Hoe lang wennen op nieuwe stal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Hoe lang wennen op nieuwe stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 15:40

Mijn paard is een week geleden van stal verhuisd.
Op zich gaat alles prima, maar ik heb toch het gevoel dat ze nog niet helemaal lekker in 'r vel zit... Scheve mond
Ze eet wisselend goed en minder goed en ze is best wel op haar hoede.
Verder is ze wel heel rustig.
De stal bevalt verder prima, lekker luchtig en veel naar buiten, super! OK dan!

Ze heeft verder ook pas een luchtweginfectie gehad en is daar nog herstellende van...

Nou wet ik eigenlijk niet waardoor het is dat ze misschien niet helemaal lekker in haar vel zit, of dat het misschien een combinatie van is... Verward

Ik zat me nu alles af te vragen hoe lang een paard gemiddels nodig heeft om weer helemaal op z'n gemakt te zijn op een nieuwe stal...

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 15:48

Bij min paard ging dat erg snel.
Ik ben lopend naar mijn nieuwe stal gegaan. Toen ik daar aankwam had hij een stal wat echt dik op gestrooid was. Een luik om naar buiten te kijken en ze hadden een grote pluk hooi in zijn stal gelegd. Heeft eerst met de buren kennis gemaakt. Heeft even lopen draaien en naar buiten lopen kijken. En is toen gaan eten. Ging bij mij heel erg goed en heel snel.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 15:56

mijn paard went gelukkig ook snel overal, als er maar te eten is

"Men" zegt dat een paard na 6 weken gewend is. Er zullen uitzonderingen zijn, maar als ik bij mijn eigen stal kijk, dan denk ik dat het wel klopt... na 6 weken beginnen de streken te komen bij de "eerst o zo brave" paarden...

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 16:00

Volgens de staleigenaar waar ik nu sta duurt het 2 maanden voor ze helemaal gewend zijn. Mijn paardje is een maand geleden verhuist en is nu wel op zn gemak, maar veel dingen op het erf vind hij nog wel spannend, waar hij dus wel elke dag langs loopt. Het ligt er natuurlijk ook aan of je paard daar ook een ander soort voer krijgt, of hij van soort stal (binnenof buiten) veranderd is etc. Mijn paard is van een binnenbox naar een buitenbox gegaan en hij staat nu op het dubbele aan ruwvoer als op de andere stal en daardoor krijgt hij nu helemaal geen krachtvoer meer.
Ik zou nog een paar weken afwachten hoor, bij gevoelige paarden zal het wel wat tijd nodig hebben. Lachen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 16:06

Mijn paard went normaal gesproken ook overal super snel.
Ze gaat ook nog wel eens mee op vakantie en dat gaat ook altijd prima!

Op zich gaat ook alles goed, maar ik kan aan haar merken dat ze nog niet 100% is zoals ze hoort te zijn...
Misschien toch ook invloed van het nog niet helemaal in orde zijn en de vele wisselingen de laatste tijd... ( op vakantie, worminfectie, luchtweginfectie, op de kliniek gestaan en nu weer verhuisd) Scheve mond
Maar even rustig de tijd geven dan denk ik...

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 16:19

Bij die van mij heeft het maanden geduurt voordat hij echt op zijn plek was voor mijn gevoel.

Het werd zo erg dat ik nog bijna terug ben gegaan naar mijn "oude" plekje.. Uiteindelijk toen de paarden van 24 uur per dag buiten voor de nachten naar binnen gingen ging het beter..
Kan hij weer genieten van het poetsen en dergelijke.. Hij werd wel vrij snel opgenomen in de groep (10 ruinen) en heeft zijn eigen vriendjes kunnen maken... Wat bij mijn andere stal niet echt kon.. Maar het is een gezelligheids dier en kan bijna niet alleen staan..
Maar toen ik hem laatst weer even apart (terwijl de rest buiten stond) naar binnen haalde was hij het er duidelijk niet mee eens.. Zal nog een zware dobber aan hem hebben van de zomer..

harmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 16:21

Lijkt me heel erg verschillend per paard, hoe lang het duurt voor ze wennen aan een nieuwe stal. Ik heb ooit een keer een haflinger verhuisd en dat die voelde zich binnen een paar uurtjes oké op haar nieuwe plek. In september vorig jaar heb ik mijn andalusier verhuisd en hij deed er ruim twee maanden over om weer "normaal" te doen.
Zeker met alle andere omstandigheden die je noemt zou ik het rustig de tijd geven!

Steff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 17:58

Die van mij voelde zich gelijk op zijn gemak gelukkig. Na de 1e dag vond hij het allemaal wel best eigenlijk.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 19:38

Het verschilt per paard hoe lang ze er over doen om aan een stal te wennen.. Toen ik Olympia ging verplaatsen van de manege stal naar de privestal..waar ze vroeger ook wel is had gestaan was ze de eerste paar uur helemaal de weg kwijt..Maar daarna ging het echt super!!!

