hoeven stinken bij het uitkrabben

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cesara

hoeven stinken bij het uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 15:11

als ik de hoeven van mij pony uit krap stinkt het en als ik krab komt er wit spul naar boven. ik heb de hoeven al vaak ingeteerd en behandeld tegen hoef rot maar het helpt niks

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 15:12

gewoon elke dag goed uitkrabben en mss de hoef in de betadine laten weken

Murru

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 17:23

Of in biotex of soda.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 17:34

Is de stal wel goed schoon?

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 17:52

Zelfde vraag als Anouar15... Want dit komt meestal door een natte ondergrond.

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 17:53

Dit komt door een natte ondergrond,
maar maakt verder niks uit..
Bij veel paarden stinken de hoeven.. Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 17:55

Il0na schreef:
Dit komt door een natte ondergrond,
maar maakt verder niks uit..
Bij veel paarden stinken de hoeven.. Lachen

Maar er staat dat er ook wit spul uitkomt. En dat duidt op rotstraal.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 17:58

Dat lijkt me inderdaad rotstraal, ik zou er iig iemand naar laten kijken!

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 18:23

Bedoel je dat als je de hoeven uit krabt je een beetje van de hoeven mee krabt zeg maar.. dat witte? (raar uitgelegd haha)

Want dat heeft de mijne ook! De da zei dat dat vaker voorkomt in deze tijd van het jaar.. ik moest dr hoeven dagelijks goed schoonmaken en 4x in de week teren. Het is nu na 3 weken al een stuk minder Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 19:32

Als er witte drap (net als uit een onstoken wond) uit de straal komt is het rotstraal. Dat wittige spul dat jij bedoelt _June is volgens mij gewoon hoorn en dat komt ook niet uit de straal.

Liberna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 19:35

Je kan beter misschien de dierenarts om hulp vragen.
Misschien is het rotstraal en hier krijg je dan een spuitbusje voor,
hiermee is het probleem snel verholpen.!

zoemy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 19:45

Ik heb dat ook weleens. Volgens mij is dat gewoon wat van de hoef dat je er zo af krabt. Weet ook niet precies. Maar als de hoefsmid is geweest heb ik er geen last meer van.

cesara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 21:48

bedant voor jullie antwoorden.

mijn pony staat op een drogen stal en zo veel moglijk in de wei.
het is denk ik gewoon hoef dat ik er af krab.
maar ik zou het inteeren maar eens gaan proberen.
en binnen kort weer naar de hoefsmit
OK dan!

Alice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 00:03

_June schreef:
Bedoel je dat als je de hoeven uit krabt je een beetje van de hoeven mee krabt zeg maar.. dat witte? (raar uitgelegd haha)

Want dat heeft de mijne ook! De da zei dat dat vaker voorkomt in deze tijd van het jaar.. ik moest dr hoeven dagelijks goed schoonmaken en 4x in de week teren. Het is nu na 3 weken al een stuk minder Lachen

4x!!! Lijkt me niet goed, het is normaal voor een hoef om dagelijks vocht op te nemen. 1x i/d week lijkt me voldoende. Pas op met teren; je sluit de hoef af van alles buitenaf, en sluit juist de bactereën in de hoef op die daar juist nog meer schade gaan verichten, voor je het weet slaat de rotstraal naar binnen

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 00:33

Als het rotstraal is:
Teren helpt niet, dan smeer je het alleen maar dicht. Dan kan het er niet uit en rot het nog meer.
Egyptische zalf gebruiken. Dat helpt echt. Speciaal tegen rotstraal.

En even een tijdje GOED je stal droog houden, en je paard niet meer in de modder zetten, en de hoeven zo min mogelijk nat laten worden. En niet zn hoeven vetten, EN Egyptische zalf gebruiken, want dat gaan niet samen.

Als het gewoon hoef is, is teren juist wel goed.
Maar dat witte spul van de hoef stinkt niet, dus dat zal het vast niet zijn.

