Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Mijn pony heeft het zelfde probleem gehad. En hoewel hij wel een reden had om bang te zijn voor trailers (hij is ooit een keer gevallen bij het inladen, maar dat terzijde) kreeg ik later heel sterk het gevoel dat hij een spelletje met me speelde. Het is me regelmatig overkomen dat ik me opgaf voor een wedstrijd en daar gewoon nooit ben gekomen, omdat meneer gewoonweg weigerde de trailer in te gaan. Je kon hoog of laag springen, hij vertikte het. Touw er achter langs hielp bij hem niets, dan raakte hij in paniek; gewoon een keer "boos" worden (tik op z'n kont met zweepje) al helemaal niet, want dan was hij beledigd en zette hij helemaal geen stap meer. En idd, normaal is hij gek op eten, maar wanneer ik hem ermee probeerde te lokken, keek hij gewoon de andere kant op. Mijn ervaring is dat je met dwang niet ver komt. Ik ben dus gaan oefenen om mijn pony zonder enige vorm van dwang toch zo ver te krijgen. Ik stond uren (echt waar) met Renaldo op de laadklep en wanneer hij een stukje dichter bij kwam heb ik heb beloond (soms met wat lekkers en altijd met mijn stem). Wanneer hij gewoon "dom" op de klep beelf staan, negeerde ik hem; keek hem ook niet aan. Op een gegeven moment was hij het spelletje wel beu en uiteindelijk heb ik hem zover gekregen dat hij helemaal in de trailer stond. Niet vastgemaakt en ook geen stang, maar ik gaf hem wel een emmertje met biks als beloning. Zo kon hij zelf kiezen om in de trailer te blijven staan. Ik liet hem voordat de bak leeg was weer rustig achteruit stappen, zodat het initiatief bij mij bleef. Nadat dit allemaal goed ging hebben we de stang er achter gedaan en kon ik hem vastmaken. Hij loopt op dit moment heel braaf de trailer op en af en ik denk dat dat komt omdat hij die keuze ook heel bewust zelf maakt. Voorheen maakte hij de keuze niet te gaan, nu kiest hij er voor om wel mee te gaan. Af en toe heeft hij een klein dipje (vooral wanneer hij lang niet in de trailer is geweest), maar hij gaat nu tenminste altijd de trailer op en dat is voor hem echt een hele prestatie! Ik weet niet of dit bij jouw paard ook werkt, maar voor mij is het in elk geval de oplossing gebleken en geloof me, ik heb van alles geprobeerd. Ik wens jou heel veel succes met het inladen van je paardje!esperance schreef:hebben jullie een donkere klep??? ik heb ooit gehoord dat ze dat aan zijn voor een gat. leg er wat licht overheen bijv. stro of zaagsel. succes er mee
) Nu gebruik ik geen stro meer op de klep, maar nog wel in de trailer. Anke schreef:Gaat dit over een shetlander.....
.
.