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 19:58

Mijn paardje staat nu 3 weken op haar nieuwe stal. Ze krijgt nu veel meer weidegang dan op haar vorige stal en ze is goed gewend in de paardengroep (ze weet haar plaats). Van dingen op het erf schrikt ze al niet meer en ook haar mest is weer normaal (was eerste week dun van de stress en verandering van dieet). Ze lijkt haar draai gevonden te hebben. Een week is nog wel kort hoor, geef het wat tijd en dan voelt ze zich vast wel thuis. Je zegt het eigenlijk zelf ook al..

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 20:38

Er is Engels onderzoek waaruit blijkt dat een paard er wel een jaar over doet om helemaal te wennen aan z'n nieuwe omgeving. Logisch dat ze van slag is, ook na het kliniekbezoek. Geef haar rustig de tijd om aan al het nieuwe te wennen.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 21:33

Fayette heeft er afgelopen zomer na de verhuizing er ruim 2 weken over gedaan voordat ze 's nachts weer op stal ging liggen slapen.
Op haar oude stal lag Fayette altijd maar de eerste 2 weken op haar nieuwe stal dus niet. Pas na die 2 weken begon ze zich een beetje op haar gemak te voelen.
Fayette heeft tot nu toe 3 verhuizingen meegemaakt en over het algemeen was ze met een maand of 1.5 helemaal oke met haar nieuwe stekkie.

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 11:45

Een paard moet eerst zn plekje vinden en wennen aan de omgeving. Bij het ene paard gaat dat sneller als bij het andere paard, bij mijn paard duurde het nog niet eens een week!!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 12:33

Chub staat sinds het eerste weekend van november op haar nieuwe stal.

Ze had echt wat hechte maatjes op de vorige stal en die heeft ze ontzettend gemist. Gelukkig heeft ze ook op de nieuwe stal nu een maatje gevonden en sindsdien gaat het wat beter... Ze is echter nog steeds niet de Chubby zoals ik haar ken: veel vervelender in de omgang en onder het zadel. We zijn nog steeds niet op het niveau waar we waren.

Nieuwe dingen zijn extra spannend in vergelijking met nieuwe dingen op de vorige stal.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 12:48

SymO schreef:
mijn paard went gelukkig ook snel overal, als er maar te eten is

"Men" zegt dat een paard na 6 weken gewend is. Er zullen uitzonderingen zijn, maar als ik bij mijn eigen stal kijk, dan denk ik dat het wel klopt... na 6 weken beginnen de streken te komen bij de "eerst o zo brave" paarden...

Ik heb mijn pony ook pas verhuisd en ik ga hier helemaal in mee

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 14:30

oberon schreef:
Er is Engels onderzoek waaruit blijkt dat een paard er wel een jaar over doet om helemaal te wennen aan z'n nieuwe omgeving. Logisch dat ze van slag is, ook na het kliniekbezoek. Geef haar rustig de tijd om aan al het nieuwe te wennen.

Ik heb ook pas gelezen dat een jaar niet uitzonderlijk is. Mijn paarden zijn onlangs allemaal tegelijk verhuisd naar een nieuw onderkomen. Omdat ze bij elkaar bleven zou dit dus iets makkelijk moeten zijn, maar ook zij hadden toch zeker wel een maand nodig om te wennen.
Snel een vaste routine invoeren heeft toen goed geholpen, dus op vaste tijden de wei in en weer uit, poetsen en rijden op vaste tijden, etc.

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 20:19

Mijn paard is vorige week verhuisd. De eerste paar dagen stond hij erg te hinikken, vooral als zijn vriendin (die van de vorige stal is meeverhuisd) wegging. Nu is hij een stuk rustiger, maar zijn vriendin is nog wel vrij onrustig. Het ligt denk ik dus ook aan het paard.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 09:12

Bedankt allemaal voor jullie reakties!

Ik denk dat het in dit geval toch een beetje aan de situatie zal liggen...
Ze is normaal gesproken nooit moeilijk op andere stallen, het zal denk alles bij elkaar toch een beetje te veel zijn geweest... Scheve mond

Ik moest van de week de veearts nog even bellen hoe het met haar gaat, en toen ik zie dat ik haar nog helemaal niet lekker in 'r vel vond zitten en zo mat vond, vond hij dat vrij logisch, hij zei dat ze met zo'n infectie een flink jasje uit doen en ik er nog wel even tijd voor uit moet trekken voor alles weer normaal is...
Ik heb nu twee grote flessen vitaminitroepje gehad en we doen voorlopig nog even rustig aan!

ponyjongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 09:33

Je paard verhuizen doet een 'soort aanslag' op zijn incasseringsvermogen en dus ook op zijn weerstand. Verhuizen veroorzaakt toch een soort stress en daar neemt de weerstand van af. Als je paard nog herstellende was van een luchtweg infectie vind ik het niet vreemd klinken dat ze nog niet helemaal lekker is na de verhuizing.

Vitamientjes...goed idee....succes ermee, hoop dat ze gauw opknapt.