effect van fout gebruikte martingaal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

findi

effect van fout gebruikte martingaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 21:22

een beetje geknutselde titel, maar ik had geen betere ideeën.

Naar aanleiding van een discussie zit ik met een vraag. Het normale effect van een martingaal is (denk ik)dat je paard niet kan 'weglopen' (lees als: hoofd in de lucht en stuurloos wegrennen).
Wat is nou het effect van een fout gebruikte martingaal?

Ik denk dat een martingaal het paardenhoofd in de dressuurpositie trekt Bloos! , dit met juist of fout gebruik. Of tenminste een hulp is daarvoor.
Wat is daar nou van waar?

Ik heb zo'n ding nog nooit gebruikt, wel al eens aangedaan bij een horseball wedstrijd. Dus als er foute veronderstellingen in staan; sla mij niet dood ik ben ook maar een mens Ach gut . Ik wil gewoon wat bijleren!
Ik heb ook geen revlevante zoekresultaten gevonden; maar als iemand een topic weet staan waar er nuttige uitleg in staat. Dan mag je dit gerust delen .

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 21:29

Volgens mij gaat een paard met een tekorte martingaal de spieren in z'n onderhals ontwikkelen, en dat is niet goed.

Ferroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 22:56

Dat zou best heel goed kunnen, maar volgens mij wordt een martingaal niet heel snel fout gebruikt... Ikzelf denk dat het een van de veiligste hulpteugels is (in verhouding tot vele andere dan)

iniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 23:15

ben het helemaal met Anouar eens; toen ik mijn paard kocht was hij ook al een half jaar met een te korte martingaal gereden. veel te veel onderhals ontwikkeld, het is nu weer goed gekomen maar dat kost wel tijd. Bovendien heb ik bij mijn paard gemerkt dat hij echt de neiging vertoont zich achter de teugel te onttrekken aan de werking van de martingaal. Dat werkt dus alleen maar averechts eigenlijk naar mijn idee.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 09:18

Effect van een goed gebruikte martingaal: begrensen als het paard zijn hoofd ver omhoog wil brengen. Wanneer het paard gewoon omlaag loopt schakelt de martingaal vanzelf uit.
Een fout gebruikte (te korte) martingaal: zorgt ervoor dat er een knik in de teugels blijft ook al loopt het paard goed, deze blijft dus inwerken.
Ook maakt deze het sturen moeilijk door de knik die er in de lijn van de teugel zit.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 09:44

Bij een te korte martingaal doet de martingaal niet het werk wat hij moet doen. Een martingaal moet het hoofd niet naar beneden trekken, maar zorgen dat je paard niet te veel sterren kan kijken en dus wat minder sterk wordt.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 11:16

Volgens mij moet je hem heel kort zetten, wil je hem fout gebruiken, zoveel gaatjes zitten er vaak niet eens op (bij mij tenminste niet) Die van mij doe ik nooit zo kort dat ie met z'n hoofd omlaag gewdwongen wordt. Hij zit er alleen aan, zodat ie zijn hoofd niet te hoog doet en ik moet zeggen dat nu dat dus niet meer kan, hij veel beter ontspant Verward

findi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 11:18

Marliesje schreef:
Effect van een goed gebruikte martingaal: begrensen als het paard zijn hoofd ver omhoog wil brengen. Wanneer het paard gewoon omlaag loopt schakelt de martingaal vanzelf uit.
Een fout gebruikte (te korte) martingaal: zorgt ervoor dat er een knik in de teugels blijft ook al loopt het paard goed, deze blijft dus inwerken.
Ook maakt deze het sturen moeilijk door de knik die er in de lijn van de teugel zit.

ook al loopt het paard goed: bedoel je er dan mee dat het niet naar de sterren gaat zien
of makkelijker in dressuur houding (aan teugel+ aanleuning e.d.) loopt

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 13:56

wij kregen 2 weken terug een nieuw handelspaard op stal en werd aan mij gevraagt of ik die die avond even wou springen. Paardje had zn eigen spullen erbij (van de vorge eigenaar) en zat dus ook een martingaal bij, ik omgedaan maar dat ding zat echt mega kort Bloos! dus ik vond het al vreemd, ik een heel stuk langer gemaakt. Nou toen ging ik er opzitten en merkte ik dus waarom hij zo kort zat Bloos! Dat beest had 1 bonk spier in zijn onderhals en was met geen mogelijk heid normaal aan de teugel te rijden Scheve mond pas na het springen toen hij helemaal lekker los en ontspannen liep kon in er wat mee (en dat was nog niet veel)

Ferroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 15:48

Hmm ik had er nog nooit van gehoord dat het ook mis ging met een martingaal maar ik kan het me wel voorstellen dat het mogelijk is... Alleen moet je hem dan wel extreem kort doen. Normaal gebruikt blijf ik het een veilige hulpteugel vinden...

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 15:52

ik heb er eigenlijk nooit over na gedacht, maar ik denk wat Marliesje zegt, dat dat het juiste andwoord is. daar ga ik in mee

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 16:21

findi schreef:
ook al loopt het paard goed: bedoel je er dan mee dat het niet naar de sterren gaat zien
of makkelijker in dressuur houding (aan teugel+ aanleuning e.d.) loopt

Met goed bedoel ik hier dus inderdaad niet dat hij "aan de teugel" loopt, maar gewoon dat hij zich niet aan de hulpen onttrekt door zijn hoofd in de lucht te steken.