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 01:03

zoemy schreef:
Ik heb dat ook weleens. Volgens mij is dat gewoon wat van de hoef dat je er zo af krabt. Weet ook niet precies. Maar als de hoefsmid is geweest heb ik er geen last meer van.

Dat witte poreuze spul (poederig) is dood/oud hoorn. De smit haalt idd het dode hoorn van de hoef, dus het klopt dat als je paard bekapt is er geen 'last' van hebt.

Klinkt idd meer als rotstraal.

@TS: Heb je al op www.hoofcare.nl gekeken?

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 11:32

Merens schreef:
Dat witte poreuze spul (poederig) is dood/oud hoorn. De smit haalt idd het dode hoorn van de hoef, dus het klopt dat als je paard bekapt is er geen 'last' van hebt.

Klinkt idd meer als rotstraal.

@TS: Heb je al op www.hoofcare.nl gekeken?

Mijn paard had dit ook, trouwens, alle (3) de paarden bij ons op stal hebben dat. Ik heb het aan mn hoefsmid gevraagd en hij zei dat je het met je hoefkrabber er gewoon uit moet halen en dat het geen kwaad kan. Als mn paard bekapt is heeft ze er idd geen last meer van.

Als het bij jouw paard niet poederig is, is het iets anders, maar als het wel poederig is is het echt geen rotstraal en je hoeft er nix aan te doen, maar wel de hoeven goed uitkrabben en schoon houden, maar dat spreekt voor zich!!

zoemy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 11:42

Maar dat poeder stinkt ook hoor. Ik vind het ook altijd stinken als de hoesmid is geweest.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 11:45

als je denkt dat het rotstraal is: stoppen met teren, de smid bellen en het uit laten snijden, dàn kan je 1 x teren, als alles, maar dan ook alles eruit gesneden is.

Beter is om je paard na het uistnijden iedere dag in een emmer met betadine of biotex groen te zetten met de voeten die aangetast zijn en daarna afdrogen en CTC-spray of spray tegen schapenrot erin te spuiten.

Mijn paard had beginnende rotstraal en was er op deze manier in een week vanaf.

Teer sluit af, zoals hierboven al staan en als er dan nog bacteriën inzitten, als de hoef niet goed uitgesneden is dus, dan heb je pas echt een probleem!

cesara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 12:22

toen ik hem net had kwam im er achter dat die inderdaan hoef rot had.
de hoefsmid had het wegesneden. mischien nu een paarmaanden later is het weer trug gekomen als het goed is komt binnen kort de hoefsmit weer en laat ik zijn hoeven weer na kijken.

bedankt voor julie reacties OK dan!

johno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 15:05

ik denk dat die van jou een schimmelinfectie heeft,tenminste als er korrelig wit spul loskomt bij het uitkrabben.
je kunt het ook goed zien als hij bekapt wordt en de hoef is niet mooi egaal van kleur maar er zitten brokkelige zwarte vlakken op.
Een heleboel smeden en ook dierenartsen kennen helaas niet de symptonen van een schimmelinfectie aan de hoeven,terwijl het met een anti-bacteriele oplossing in een hoefschoen toch redelijk snel is op te lossen.
Als ik jou was zou ik mijn dierenarts er even naar laten kijken ipv. de hoefsmid.

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 15:23

mijn paard is zeer gevoeling voor rotstraal, zodra hij het heeft smeer ik om de dag 1week, daarna 2x per week een goedje in de straal (van de dierenarts) en het is dan zo over. het is wel agressief spul maar het helpt super, hoefsmeden gebruiken dat spul ook en is alleen via de DA te krijgen.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 15:42

Bij rotstraal komt er altijd grijs stinkend spul uit en bij straalkanker komt er wit spul uit. Kijk maar eens op www.hoofcare.nl daar staan die 2 begrippen op.

cesara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 21:37

er heeft iemad na gekeken en het was geen bacterie.
maar hoefstraal ze hebben een stuk afgesneden en ik heb speciaal spul gekrgen om het te behandelen.