ziek van teveel dekens??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

ziek van teveel dekens??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 16:33

Kan een paard ziek worden van teveel dekens? Ik heb mijn paad nu een 200 grams deken en een ongevoerde regendeken op en sommige mensen zeggen dat dat veel te warm is en dat hij dan ziek wordt. Hij heeft helemaal geen dikke vacht. Maar kan hij er dus echt ziek van worden? Want dat wil ik natuurlijk niet!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 16:39

200 grams en een ongevoerde regendeken in deze tijd...

Lijkt mij niet te dik hoor als je paard een dunne vacht heeft.

Je kunt even voelen onder de deken of 'ie het erg warm heeft of soms staat te zweten, als dat niet zo is staat 'ie er volgens mij prima bij! Knipoog

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 17:45

Ze kunnen ziek worden als de deken nat word door het zweten van te warme dekens. Snap je?? Ik denk dat die dekens gewoon goed zijn!!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 17:58

Oh ja, nou je het zegt, van het zweet natuurlijk. Ik kon me er echt niks bij voorstellen hoe een paard nou ziek kan worden van teveel dekens Blond Maar nu snap ik het. Hij zweet iig nooit, dus dan zou het wel meevallen.

IngeBrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 21:18

als je teveel dekens op je paard legt dan heeft dat invloed op zijn weerstand. Die wordt er naar mijn idee een stuk minder van. Maar als je nou een paard hebt dat practisch geen wintervacht aanmaakt.....dan moet je zorgen dat ie 't iet te koud krijgt natuurlijk. Volgens mij is het een kwestie van de gulden middenweg zoeken. En aan te dik ingepakte paarden kun je dan zien dat dat niet altijd lukt!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 21:47

Hoezo zou de weerstand van een paard afnemen als hij teveel dekens op heeft?, dat snap ik niet helemaal

Een paard wat veel dekens op heeft of waarbij je heel vroeg in het jaar bent begonnen met het opdoen van een deken kan een dunnere vacht hebben en daardoor vatbaarder zijn voor koudjes of verkoudheden naar mijn idee daalt zn weerstand niet.

Hij kan idd ziek worden als hij staat te zweten onder een deken, maar dan moet je hem wel aardig ingepakt hebben, een paard met een relatief dunne vacht kan best met een 200 gr. deken staan plus ik neem aan ongevoerde regendeken.

Als je regendeken niet goed waterdicht is en evt. lekt of vochtig wordt aan de binnenkant kan je paard daardoor kou vatten met de evt. gevolgen van dien.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 23:53

Kijk in mijn profiel voor uitleg over negatieve effecten van dekens.... dat scheelt mij weer typen Knipoog

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 00:18

Arabesk schreef:
Kijk in mijn profiel voor uitleg over negatieve effecten van dekens.... dat scheelt mij weer typen Knipoog

Kijk inderdaad maar even want 2 dekens met 9 graden is wat veel.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 08:52

willem heeft 3 dekens op.. hh highliner van 300, winterdeken die zo vaak gewassen is datie nu nog amper 200 zal zijn Haha! en een fleece hals zweetdeken..
en nog heeft hij een giga dikke beren vacht. mijn paard is bijna 17.. ik heb hem zelfs geschoren in november.. kennelik heeft hij het steeds koud.. anders zou hij niet zo giga in zijn vacht zijn geschoten.. het gaat nu goed.. ik laat hem ook ff zo.. maar ik denk datie weer geschoren wordt.. als ik 15 minuten rij sitie al zeiknat.. ook iets wat dus niet goed is voor een paard.. ik proberde dat met een dikkere deken tegen te houden, maar werkte dit keer niet.. maar had niet wllen weten hoe erg het was zonder dekens en zonder dat ik hem geschoren had..

het hangt echt van het paard af of je met of zonder deken zet... die van mij is not done.. dan wordtie ziek en hij heeft npg noot iets gehad.. dus ik hou lekker die dekens op

cadmaddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 10:20

gekke_koei schreef:
het hangt echt van het paard af of je met of zonder deken zet... die van mij is not done.. dan wordtie ziek en hij heeft npg noot iets gehad.. dus ik hou lekker die dekens op

als je hem altijd met dekens hebt hoe weet je dan dat ie ziek word als je hem af er af zou halen? Ik denk dat er best een kern van waarheid zit in wat men op http://www.paardnatuurlijk.nl/ verteld over dekens en zweten. Zweten is niet slecht zolang ie maar niet te snel afkoelt.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 10:22

Hij krijgt het wel heel snel koud. Als hij even zonder dekens buiten staat staat hij meteen al te bibberen en helemaal in elkaar gedoken.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 13:25

Of je kunt je paard volgend jaar rustig laten wennen aan het zonder deken staan in de swinter, de meeste paarden kunnen die omschakling best maken, maar je kunt je af vragen waarom heeft ie nu een deken op?

