Naamgeving van paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Schatjes

Naamgeving van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 19:58

Ik wou graag iets meer weten over de naamgeving van paarden. Ik weet dat het met behulp van het geboortejaar word bepaald. Weet misschien iemand een site of boek waar dit in te vinden is net zoals je bij auto's dit ook hebt met de numerborden waarbij bepaalde cijfers horen. OK dan!

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 20:05

Ligt er aan bij welk stamboek het paard is ingeschreven,welke letter de veulens die geboren worden krijgen.
Bij andere stamboeken moeten de hengstveulens beginnen met de eerste letter van de naam van de vader.

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 20:07

Het ligt eraan wat voor ras je paardje is.
Ik weet dat het bij KWPN aan het geboortejaar ligt,
zo was de letter waarmee het veulen in 2001 moest beginnen de letter U
en elk jaar gaat het dan een letter verder dus nu in 2005 zou het de letter Y zijn.
Bij NRPS paarden/ponys is het zo dat het veulen met dezelfde letter moet beginnen als de vader, als de vader dus met een M begint, begint het veulen ook met een M.
Over andere rassen heb ik hier niet veel verstand van, en weet ook zo één twee drie geen site erover.
Maar hopelijk heb je hier al iets aan.

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 16:50

Aha alvast bedankt ja. Ik heb zelf een verzorgpaard op een pension en dat is net een pony. meer paard vind ik zelf. Ze heet Again, en is 17 jaar oud. Ik ben eigenlijk de enige die er op rijd en heb de eigenaren nog nooit gezien en weet weinig van haar verleden af jammergenoeg, en weet dus ook niet wat voor ras het is. Ik denk dat ik de eigenaren maar eens moet bellen voor meer informatie over haar. Vandaar dat het me ook wel interesant leek om te weten. want ze lijkt veel jonger dan 17 jaar

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 16:53

Aha alvast bedankt ja. Ik heb zelf een verzorgpaard op een pension en dat is net een pony. meer paard vind ik zelf. Ze heet Again, en is 17 jaar oud. Ik ben eigenlijk de enige die er op rijd en heb de eigenaren nog nooit gezien en weet weinig van haar verleden af jammergenoeg, en weet dus ook niet wat voor ras het is. Ik denk dat ik de eigenaren maar eens moet bellen voor meer informatie over haar. Vandaar dat het me ook wel interesant leek om te weten. want ze lijkt veel jonger dan 17 jaar

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 17:45

LoveJoew schreef:
elk jaar gaat het dan een letter verder dus nu in 2005 zou het de letter Y zijn.

Bij het KWPN slaan ze de X en de Y over. Dit jaar was de letter Z, volgend jaar beginnen ze weer met een A.

Bij het Trakehner-stamboek is het zo dat het paard de eerste letter van de moeder krijgt bv. --> Gribaldi --> Gondola II

Bij het Oldenburger-stamboek is het zo dat de paarden de eerste letter van de vader krijgen. Bv. --> Donnerhall --> De Niro.

Hoe het het zit met Fjorden etc. heb ik geen idee.

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 20:31

Again is ook geen fjord dus dat maakt mij ook niet zoveel uit maar in ieder geval bedankt. nu nog te weten komen wat again voor ouders heeft en wat voor ras het is of mengeling van rassen

Daphne18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 21:47

Bij Fjorden gaat het ook op alfabet Lachen Vorig jaar was het de A, komend jaar dus de B. Weet je dat ook weer Knipoog

Ohja de Q en de X worden overgeslagen.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 23:02

Bij de dravers was afgelopen jaar de W aan de beurt, X wordt overgeslagen. De naam mag in totaal 16 letters hebben.