Afweging Prestige - Ander A-merk zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

siko

Afweging Prestige - Ander A-merk zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 14:18

Na lang overwegen zit ik eraan te denken om mijn Prestige Top Dressage te verkopen, eventueel zou ik het zadel tegen een ander dressuurzadel willen ruilen (misschien met bijbetaling van de kopers/ruilers kant --> of is dit iets raars gevraagd?) Verward

Dit komt omdat ik graag een springzadel erbij wil kopen of vz richting springen, ook van een goed duurzaam merk (zoals bijv. Kieffer) maar die moeten toch wel iets kosten (een goede, zonder al teveel beschadigingen etc.)

Nu is mijn vraag eigenlijk, naar wat voor een soort zadel moet ik op zoek gaan? Voornamelijk dressuur, wat in een normale prijsklasse ligt zodat ik er nog een springzadel van bij kan kopen. Verward

Pfff, beetje lastig uitgelegd maar heb het zo duidelijk geprobeerd te doen.. Scheve mond

Ik kijk uit naar de reacties!

Doegie

Nerootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 14:19

Waarom wil je je zadel verkopen dan?

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 14:20

je bent dus op zoek naar 2 zadels??
1 dressuur(niet te duur...) en een goedkope springzadel...???

ik zou een dure VZH zadel van kieffer nemen!! daarmee kun je super dressuuren en hartstikke goed mee springen!!!

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 14:27

Nerootje schreef:
Waarom wil je je zadel verkopen dan?

Omdat ik dus eigenlijk op zoek ben naar 2 zadels. Scheve mond
En dit zadel is gewoon echt heel fijn, maar legt gewoon teveel nadruk op dressuur, terwijl ik nu toe ben aan meer afwisseling.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 14:27

meiske16 schreef:
je bent dus op zoek naar 2 zadels??
1 dressuur(niet te duur...) en een goedkope springzadel...???

ik zou een dure VZH zadel van kieffer nemen!! daarmee kun je super dressuuren en hartstikke goed mee springen!!!

Welke dan??? Haha!

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 15:16

Ik snap niet zo goed waarom je je Prestige wil verkopen terwijl je die juist zo lekker vind zitten en zo graag wou hebben Knipoog Een dressuurzadel legt nou eenmaal de nadruk op dressuur, daarom heet het ook zo (joh, echt Haha!?), dus als je een ander merk dressuurzadel koopt dan legt het nog steeds de nadruk op dressuur.
Als ik jou was zou ik je Prestige houden en een wat ouder goed merk spring of vzh zadel kopen, ik denk dat je vaker dressuurt dan dat je springt, niet?!

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 23:31

Ik moet vanwege de fysio voor Okkie meer afwisselend rijden. Alleen een dressuurzadel geeft teveel druk op de rug. Daarom heeft zij mij voor een goed A merk dressuurzadel geadviseerd en een vz om buiten mee te rijden en om zo nu en dan een sprongetje te maken.

Inca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 00:38

De KenTaur zadels zijn niet al te duur en van goede qualiteit. Deze heb je in diverse modellen en passingen. Deze zijn rond de 750 á 800 euro.

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 08:06

_Michelle_ schreef:
Ik snap niet zo goed waarom je je Prestige wil verkopen terwijl je die juist zo lekker vind zitten en zo graag wou hebben Knipoog Een dressuurzadel legt nou eenmaal de nadruk op dressuur, daarom heet het ook zo (joh, echt Haha!?), dus als je een ander merk dressuurzadel koopt dan legt het nog steeds de nadruk op dressuur.
Als ik jou was zou ik je Prestige houden en een wat ouder goed merk spring of vzh zadel kopen, ik denk dat je vaker dressuurt dan dat je springt, niet?!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 09:43

siko schreef:
Ik moet vanwege de fysio voor Okkie meer afwisselend rijden. Alleen een dressuurzadel geeft teveel druk op de rug. Daarom heeft zij mij voor een goed A merk dressuurzadel geadviseerd en een vz om buiten mee te rijden en om zo nu en dan een sprongetje te maken.

Verward Verward Dat heb ik echt nog nooit gehoord, en ik ken heel wat paarden die altijd alleen met een dressuurzadel worden gereden. Overigens weet ik niet wat je denkt te krijgen voor dat zadel, maar de kans dat je er 2 zadels voor kunt terug kopen lijkt me niet zo groot. Voor een redelijk 2e hands spring of vzh zadel moet je toch al snel op zo'n 400 euro rekenen, een 2e hands A merk dressuurzadel is ook niet echt goedkoop.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 09:51

ik heb ook wel degelijk vaker van fysio's en veeartsen gehoord dat altijd een dressuurzadel rugproblemen kan opleveren bij aardig wat paarden
vooral de dressuurzadels zoals ainsley,die een vrij dwingende zit hebben
ik heb paarden zien opknappen toen ze een tijdje met een springzadel gereden werden !

een kentaur is idd een goedkoop, beter dressuurzadel
als veelzijdigheid zadel zou je ook een oudere stubben kunnen kopen, die vind ik persoonlijk veel fijner zitten als een kieffer.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 09:59

Lielle schreef:
:? Verward Dat heb ik echt nog nooit gehoord, en ik ken heel wat paarden die altijd alleen met een dressuurzadel worden gereden. Overigens weet ik niet wat je denkt te krijgen voor dat zadel, maar de kans dat je er 2 zadels voor kunt terug kopen lijkt me niet zo groot. Voor een redelijk 2e hands spring of vzh zadel moet je toch al snel op zo'n 400 euro rekenen, een 2e hands A merk dressuurzadel is ook niet echt goedkoop.

