contractjes met bijrijder - voorbeelden??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mawa

contractjes met bijrijder - voorbeelden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 13:20

Ik heb een nieuwe bijrijdster voor 'mijn' paard. Eigenlijk wel en niet mijn paard. Juridische eigenaar is een goede kennis die het paard voor mij kocht. Ik betaal en regel verder alles voor het paard en alle toebehoren zijn ook van mij. Nu denk ik dat het verstandig is om zowel voor mij als voor haar een soort contractje op te stellen voor mijn kennis i.v.m. de aansprakelijkheid. Zit er nu dus over te peinzen hoe ik dit het beste aan kan pakken.....iemand suggesties???

mawa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 19:46

Niemand? Scheve mond

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 20:20

even iets belangrijks, als jij het paard verzorgt en rijd alsof het je eigen is wen ook de kosten betaald, dan gaat de aansprakelijkheid voor de schade die het paard aan richt aan derden over op jou... Altijd fijn om te weten denk ik! Veel plezier met je paard!!!

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 20:22

Ik snap eigenlijk niet wat je precies bedoelt.
Het paard is betaalt door een ander, maar nu wel van jou?
En een ander "meisje / jongen" gaat hem/haar nu verzorgen?
Zit ik tot nu toe goed?
Dan moet je nog wel even uitleggen wat voor contract je wilt.
Voor als er iets met het paard gebeurt of...
srry als ik nu erg blondt overkom hoor, maar ik snap het gewoon neit helemaal.

mawa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 21:25

Het paard is door hem gekocht om mij een plezier te doen Lachen
Ik betaal de verdere (maandelijkse) kosten zoals ik zei, maar had toen niet het geld hem te kopen. Ik rij zelf 3 a 4 keer per week en de overige dagen mag mijn bijrijdster rijden....zo duidelijker?

Bedankt Joyce, dat zal ik nog eens verder uitzoeken, wist ik niet. Weet nu helemaal niet meer wat ik erin moet zetten eigenlijk, dus ik ben aansprakelijk Verward

Afijn, iemand tips voor wat er in zo'n contract moet staan?

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 21:44

Oke dat is idd duidelijker hoor Lachen
En ik denk dat ik ook een beetje blondt overkwam Bloos!
Wat in het contract stond dat ik bij mijn allereerste verzorgpony had was o.a.:
* niet knippen of trekken van de manen zonder toestemming
* niet rijden met sporen zonder toestemming
* niks doen wat eventueel schadelijk zou kunnen zijn voor het paard
* als het paard door bijv. het weer lange tijd niet geredne kan worden ook komen alleen maar om te poetsen evt. uitmesten

Weet niet of je hier iets aan hebt? Maar dit stond o.a. in eht contract. Ik was dan wel de enige die op dat paardje reed, ook de eigenaar reed er niet op. Ik weet niet zeker of je dit bedoelt, maar mss heb je er iets aan. Suc6!

mawa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 21:52

Dank je wel, ook dat soort dingen zijn i.d.d. goed om helder te hebben. Zeker het één na laatste punt.
Maar waar het mij vooral om gaat is hoe je het het beste kunt regelen allemaal i.v.m. de aansprakelijkheid, dat ze de verantwoording neemt voor wat er haarzelf, het paard of derden overkomt wanneer ze met hem bezig is of rijdt. Al weet ik dat dat wettelijk ook niet altijd geldig is.

Sandra84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 22:20

Ik ben bijrijder, samen met de eigenaar heb ik destijds afgesproken dat we alle gemaakte afspraken in een contractje zetten. Daar staat het volgende in:

Partij 1 (eigenaar) en partij 2 (ik) zijn overeengekomen dat ik haar paard .. per dan en dan zal gaan bijrijden, voor onbepaalde tijd. Mocht 1 van de 2 er mee willen stoppen, moet deze dat een maand van te voren laten weten.

-het aantal dagen, en dat er overleg mogelijk is over aanpassing daarvan
-bedrag en wanneer over te maken op welke rekening
-er wordt niet met hulpteugels gereden
-rijden zonder cap is voor eigen risico
-springen alleen met toestemming van partij 2
-WA verzekering van partij 2
-partij en partij 2 lessen minimaal 1x per maand met paard
-partij 2 mag niet reizen met paard zonder toestemming
-wie de afspraken maakt voor hoefsmid etc.

dan nog nummers van veearts en hoefsmid.

Het lijkt misschien erg overdreven, maar ik vind het wel prettig dat alles goed op papier staat, dan kunnen daar geen misverstanden over ontstaan. We kenden elkaar via marktplaats, dus hebben het toen heel zakelijk aangepakt. Inmiddels kennen we elkaar wel goed en is het misschien allemaal niet nodig geweest, we liggen wel op 1 lijn en bespreken gewoon alles. Maar toch, je weet het nooit.. zo weten we alletwee waar we aan toe zijn.

Sandra84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 22:34

Zie net dat het je vooral om het juridische deel m.b.t. aansprakelijkheid gaat. Heb je een PB gestuurd met voorbeeld. Hoop dat je er wat aan hebt

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 10:15

mawa schreef:
Bedankt Joyce, dat zal ik nog eens verder uitzoeken, wist ik niet. Weet nu helemaal niet meer wat ik erin moet zetten eigenlijk, dus ik ben aansprakelijk Verward

Wat Joyce zegt klopt. De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de eigen gedragingen van dat dier. Dus niet de eigenaar maar de bezitter en in jouw geval wordt jij inderdaad naar alle waarschijnlijkheid aangemerkt als bezitter.
Overigens is dit gewoon onder jouw AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren) verzekerd.

mawa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 12:00

Ben blij dat ik dit weet, heel erg bedankt allemaal!!!