Pony wil trailer (alweer) niet in...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Pony wil trailer (alweer) niet in...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 18:29

Het is weer zover, het ging een tijdje goed maar we zijn weer terug bij af. Spike vertikt het om nog langer de trailer in te gaan. Waar hij bang voor is? Eigenlijk nergens voor zover ik weet, alleen ik soms heb het idee dat hij een spelletje met me speelt.

Soms gaat hij er zo in, soms kan je hoog en laag springen wat je wilt maar blijft hij zich verzetten. Zijn vriendinnetje er eerst in zetten heeft ook geen effect. Normaal doet hij een moord voor voer, maar als je hem er de trailer mee in probeert te lokken interesseert het hem niks. Ik oefen het genoeg met hem, maar verder dan zijn voorbenen op de laadklep komt hij niet.

Ik zit echt met mijn handen in mijn haar, want ik wil graag met hem naar het strand, en hij vind het zelf ook helemaal geweldig alleen als hij het gewoon verdomd om de trailer in te gaan komen we ook nergens... Wie herkent dit verhaal en wat heb je er aan gedaan, of weet je misschien een mogelijke oplossing? Alvast bedankt.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 18:38

Wat vervelend dat hij niet de trailer in wil... Misschien moet je hem eens gewoon in een ruimte zetten zonder eten en dan de trailer erbij zetten mét eten. En dan net zolang wachten tot hij erin gaat, en dan flink belonen! Knipoog Misschien werkt dat wel... Het is de enige oplossing die ik kan bedenken...

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 20:29

Nou, ik zou dat niet doen.
Wat ik wel zou doen; heb je het aleens met een longeerlijn achter de kont langs geprobeerd? Dat doen wij heel vaak als het niet lukt.
En als hij het als spelletje beschouwd zou ik hem eerst aanpakken en doet ie eindelijk wat je wil dan belonen.

mister_myagi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 20:32

In het tipboek voor paarden en ponies staan allerlei manieren. Ook eentje met dat longeertouw. Succes ermee. Mijn verzorgpaard wil de ene keer wel de trailer in en de andere keer vertikt hij het. Met wat druk lukt het uiteindelijk wel, maar je kunt er gerust een tijdje voor uittrekken.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 20:43

Ik wil trouwens nog even zeggen. Dat je voor zulk soort dingen de tijd moet nemen. Niet een paar minuten van te voren dat je weg moet, begin er liever een half uur van te voren mee dan later.

Ferroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 22:50

Ik heb dat ook gehad... De pony was helemaal niet bang voor de trailer, wij hem steeds erin voeren en hij ging er wel in... Totdat hij daar geen zin meer in had. Hij was echt bijna letterlijk zijn tong naar me uit aan het steken omdat hij geen zin had. (we waren toen op de manege). Toen hebben we een brede band die ook wordt gebruikt voor het slepen van auto's erbij gepakt. We hebben de trailer eerst achteruit de bak in gereden zodat de pony alleen de trailer in kon en verder niet weg kon. Band vastknopen aan de zijkant van de trailer en iemand met pony richting trailer lopen. Band achter de kont van de pony langs en dan omhoog zien te duwen/trekken. Dit werkt en mijn pony gaf het toen maar op, hij had verloren. We hebben het nog heel vaak geoefend en nu is het zover dat als je de band alleen al pakt hij maar vast de trailer inloopt omdat hij weet dat hij het toch niet gaat winnen....
Je kunt wel het best iemand met ervaring met deze methode erbij vragen voor de eerste keer, zodat je zeker weet dat het goed gaat... Nog vragen,mail maar even....

Ferroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 22:51

Ps de pony staat nu altijd binnen 5min in de trailer! Succes ermee!

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 22:54

knoop 2 longerlijnen aan de trailer (elke kant een)
leg deze kruislings op de grond, laat 2 mensen bij de touwen staan, lijd je paard voor de laatklep en span de lijnen kruislings achter zijn kont, dan gaat hij dr vast wel in....
dat hielp bij royena wel (en die is een volhouder hoor Tong uitsteken)