Sorry, toch is het echt zo! En ik verwacht ook niet dat ik van alleen de opbrengst van mijn zadel 2 nieuwe kan kopen hoor. Het zou wel fijn als het wat zou schelen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 10:00

ik geloof je wel hoor. En dat laatste had ik dan gewoon verkeerd begrepen. Kentaur is trouwens een fijn merk, ik heb op een paar modellen gereden.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 12:30

Ik denk dat ik dan maar eens op zoek ga naar een 2e hands Kentaur dressuurzadel. Misschien iemand 1 in de aanbieding? Haha!

Crossmonster: Je hebt gelijk juist door de 'dwingende' houding van sommige zadels. krijgen paarden last van hun rug!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 12:35

maar dat dwingt toch de ruiter? Ikke niet snappe

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 12:39

Alg.: Als je een goed aangemeten zadel hebt (wat voor zadel dan ook) dan zouden er toch geen problemen moeten zijn?

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 13:25

Het heeft met een een of ander zwaartepunt van het zadel te maken en hoe precies Verward Ik ben Els (de fysio) niet...

Wat Crossmonster al schreef, een ander zadel dan alleen maar een dressuurzadel kan wonderen verrichten, dat is wat mijn fysio ook vertelde. Ze gaf mij dus het advies om een VZ erbij te nemen als afwisseling (positief voor Okkie haar rug).

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 13:29

Inca schreef:
De KenTaur zadels zijn niet al te duur en van goede qualiteit. Deze heb je in diverse modellen en passingen. Deze zijn rond de 750 á 800 euro.

Precies.
Heel mooie kwaliteit zadels voor een gunstige prijs.
Ik ben er zeer tevreden over. Het ligt super op Fedde en ikzelf zit er heerlijk in. Zeker een aanrader.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 13:31

Waarmee zijn te vergelijken? Op de prestige zat ik namelijk altijd wel heel goed. Ik ben nu wel nieuwsgierig naar zo'n zadel, weet iemand er eentje te koop?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 14:22

kentaur heeft een fijne natuurlijke zit met veel steun
tweedehands moeten ze voor 250,- makkelijk te vinden zijn !

en idd omdat een gedwongen zit bij een dressuurzadel een te scherpe inwerking heeft in de rug, doordat de ruiter precies altijd op dat ene plekkie in de rug drukt, kan dat veel problemen veroorzaken, of het zadel nu perfect past of niet !
ik heb het bij o zo veel paarden en pony's gezien
een paar voorbeelden, een pony die ontzettend goed liep, meisje reed altijd met vzh zadel, maar omdat ze hogerop kwam ind e dressuur kreeg ze een dressuurzadel, een ainsley
een tijdje daarna wilde pony amper lopen, dierenarts en fysio enzo erbij, pony had last van de rug,
uiteindelijk advies gehad om eens met vzh zadel een tijdje te rijden, binnen een paar weken was ie al bijna weer de oude
dus de ainsley ingeruild voor een minder dwingend zadel, en pony loopt weer flink in de prijzen

nog n voorbeeld :
4 jarig paard was ingereden met springzadel,in verband met de wedstrijden met ainsley zadel gaan rijden, paard ging staken en slecht lopen
meisje durfde er niet meer op, waardoor haar vriend hem ging rijden, met zijn springzadel, niets meer aan de hand ! dresuurzadel ging er weer op, en hoppa probleem was er weer
ainsley ingerolen voor een kieffer, probleem opgelost

en dit zijn nog maar 2 voorbeelden, wat mijn hekel aan ainsleyzadels dus ook verklaard Knipoog

de nieuwere ainsleys en de ainsleys met een minder dwingende zit veroorzaken dit probleem meestal niet
maar mijn bevindingen zijn duidelijk dat een dwingende " prikkende " zit in een dresszadel dus wel degelijk problemen kunnen opleveren bij het paard Knipoog

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 18:54

crossmonster schreef:
kentaur heeft een fijne natuurlijke zit met veel steun
tweedehands moeten ze voor 250,- makkelijk te vinden zijn !

en idd omdat een gedwongen zit bij een dressuurzadel een te scherpe inwerking heeft in de rug, doordat de ruiter precies altijd op dat ene plekkie in de rug drukt, kan dat veel problemen veroorzaken, of het zadel nu perfect past of niet !
ik heb het bij o zo veel paarden en pony's gezien
een paar voorbeelden, een pony die ontzettend goed liep, meisje reed altijd met vzh zadel, maar omdat ze hogerop kwam ind e dressuur kreeg ze een dressuurzadel, een ainsley
een tijdje daarna wilde pony amper lopen, dierenarts en fysio enzo erbij, pony had last van de rug,
uiteindelijk advies gehad om eens met vzh zadel een tijdje te rijden, binnen een paar weken was ie al bijna weer de oude
dus de ainsley ingeruild voor een minder dwingend zadel, en pony loopt weer flink in de prijzen

nog n voorbeeld :
4 jarig paard was ingereden met springzadel,in verband met de wedstrijden met ainsley zadel gaan rijden, paard ging staken en slecht lopen
meisje durfde er niet meer op, waardoor haar vriend hem ging rijden, met zijn springzadel, niets meer aan de hand ! dresuurzadel ging er weer op, en hoppa probleem was er weer
ainsley ingerolen voor een kieffer, probleem opgelost

en dit zijn nog maar 2 voorbeelden, wat mijn hekel aan ainsleyzadels dus ook verklaard Knipoog

de nieuwere ainsleys en de ainsleys met een minder dwingende zit veroorzaken dit probleem meestal niet
maar mijn bevindingen zijn duidelijk dat een dwingende " prikkende " zit in een dresszadel dus wel degelijk problemen kunnen opleveren bij het paard Knipoog

Zo... en wat kan ik hier nou aan toevoegen? Haha!
Bedankt Crossmonster! Betere uitleg kon ik niet hebben!