bah suikerbieten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

bah suikerbieten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 15:00

wij hebben een 'nieuwe' pony. inmiddels al een aantal maanden eigenlijk.
Maar veel weten we niet van hem. Alleen hoeveel voer die kreeg enz.

Dus hebben we zelf moeten uitvogelen of tie verkeersmak was enz.

Onze paarden krijgen in de winter suikerbieten, en ze vinden het allemaal even lekker. Behalve Explosion...
Explosion bekeek die biet alsof hij elk moment kon aanvallen ofzo Verward

Dus hadk m eens in stukken gesneden. En m zo een stukje gegeven. Neemt ie dat aan en spuwt t terug uit Verward

Nog een keer proberen maar dit keer met wat extra suiker waardoor het wat zoeter is. Zo hebben we Holly het 'leren' eten. En doen die t eenmaal proefde ging die keihard hinniken als hij ons alleen al het zeil hoorde omhoog doen.
Maar ook dat spuwde hij uit.

Is er een manier dat Explosion het toch zou eten of lust hij t gewoon niet graag?
en wat kunnen we hem in de plaats geven?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 15:15

Mijn paard kreeg altijd pulp (dat is toch ook van suikerbieten) en hij at hijaltijd op, maar van de een op de ander dag moest hij het niet meer. We gooide er altij een schep stimix door en dat snoepte hij er dan uit en de pulp liet hij staan.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 15:17

Suikerbieten zijn niet echt goed volgens mij. Je kan veel beter voederbieten geven...
En niet iedereen houdt van patat, net als dat niet iedereen spruitjes vies vind. Zo ook bij paarden.

Alice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 15:21

Anouar15 schreef:
Mijn paard kreeg altijd pulp (dat is toch ook van suikerbieten) en hij at hijaltijd op, maar van de een op de ander dag moest hij het niet meer. We gooide er altij een schep stimix door en dat snoepte hij er dan uit en de pulp liet hij staan.

Suikerbieten is het zelfde als het geven van een suikeklontje. Van suikerbieten wordt namelijk suiker gemaakt Knipoog
Voederbieten is indd gezonder, maar daat zit ook niet veel in, ´t is meer vulling. Pulp is ook van voederbieten gemaakt.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 15:26

ha die luste me shet ook niet. weet wel dat ik een keertje mega veel moeite had gedaan om zo,n ding schoon te maken enzo, lekker in grote stukken gesneden, maar nee hoor, ze luste het echt niet. Jij lust denk ik ook niet alles. Geld ook voor je paard.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 15:33

Ik denk eerder dat die pony nog nooit bieten heeft gezien in zijn leven. Ze moeten dat leren eten. Ik geef ook altijd voederbieten aan mijn paarden. Af en toe een suikerbiet kan geen kwaad maar is niet zo goed. Gewone voederbieten en dan wel de rode zijn veel beter voor een paard.

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 20:58

je moet echt geen suikerbieten geven maar voor vee bestemde bieten(voederbieten?)!! Suikerbieten zijn heel slecht voor paarden als je die te veel gefft!! Bij ons heten die bieten mangels, ik weet niet hoe ze in derest van het land genoemd worden!!
Er zitten weinig voedingsstoffen in en ze hebben toch hun maag vol!

Een paard bij ons kreeg ook voor de 1e keer bieten, ze wilde ze niet, maar we gaven ze toch, nu na een poosje vond ze ze herlijk en wilde ze niet anders, het is gewoon een kwestie van wennen denk ik !!

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 21:30

Mijn paard eet geen suikerbieten, laat hij stuk voor stuk liggen.. Daarintegen eet hij wel Knolselderij... is hij dol op Lovers

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 23:35

ik weetn iet. het zijn wel rode als ze schoongemaakt zijn. Zouden het dan toch voederbieten zijn Verward
maar. Hoe leren we hem het eten?

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 01:12

mijn paardje is verzot op alle soort bieten en zeker op suikerbieten,men vriendin haar paardje daar in tegen lust het ook helemaal niet. we hebben ook alles geprobeert maar toch liet ze het steeds liggen.
we hebben haar dan gewoon meer mais bijgegeven en wortels

wezentjeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 01:38

suikerbieten zijn helemaal niet slecht: zie het als een snackje, er zit echt niet veel in en het smaakt de meeste paarden wel.. je moet wel de bieten goed snijden want als er rotte plekken/modder aanhangt kunnen ze koliek veroorzaken..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 11:14

Pharagirl; als hij de rest ziet eten neemt hij wel een hapje en anders niet... Jij gaat toch ook geen spruitjes eten als je weet dat je over een uurtje ee bord patat krijgt?

ilufprincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 11:38

bietenpulp of langwerpige bieten
die knollen lusten ze niet...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 12:02

mijn pony lust ook gen bieten, maakt niet uit welke. maar is ook niet erg want naar mijn weten hebben ze het nergens voor nodig, alleen als lekkernij.
geef die pony dan i.p.v biet eens wortels......

