Jaarling loopt niet mee aan de hand..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anne_bento

Jaarling loopt niet mee aan de hand..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 17:44

1 van mijn verzorgshets is een hengst van 1,5 jaar.. het is echt een schat van een pony en doet niets of niemand kwaad!!

Probleem is alleen, dat hij niet aan de hand wil meelopen, maar ik heb het idee dat hij wel snapt wat de bedoeling is.. vaak loopt hij hele stukkken gewoon mee (niet buiten maar op het land of in de schuur) en dan ineens blijfth ij staan en doet geen stap meer.. blijft ook heel lui voor zich uitkijken en kijkt er niet van op of om als je boos om hem word.

Nu snap ik wel dat sommige vinden dat een pony van 1,5 jaar dat nog niet hoeft te kunnen en dat ik hem lekker moet laten staan, maar hij staat bij ponys waar we wel wat mee doen, en loopt dus vreselijk veel aandacht te vrage als we met de anderen bezig zijn.. hij is ook de enige die meteen op je afrent en echt duidelijk om aandacht vraagt..

nu hoeft hij van mij nieteens nu al te leren aan de hand te lopen.. maar misschien neemt hij me gewoon in de zeik en doet hij het over 1,5 jaar nog? ik weet het niet echt.. kan het ook met rust laten en niet verder mee gaan klooien maar weet niet of dit goed is voor later..?

ik hoop op goede ideeen Lachen

(als ik met hem buiten over de weg loop samen met een andere pony erbij gaat het wel goed... dan staath ij een enkele keer stil maar als de andere pony dan even voor gaat loopt hij ook weer maar hij loopt vaak gewoon netjes mee.. Lachen )

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 14:11

niemand..? Scheve mond

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 15:10

Niet gaan trekken, maar "ophoudingen" maken, dus rukjes.
Als hij blijft staan en je weet zeker dat hij je in de maling neemt mag je hem best wel aanpakken hoor! Neem een klein zweepje mee en geef heem een zacht tikje...

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 15:12

met snoepje mee lokken Lachen
hij vind het gewoon saai worden

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 17:32

een van mn shetten is 30 en doet het nogsteeds. Hij doet het als hij bijv. los in de bak wil en hij moet in het weiland. Ik denkt dat je shet gewoon verteld wat ie wil

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 19:12

verplaatst naar vmr

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 19:16

Hij kan al aan de hand lopen............ want hij loopt hele stukken met je mee.........

Waarom NOG meer met de hand lopen met de kans dat hij zich gaat vervelen en truukjes gaat bedenken.

Het stukje van uit het land naar stal/poetsplaats zijn goed genoeg om het-lopen aan-de-hand-knop erop te zetten.

Niet teveel doen met het beessie, heb je ook niet teveel problemen

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 19:20

een stokje mee nemen als hij niet doorloopt met dat stokje een klap tegen zijn kont geven maar daar zelf niet bij om kijken maar net doen of er iets achter hem loopt.
je mag hem best een harde pets geven immers zijn moeder slaat nog harder
in het begin zal hij er door achteruit gaan lopen maar als hij door krijgt dat hij geen klap krijgt als hij vooruit loopt zal hij al gaan lopen als je alleen je hand naar achteren steekt

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 19:49

Devica schreef:

Dat dus juist NOOIT doen!!

Het is juist GOED dat je met hem wat wil doen. Hij moet wel van het begin af weten dat je de baas bent jong of niet jong.

Mijn veulen heb ik meteen de 1e dag van haar leven al aan de hand gehad hoe makker ze zijn en denk je dat ze er onder lijden? Nee dat absoluut niet je hebt er alleen een fijner paard van.
Met mijn nu ondertussen anderhalf jarige paardje kan ik zo naar buiten lopen zonder vervelend doen.
Ze kan spaanse pas, ze is er voor me, maar ze weet dat IK de baas ben.
Ze moeten naar jou luisteren... hoe makkelijker ze nu zijn hoe makkelijker straks.
Nu ze alle basisbeginselen kent dus het meelopen stappen, draven etc. brengt ze veel tijd door in de wei en af en toe wat lopen en borstelen.

Hoe denk je dat de veulen het op de keuringen doen die wat ouder zijn loslopend dan niet meer Lachen

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 19:53

ja ik had dus in eerste instantie ook zoiets van.. laat maar hij is jong en hoeft van mij verder nog niks te kunnen maar als ik hem dit nu maar toelaat.. ja ik weet niet maar zal hij dit later dan ook niet blijven doen? Verward ik ken toch ook een hoop paarden die jongens of even oud als hem zijn en verder ook niks kunnen maar wel braaf aan de hand meelopen en ook graag lopen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 19:54

Mijn verzorgpaard, ook 1,5 jaar liep maar 2 meter mee. Ik ga niet als een idioot aan het touw lopen trekken en als ik de zweep zou hebben gebruikt zou hij alleen maar vooruit hebben gerend! Probeer druk op het touw te houden (niet te hard) en als hij meegeeft laat je de druk los. Meegeven doet hij niet alleen met zijn benen maar ook met zijn borst enz enz.