Omdat ie het koud heeft swinters?of alleen in jou ogen? of omdat je in de wintermaanden traint en dat het dikke haar hem niet ten goede komt in het laatste geval?

Paarden worden zonder deken geboren je zou dus kunnen aannemen dat ieder paard dan ongeacht leeftijd/ras/type zonder deken moet kunnen.
Met deze theorie kun je een heel komen als je niks met het paard doet en hem alleen in de wei laat lopen om paard te zijn, thats it.
Ga je meer van een paard vragen bv trainingen of wedstr in de wintermaanden dan kun je je afvragen of het voor datzelfde paard niet gezonder zou zijn om minder haar te hebben in de winter en dmv bv een deken of scheren dit kan voorkomen.
Het ligt er volgens mij ook aan hoe je met het hele dekengedoe omgaat. Ik bedoel je kunt 1 dikke deken kopen, maar doe je die dan ook al op in okt? tewijl het weer nog redelijk is? lijkt me niet, je kunt dan beter verschillende dekens hebben voor de veschillende jaargetijden en verschillende weersomstandigheden.
Ik heb mijn paard in okt/nov. onder een regendeken lopen met dunne voering nu loopt hij met een dikkere deken en als het erg koud wordt dan krijgt hij een 400 gr op.
Veel mensen vinden het onzin om meedere dekens te kopen dat moet ieder voor zich weten natuurlijk, maar ik vind het niet gezond om in het najaar al met een dik winterdek te beginnen en ook in het voorjaar is zon dik ding veelste warm.

Mijn paard kan niet zonder deken, hij is dus veel minder zielig met dan zonder deken, ik heb het 2 seizoene geprobeerd zoonder deken het heeft hem vewel slecht gedaan, wat ik jammer vind omdat ik hem liever zonder deken had zien lopen, maar het kan niet anders.
En zo zullen er nog best meedere paarden zijn die baad hebben bij een dek, misschien niet omdat ze chronisch ziek zijn, maar wel omdat hun eigenaar dingen van hem vraagt in de wintermaanden, waarbij het hebben van een natuurlijk dikke vacht niet gezond is.
Het paard heeft misschien van nature geen deken nodig maar de leefomstandigeden waarin het paard gehouden worden en gebruikt wordt maken het verhaal soms anders.

ps: een paard hoort niet te zweten onder een deken, zweet ie wel dan doe je iets fout of het paard is ziek.
Wat kun je dan fout doen? bv; -het paard de halve winter zonder deken laten lopen en midden in de winter besluiten het maar een deken op te doen, het paard heeft al teveel vacht aangemaakt waardoor hij met de deken erbij wel erg dik ingepakt staat.
- te dikke deken op voor het betrefende jaargetijde, bv van de week wordt het 11 gr best warm voor januari, mijn paard krijgt op die dag een dunnere winterdeken op, doe ik dat niet dan KAN hij gaan zweten.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 13:35

Anouar15 schreef:
Hij krijgt het wel heel snel koud. Als hij even zonder dekens buiten staat staat hij meteen al te bibberen en helemaal in elkaar gedoken.

Wanneer probeer je dat uit?
NU?? dan heeft ie idd koud niet zo gek natuurlijk

Je kan pas dit najaar evt beginnen om je paard te laten wennen om zonder deken te staan, door hem geen deken meer op te doen.
merk je in de loop van de tijd bv nov, dat je paard teweing haar aanmaakt, dan kun je hem als nog voor de echt koude tijden een dunne waterdichte deken op doen.
Het jaar daarop probeer je het weer, soms duurt het 1 of 2 seizoenen voordat een paard wat altijd met deken heeft gestaan om weer echt goed dik in het haar te komen.

Je hebt er voor deze winter voor gekozen om je paard met deken te laten lopen, om welke reden dan ook, je kunt nu zeker niet gaan uitproberen of hij evt zonder kan, dit winterseizoen moet je afmaken met deken.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 15:12

Ik wil hem helemaal niet zonder deken hebben hoor. Ik rij eke dag met hem in de binnenbak en heb ook regelmatig wedstrijd, dus dan lijkt me zo'n dikke teddy vaxht niet echt handig, ook niet voor hem. Ik vroe me alleen af of hij ziek kon worden van teveel dekens.