Wat is wijsheid

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Wat is wijsheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 07:30

Ik heb een 3,5-jarige merrie die nu 7 maanden drachtig is. Ze is berreden, maar nooit lang (max half uur per keer) en ze is nu zover dat ze doorgereden kan worden. Alleen.......afgelopen maand heb ik helemaal niet kunnen rijden omdat ik het veels te druk op mijn werk had (werkte ongeveer 75 uur per week.....). Met kerst ben ik op vakantie gegaan, ik kom terug en ze staat kreupel. Het ziet er naar uit dat het een hoefzweer is en de smid komt deze week. Uiterlijk maandag moet ze ge-ent worden, en na het enten zetten we ze altijd een week op rust. (Ze zeggen dat je na een dag of 2 wel weer kunt rijden, maar we kennen gevallen waarvan de paarden daarna hoesters zijn geworden, dus we willen geen risico lopen). De 15de vertrek ik weer een week op vakantie. Al met al ziet het er naar uit dat ik de komende 3 weken dus nog niet rijdt. Na mijn vakantie ben ik 4 weken thuis, en dan zit ik weer in het buitenland. Tijdens deze 4 weken valt ook carnaval (ik zit bij een vereniging dus ben ik verplicht om enkele dagen mee te vieren) en deze weken zijn ook meestal de slechtste weken qua weer. Ik zit er nu dus aan te denken om haar al op zwangersschapsverlof te zetten, en weer te beginnen met rijden als het veulen er is. In de tussentijd wil ik wat vrijheidsdressuur doen, om haar toch aandacht te geven. (Moet er wel bijzeggen dat ik dat nog nooit heb gedaan, en dat voor mij de eerste keer dus zou zijn.)
Komt nu ook nog bij dat mijn vriendin een hernia heeft, en haar paard nu ook stil staat. Ze heeft mij gevraagd of ik haar paard wil rijden de komende tijd. Voor 2 paarden te rijden heb ik nu geen tijd, en zit er ook mee dat het te vroeg donker is. Onze eigen bak is wel verlicht, maar die is te klein om in te rijden (wordt gebruikt voor het trainen van de hackney's) maar daar kan ik wel als het donker is de vrijheidsdressuur in doen.
Wat is nu wijsheid? Toch mijn eigenste doorrijden hoewel dat dan maar af en toe is, of gewoon stoppen en het paard van mijn vriendin doorrijden?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 08:40

Voor je merrie is het denk ik goed om zo veel mogelijk in conditie te zijn/blijven (?). Hoe beter haar conditie hoe beter ze de bevalling aankan. Stel je eigen paard voorop zou ik zeggen.

Zo te horen had je haar liever veel meer beweging/training willen geven dan je gedaan hebt. Zwangerschapsverlof is voor een paard niet van toepassing: zij hoeft niets te regelen en geen kinderkamer te behangen en geen ledikantjes te kopen Knipoog Misschien kun je het beste ook een bijrijder regelen voor je eigen paard en misschien ook voor het paard van je vriendin, als je het zelf zo druk hebt?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 09:30

Over conditie kun je nu niet echt praten. Omdat ze nog jong en jeugdig is heb ik haar nooit intensief bereden, zweten heeft ze zelfs nog nooit gedaan. (Overigens is het jeugdige ook nog een reden om haar net te laten staan.) Beweging krijgt ze dagelijks in de wei, waar ze met meerder pony's van verschillende leeftijden (veulen tot 17 jaar) in staat.
Tja, en conditie opbouwen kan de komende weken ook niet.
Overigens vind ik dat ook niet zo noodzakelijk voor de bevalling, wij hebben fokmerries staan die nooit wat doen als eten en slapen en prima door de bevallingen komen.
Bijrijder is onmogelijk, mijn paard staat particulier en die mensen willen geen anderen over de vloer. De enige die daar wel zo mag komen is mijn vriendin, maar die heeft nu net die hernia.....

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 09:43

Rij jouw paardje af en toe en probeer die andere ook te rijden. Wanneer het kan. Je kan er natuurlijk ook een verzorgster bijzoeken. Al weet ik niet of dit de juiste oplossing is.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 09:49

Wel lastig dat de pensionhouder geen vreemden willen leren kennen Knipoog.
Mijn eigen paard zou in elk geval voor gaan. Wil de pensionhouder ook geen verzorger/bijrijder toleren voor het paard van je vriendin? Hebben ze liever dat het paard verpietert op hun erf? Dat ze geen hele volksstammen vreemden op het erf willen hebben, lijkt me begrijpelijk. Maar één ander die ivm ziekte van paardeneigenaar komt... (zij kan dan ook jouw paard doen )

