kentaur heeft een fijne natuurlijke zit met veel steun
tweedehands moeten ze voor 250,- makkelijk te vinden zijn !
en idd omdat een gedwongen zit bij een dressuurzadel een te scherpe inwerking heeft in de rug, doordat de ruiter precies altijd op dat ene plekkie in de rug drukt, kan dat veel problemen veroorzaken, of het zadel nu perfect past of niet !
ik heb het bij o zo veel paarden en pony's gezien
een paar voorbeelden, een pony die ontzettend goed liep, meisje reed altijd met vzh zadel, maar omdat ze hogerop kwam ind e dressuur kreeg ze een dressuurzadel, een ainsley
een tijdje daarna wilde pony amper lopen, dierenarts en fysio enzo erbij, pony had last van de rug,
uiteindelijk advies gehad om eens met vzh zadel een tijdje te rijden, binnen een paar weken was ie al bijna weer de oude
dus de ainsley ingeruild voor een minder dwingend zadel, en pony loopt weer flink in de prijzen
nog n voorbeeld :
4 jarig paard was ingereden met springzadel,in verband met de wedstrijden met ainsley zadel gaan rijden, paard ging staken en slecht lopen
meisje durfde er niet meer op, waardoor haar vriend hem ging rijden, met zijn springzadel, niets meer aan de hand ! dresuurzadel ging er weer op, en hoppa probleem was er weer
ainsley ingerolen voor een kieffer, probleem opgelost
en dit zijn nog maar 2 voorbeelden, wat mijn hekel aan ainsleyzadels dus ook verklaard

de nieuwere ainsleys en de ainsleys met een minder dwingende zit veroorzaken dit probleem meestal niet
maar mijn bevindingen zijn duidelijk dat een dwingende " prikkende " zit in een dresszadel dus wel degelijk problemen kunnen opleveren bij het paard