zoutblok/mineraal tekort?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

muiszje

zoutblok/mineraal tekort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 15:08

hoi hoi,
(ja ik heb al in het sticky gekeken, en de zoekfunctie gebruikt, maar mijn vraag past er niet helemaal tussen..)

als ik mijn pony van 30 een zoublok geef (de rode, baksteenachtige steen) is het binnen 2 weken op, ze schraapt met dr tanden stukken af, kwijlt erboven zodat het drap word, en eet het op.
Ze likt , zodra ze geen zoublok meer krijgt, nergens aan. (en dus geen dwangmatig likken..). (en pepper is nou niet bepaald een pony die uit verveling dit soort dingen doet)

ik vraag me af of ze het opeten van het zoublok doet omdat ze dat leuk vind en lekker, of omdat ze het nodig heeft.
Ik ben van plan om zo een KNZ zoutblok te gaan geven, zo een grote witte, in de hoop dat ze die wat met rust laat. (zou dat een oplossing zijn? of, stel dat ze ook die steen helemaal opeet, kunnen er dan gevolgen aan vast zitten?)

Ze is laatst voor een koliek naar utrecht geweest en zij vonden haar bloedwaarde erg laag (Wat opzich niet zo gek is, gezien dr leeftijd.)
En dat ze een beetje uitgedroogd was
(kon ook door de pijn(en dus zweten) komen van de koliek..)
OF kan dit te maken hebben met het overmatig zout eten? (ze drinkt wel normaal)

En is het nog wel zinvol om haar een zoutblok te geven, we wandelen alleen maar en ze werkt zich nooit in het zweet.

(en wat is het veschil tussen een zoutblok, mineralenblok, en de lik-it? )

hoop op antwoorden!
groetjes, muis.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 19:41

niemand?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 19:52

je pony kan nier problemen krijgen van teveel zout net als mensen.
het verschil tussen zoutblok en mineralen blok, nou ja de naam zegt het al, en een lik it is gewoon meer speelgoed voor een paard in de vorm van een zoutsteen of mineralen blok.
Missc hien kun je haar electrolyten geven dit is ook een vorm van zout maar deze wordt opgenomen in het lichaam waardoor het paard meer water vast houdt. doe wat ervan in de waterbak en ze krijgt zo wat zout en mineralen binnen en zal meer drinken(in de meeste gevallen). electrolyten gaan een keer per dag in de waterbak en het paard heeft er de rest van de dag wat aan en ze zal dus niet zo snel uitdrogen

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 20:43

ik zou geen liksteen geven als het niet nodig is. Als ze voldoende eten krijgt heeft ze ook al dr zouten en mineralen ens binnen1!! Een lik-it is meer voor de lekkerheid als je zo'n ding heb zou je dr zelf aan gaan likken!!

Maar ik denk dat als je er zo een gefft dat ze die na een week al op heeft want ze zijn nogal zacht en heel errug lekker!!!!!

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 22:34

ik weet dus niet of ze het nodig heeft, het blijkt dat ze het erg lekker vind, en het daarom helemaal opeet, maar of ze dat doet omdat ze het nodig heeft?
ze krijgt trouwens 2 handjes eiwit arm bix, muslie en wat haver, en daarbij kuil, zoveel ze wilt.. (krijgt ze dan genoeg zouten en mineralen binnen?)

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 19:19

met het eten wat je geeft heeft ze alles binnen dus een zoutblok is niet perse nodig maar als ze die in 2 weken al op heeft zou ik et niet geven want volgens mij is dat niet echt goed!!