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 14:01

Sjonniej: dat gaat niet. Hij heeft er een keer in gebeten toen ze voor Phar op de weide lagen. Die was net binnen en hij mocht buiten. Toen ging hij wel eens snuffelen en ete hij er zelfs van.
maar als we hemd an een biet in stal leggen. Dan bijt ie der 2x vanen laat hij ze liggen...

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 14:29

Waarom MOET hij de voeder/suikerbieten eigenlijk binnenkrijgen Verward

Trouwens paarden eten van nature geen suikerklontjes, als je hem vroeg leert suikerklontjes te eten eet hij dat ook en wil het ook steeds hebben. Maar als hij het nooit heeft gegeten, wil hij het ook niet gauw proberen. Het is fijn want dan ben je geen geld kwijt aan suiker & tandartskosten *(als dat nodig is)*

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 19:26

wezentjeu schreef:
suikerbieten zijn helemaal niet slecht: zie het als een snackje, er zit echt niet veel in en het smaakt de meeste paarden wel.. je moet wel de bieten goed snijden want als er rotte plekken/modder aanhangt kunnen ze koliek veroorzaken..

het klopt dat er niet veel in zit , maar wel vreselijk veel suikers want het suiker dat jij eet komt van die suikerbieten vandaan snappie?! Ik denk dus dat het niet echt goed is om je paard suikerbieten als maaltijd te geven!! Maar 1 xtje kan geen kwaad!!

Maar voederbieten zijn juist wel goed, daar zit echt nix in en veel paarden vinden het superlekker!! Wij geven het onze paarden omdat ze niet veel nodig hebben maar toch wel hun maag vol moeten hebben!!

als de biet rood is is het volgens mij een voederbiet, maar wel iets anders als mangels!! Ik ken iemand die zn schapen van die rooie geeft dus...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 19:33

ehm ik weet wel dat ik mijn pony's niet iets naarbinnen kan stoppen als ze het echt niet lusten/moeten, een paard eet normaal gesproken wat goed voor hem is.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 10:23

Als het een rode biet is is het zeker geen suikerbiet. Ik vermoed dat het dan een gewone rode voederbiet is en die is goed voor hem. Wat je kan doen is de biet in stukjes snijden en tussen zijn voer mengen. Als hij slobber lust kan je ze ook daarin mengen. Bieten moeten ze leren eten. Eenmaal ze het lusten zeuren ze je de oren van je kop om hun biet in de winter. Haha!

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 10:27

Je kunt beter voederbieten geven idd!
Maar dat is je vraag niet :
ik denk dat hij het gewoon niet lust Knipoog

Alice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 11:10

Als je zeker wilt weten of het een suikerbiet is, dan proef je toch gewoon even Haha!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 12:09

pharagirlke schreef:
ik weetn iet. het zijn wel rode als ze schoongemaakt zijn. Zouden het dan toch voederbieten zijn Verward
maar. Hoe leren we hem het eten?

Rode zijn suikerbieten en zijn niet goed voor je paard. Je kunt beter af en toe een voederbiet geven. Voederbieten is veevoer, dus niet bestemd om een paard daar op te laten leven zonder ander voer bij te voeren...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 14:02

voederbieten zijn er zowel in t rood als in t geel/groenachtig

suikerbieten herken je heel makkelijk: snijd een stukje uit de binnenkant en proef het, proef dan een stukje gewone voederbiet als verschil, de suikerbiet is een heel stuk zoeter *LOL*

maar dagelijks suikerbieten geven is idd niet goed, voederbieten wel, daar zit weinig tot niets in qua energie enzo, dat kan dus geen kwaad

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 14:21

Ik kreeg het gisteren benauwd toen iemand mij vertelde dat ik suikerbieten aan het voeren was. Volgens hem waren voederbieten rood Verward
Later toen mario kwam heb ik de bevestiging gekregen (hij had ook voor de zekerheid geproeft Haha! ) dat het toch echt voederbieten waren pffff
Ik hoorde ook dat suikerbieten rond zijn, en niet in een druppelvorm als de voederbieten...

Voor degene die niet weten wat mario voor werk doet... Hij werkt al 10jr op de groente en fruitveiling in Grubbevorst, hij MOET het dus weten Haha!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 14:27

haha ja proeven geeft altijd meeste zekerheid Haha! maar zowel rode als groen/gelige bieten kunnen beide gewoon voederbieten zijn, ook zit er weleens een hele ronde tussen, maar meestal zijn voederbieten idd wat langwerpiger/meer druppelvorm zegmaar!