Zelf ben ik niet zo'n voorstander van de klap met de zweep (ieder zijn eigen mening en methodes Haha!). Gebruik de zweep eerder als verlengsel van je hand waarmee je druk kunt geven.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 19:58

Miss_Montana schreef:
Mijn verzorgpaard, ook 1,5 jaar liep maar 2 meter mee. Ik ga niet als een idioot aan het touw lopen trekken en als ik de zweep zou hebben gebruikt zou hij alleen maar vooruit hebben gerend! Probeer druk op het touw te houden (niet te hard) en als hij meegeeft laat je de druk los. Meegeven doet hij niet alleen met zijn benen maar ook met zijn borst enz enz.

Zelf ben ik niet zo'n voorstander van de klap met de zweep (ieder zijn eigen mening en methodes Haha!). Gebruik de zweep eerder als verlengsel van je hand waarmee je druk kunt geven.

ik ook niet zo, in ieder geval niet bij jonge ponys Knipoog ik probeer liever eerst wat anders..

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 19:58

annuh schreef:
ja ik had dus in eerste instantie ook zoiets van.. laat maar hij is jong en hoeft van mij verder nog niks te kunnen maar als ik hem dit nu maar toelaat.. ja ik weet niet maar zal hij dit later dan ook niet blijven doen? Verward ik ken toch ook een hoop paarden die jongens of even oud als hem zijn en verder ook niks kunnen maar wel braaf aan de hand meelopen en ook graag lopen..

Ik ken een paardje waar niks meegedaan is en die werd toegelaten als jij zegt op jonge leeftijd die nu nog steeds de baas over je is... hij steigert nu tegen je op als hij geen zin meer heeft.
Hoe het later bij jou zal uitpakken is bij elk paard anders kan idd later lastig zijn.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 20:02

mhh ja en het is ook een hengstje en blijft waarschijnlijk ook hengst.. misschien word hij over een paar jaar wel erg moeilijk..

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 18:35

Misschien helpt het om het lopen wat spanneder te maken. Bijvoorbeeld over een balkje heen stappen, slalommen, gekke dingetjes bedenken.
En wat vaak ook helpt is om gewoon even een bochtje te lopen als hij weer stil staat.
Succes! Lachen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 18:39

pb shamalarabs hier op bokt eens. Zij heeft mij ontzettend geholpen met mijn jaarling. Ze heeft ideeen die vergelijkbaar zijn met het in het wild leven. Niets gemeens, zelfs heel vriendelijk. Het heeft me 15 minuten gekost om Sabiha aan de hand te laten meelopen.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 19:09

hee bedankt!! dat zal wel even doen

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 20:03

Devica schreef:

dit is het domste wat je kan doen!! Een paard doet niet alles voor eten, honden daarentegen wel!!

Ik zou em een hengstenketting aan doen! En een zweepje meenemen en vooral laten merken dat JIJ de baas bent!!!
Zodra hij stopt een tik op zn kont en als ie juist harder gaat een snok aan de ketting!!!

Het is en blijft natuurlijk een hengst he!! Haha!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 01:16

haha heel herkenbaar, mijn jaarling doet dat ook

ze loopt soms netjes mee tot aan het hek bij de weg, dan draaien we om en terug richting stal&wei gaat een stuk sneller Clown
maar richting de weg(loop alleen t pad op ons erf heen&weer) gaat ze nogal eens stilstaan.

hoe meer je gaat trekken(wat bjorn doet, die weet evrder ook niet echt iets van paarden Knipoog ) hoe koppiger ze stil gaat staan, t enige wat echt werkt is ff tikje met de zweep laten geven door iemand die ff meehelpt en dan weet ze donderdsgoed wat de bedoeling is

ook vindt ze vrachtwagend op de weg eng, dus als ze bij het hek staat en er komt iets 'engs' over de eg, geef ik haar iets lekkers als afleiding, dat werkt goed, de vrachtwagens ziet ze dan niet eens meer! alleen wordt ze erg drammerig als ze weet dat er eten in t spel is, dus voortaan moet ze maar gewoon wachten tot ze weer in de wei staat en beloon ik haar alleen nog met lieve woordjes of klopje op dr hals.

echt gruwelijk lomp afstraffen zou ik ff mee wachten, zoals hierboven ff lomp aa de hengstenketting trekken vind ik geen goede tip, zoiets kan altijd nog maar hou het voorlopig gewoon leuk voor je pony!

dus belonen als het goed gaat, tikje met de zweep als ie stilstaat, en oefenen met een andere pony ervoor dat scheelt vaak heel veel, maaja ook zonder een andere pony moet hij gewoon braaf meelopen!

Maitu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 07:12

IK gebruik ook de Renske-methode; ik ben echter vaak alleen bezig en dan moet je zelf wel een zweepje hanteren...

Overigens doen ze bij mij ook niet meer dan stal-wei wei-stal!

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 10:04

ik heb een pb van shamalarabs gehad, en die heeft me 2 methodes uitgelegd, die heel vriendelijk zijn Lachen die ga ik eerst maar eens uitproberen,, dan lukt het vast Lachen