Een vriendin van mij heeft een haflinger en die loopt al een tijdje kreupel, constatering van de dierenarts "hoefkatrolontsteking"... Nou wil ze graag haar paard graag weer wat meer beweging geven (want ze moet ook heel erg afvallen), maar het paard kan niet zo lang omdat het dan meer pijn gaat doen, meerdere malen per dag wandelen gaat steeds beter!!, maar het paard begint dat steeds vervelender te vinden en word het ECHT zat.. daarom wil ze wat aan afleiding en weer wat meer opbouwen...
Dit is ze van plan... 2 keer per dag laten lopen... heel rustig opbouwen, dus eerst stappen 2 keer per dag, na een tijdje word het 1 keer longeren (hooguit 5 minuten) en 1 keer stappen, en zo opbouwen tot het uiteindelijk over een paar maand 2 keer (max. een half uur per keer) rijden wordt..
Wat denken jullie hiervan?
Groetjes van Ilse en bedankt van haar vriendin (die niet op bokt zit..)
Bitterbal
Geplaatst: 04-01-05 17:47
Ook dit topic zal ik even gaan volgen Ben benieuwd naar reakties
wezentjeu
Geplaatst: 04-01-05 18:03
met speciaal beslag kan er toch gereden worden? maar zeg tegen je vriendin dat ze in ieder geval niet mag overbelasten.. het trainingsschema ziet er vrij haalbaar uit hoor!
daantjuhhh
Geplaatst: 04-01-05 18:08
ik zou t de DA vragen... ik heb een pony met zware hoefkatrol aan allebeide voorbenen. ik mag van mijn DA alleen rustige ritjes op een niet zware bodem recreatief doen..
daar bedoelde ze dus hoogstens 2 x per week een stap met draf buitenritje mee van een half uurtje... gewoon met koppie er op.. lekker laten genieten
Geriette
Geplaatst: 04-01-05 18:28
Mijn paard heeft ook hoefkatrolontsteking aan beide voorbenen 3-4. Ik mag hem gewoon elke dag rijden. Ik spring er alleen niet meer mee. Hij heeft speciaal beslag, hij is ingespoten met hyarulonzuur en ik geef hem er nog extra medicijnen bij (maar als die op zijn en hij zuiver blijft lopen is die medicatie ook niet meer nodig) Ik zou het even goed met je DA overleggen wat ze er nu mee kan en mag doen.
findi
Geplaatst: 04-01-05 18:52
Ik heb nog een verzorgpaard met hoefkatrol gehad. Ze kreeg medicatie. Ze werd gereden is ze niet kreupel was. Met rijden bedoel ik niet springen, met speciaal beslag, dressuur en poep onder (de hoefkatrol was vooraan). We hebben maar 2 keer gehad dat ze keupel stond (meestal door vechten in de weide ofzo) Als ze kreupel stond, iets meer medicatie en rust. En daar natraag opbouwen.
bij het rijden moet je wel rijden met oog op de hoefkatrol. vb. niet zo veel en rustig galloperen, afgezien de aangedane zijde ik minder op de linkse of de rechtste hand. Dit vooral om een kleinere belasting te verkrijgen.
Ik wens je vriendin veel geluk met haar haflinger. je kan altijd dingen proberen om het intressanter te maken vb. werken met lange teugel, andere omgeving, belonen.
en het beste is wanneer je van iets niet zeker bent, vragen aan D.A. of iemand in de buurt die het paard en de ernst van de hoefkatrol kent.
Ilsiie
Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-05 10:23
Okee dan.. bedankt voor jullie reacties, ik ga het doorgeven