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 22:58

hebben jullie een donkere klep??? ik heb ooit gehoord dat ze dat aan zijn voor een gat. leg er wat licht overheen bijv. stro of zaagsel. succes er mee

marina1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 23:10

Dit gedrag komt me akelig bekend voor... Knipoog Mijn pony heeft het zelfde probleem gehad. En hoewel hij wel een reden had om bang te zijn voor trailers (hij is ooit een keer gevallen bij het inladen, maar dat terzijde) kreeg ik later heel sterk het gevoel dat hij een spelletje met me speelde. Het is me regelmatig overkomen dat ik me opgaf voor een wedstrijd en daar gewoon nooit ben gekomen, omdat meneer gewoonweg weigerde de trailer in te gaan. Je kon hoog of laag springen, hij vertikte het. Touw er achter langs hielp bij hem niets, dan raakte hij in paniek; gewoon een keer "boos" worden (tik op z'n kont met zweepje) al helemaal niet, want dan was hij beledigd en zette hij helemaal geen stap meer. En idd, normaal is hij gek op eten, maar wanneer ik hem ermee probeerde te lokken, keek hij gewoon de andere kant op. Mijn ervaring is dat je met dwang niet ver komt. Ik ben dus gaan oefenen om mijn pony zonder enige vorm van dwang toch zo ver te krijgen. Ik stond uren (echt waar) met Renaldo op de laadklep en wanneer hij een stukje dichter bij kwam heb ik heb beloond (soms met wat lekkers en altijd met mijn stem). Wanneer hij gewoon "dom" op de klep beelf staan, negeerde ik hem; keek hem ook niet aan. Op een gegeven moment was hij het spelletje wel beu en uiteindelijk heb ik hem zover gekregen dat hij helemaal in de trailer stond. Niet vastgemaakt en ook geen stang, maar ik gaf hem wel een emmertje met biks als beloning. Zo kon hij zelf kiezen om in de trailer te blijven staan. Ik liet hem voordat de bak leeg was weer rustig achteruit stappen, zodat het initiatief bij mij bleef. Nadat dit allemaal goed ging hebben we de stang er achter gedaan en kon ik hem vastmaken. Hij loopt op dit moment heel braaf de trailer op en af en ik denk dat dat komt omdat hij die keuze ook heel bewust zelf maakt. Voorheen maakte hij de keuze niet te gaan, nu kiest hij er voor om wel mee te gaan. Af en toe heeft hij een klein dipje (vooral wanneer hij lang niet in de trailer is geweest), maar hij gaat nu tenminste altijd de trailer op en dat is voor hem echt een hele prestatie! Ik weet niet of dit bij jouw paard ook werkt, maar voor mij is het in elk geval de oplossing gebleken en geloof me, ik heb van alles geprobeerd. Ik wens jou heel veel succes met het inladen van je paardje!

(Sorry voor het lange verhaal...)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 23:13

Gaat dit over een shetlander..... Schijnheilig

marina1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 23:13

esperance schreef:
hebben jullie een donkere klep??? ik heb ooit gehoord dat ze dat aan zijn voor een gat. leg er wat licht overheen bijv. stro of zaagsel. succes er mee

Oh ja, dat heb ik in het begin ook gedaan bij mijn pony. Ik weet niet of het echt hielp, maar het ziet er misschien wel wat minder "bedreigend" uit ofzo (doet denken aan het warme stalletje Knipoog ) Nu gebruik ik geen stro meer op de klep, maar nog wel in de trailer.

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 23:14

Ik heb niet echt zin om alles te lezen, maar ik heb daarvoor een handige site die het beste advies {volgens mij} er voor weet.
Pb even als je de site wilt.

marina1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 23:15

Anke schreef:

Bedoel je de vraag van de TS of mijn antwoord. In mijn geval gaat het niet over een shet maar een New Forest pony. Lachen

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 00:39

Longeerlijn aan de ene kant van de trailer, achter zn kont door, en iemand aan de andere kant het touw aantrekken... Dat helpt bij Ixo en Tornado als de beste...

En wat ook helpt, in heel hard met je nagels in zn staart knijpen..

Ik zat vroeger ook met mn handen in het haar toen Tornado zich bijna op zn rug liet vallen bij het laden. En we hebben zovaak geoefent met dat longeertouw, dat je nu alleen dat longeertouw maar achter zn kont hoeft te doen, en dan zegt ie al:"Oke,oke, ik ga al!!"

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 00:43

Wat je ook kunt doen, is een longeerlijn om de buik van je paard doen(OP de plek van de singel, en op zn schoft) het touw tussen de twee voorbenen door, door een ringetje van het halster, en dan 1 keer om de voortste stang van de trailer, en dan eraan trekken. En als ie dan nog niet wil, weet ik zeker dat ie erop loopt als je ook nogeens een longeerlijn achter zn kont doen. Dan kan ie gewoon niet meer weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 10:12

Anke schreef:

Ja, dit gaat over een shet, en wat voor een Schijnheilig.

Bedankt voor al jullie antwoorden en tips! Ik lees ze straks ff rustig op mijn gemak door, en dan ga ik vanmiddag ff aan de slag om te kijken of het met deze tips (en met hulp van mijn moeder) wel gaat lukken Lachen.