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 12:03

Ik sta niet op een pensionstalling! Ik breng al jarenlang voor mensen hackney's uit op wedstrijden, en bij die mensen heb ik mijn paard staan tegen alleen voerprijs. Is dus echt bij iemand prive, staan 8 hackney's en dus 1 appaloosa op stal. Het paard van mijn vriendin staat ergens anders, wel vlakbij in de buurt, en die staat wel op een pensionstalling. Verzorging hoef ik zelf niet te doen bij mijn paardje, ze wordt door de eigenaar van de hackney's gevoerd en in de wei gezet en weer binnen gehaald, en zelfs de stal doet hij 's morgens schoon maken. Het is echt niet zo dat mijn paardje verpieterd, ze staat van 's morgens 8 tot 's avonds 5 in de wei en vermaakt zich daar prima. En normaal gesproken als ik op vakantie ben komt mijn vriendin daar dus inderdaad op het erf, om mijn paardje een lekkere knuffel te geven, borstelbeurtje, gewoon dat ze wat aandacht krijgt. Daarom zat ik dus ook te denken aan vrijheidsdressuur, zodat ze toch aandacht krijgt. Mij lijkt het namelijk ook niet zo best dat je een keer rijdt, dan 2 weken niet, en dan weer op stapt....daarom zat ik te denken aan helemaal stoppen voorlopig, maar als ik het goed begrijp vinden jullie het beter om toch af en toe te rijden?

Vindt het overigens wel frappant dat ik hier het advies krijg om door te gaan, en op een ander forum het advies te stoppen. Verward Echt wijzer wordt je daar ook niet van....

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 13:27

Zoveel mensen zoveel meningen.
Het ligt er ook aan waar je zelf de nadruk op legt in de vraagstelling. Uit je eerste bericht krijg ik de indruk dat het je voornamelijk te doen is hoe je je tijd zal indelen. Voor je paard is het natuurlijk best zwaar (ongetrainde spieren) om maar eens in de zoveel weken gereden te worden.
Maar wat wil jij? Wat vind jij leuk? Hoe meer tijd je met je eigen paard bezig bent hoe beter contact en dat helpt misschien ook meer met ene goede band met het veulen te creeëren straks. Maar misschien vind je het leuker om op het paard van je vriendin te rijden?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 15:21

Wat ik wil is het beste voor mijn eigen paard. En het is precies zoals je zegt, het is een zware belasting voor haar om met ongetrainde spieren te rijden. Daarom wil ik ook vrijheidsdressuur gaan doen, om toch een band te houden, en haar toch aandacht te geven. Plus dat het dan niet zo erg is als het een weekje overgeslagen wordt, daar lijdt ze dan fysiek in mijn ogen minder van. Zeker ook omdat ze nog erg jong is, en door omstandigheden best vroeg is ingereden. Eigenlijk iets te vroeg, maar ik wilde haar ingereden hebben voordat ze gedekt werd, omdat dit stress meebrengt en dat niet goed is voor de vrucht. Daarom is ze al ingereden voordat ze 3 werd (ze was een laat veulen) en dat speelt ook een beetje mee. Ik denk dat een vakantie dan wel een beetje verdiend is.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 15:25

Mhh wat zegt je gevoel?.

En aan de andere kant je bent zo druk heb je wel tijd voor een paard?. Is het wel verstandig komt je paard dan eigenlijk iets tekort ja of nee?.

Voor welke stal rij je hackney's trouwens ?.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 20:15

Ik heb het nu onvoorzien druk, maar dat is niet altijd zo. En zelfs nu ik het druk heb komt mijn paard niks te kort, alleen ligt haar opleiding wat betreft inrijden stil. Op dit moment zegt mijn gevoel dus gewoon stoppen, omdat ik het niet eerlijk vind tegenover haar. Ze vond het ook voordat ik het druk had niet meer zo leuk, omdat het altijd haasten was om voor het donker te kunnen rijden. Je merkte echt aan haar dat ze er geen zin in had, terwijl ze in het weekend, als ik ruim de tijd had, graag mee ging. Volgend jaar is dat overigens anders, dan kan ik in een binnenbak rijden. Die is nu nog te ver weg, 25 minuten stappen, en dat is teveel als je maar max een half uur rijd.
Ik heb daarstraks bij haar gestaan, tegen haar aan gehangen, hand op de buik om het veulen te voelen, en toen heb ik toch besloten om maar te stoppen met rijden voorlopig. Die tijd die ik kwijt ben met rijden kan ik beter gebruiken om de band te versterken. Toen ik een tijdje tegen haar aan stond kwam ik erachter dat dat gehaast niks is, en dat ik die knuffelmomenten en die hangmomenten wel mis.

Bedankt voor jullie reacties, ik ga nu op mijn gevoel af, en doe wat ik het eerlijkste vind tegenover mijn paardje, en waar we volgens mij allebei van gaan genieten.

En Prisca, de stalnaam is Reedhill's. Op dit moment hebben we 2 hackney's actief, Reedhill's Mister Michael en Reedhill's Dancing Queen, sinds 1 seizoen staat Reedhill's Play Boy op pensioen, dat was een best wel bekende, zeker bij de meerspannen. En als het meezit wordt volgend jaar Reedhill's Easter Boy uitgebracht in de competitie.