harses