Castreren van een 2jr pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Charly

Castreren van een 2jr pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 11:30

Zoals mijn titel al zegt...

Aankomend voorjaar word Charly 2jr, en wil hem dan laten castreren. Nou hoor ik van vele dat hij na zijn castratie dan nog een groeitspurt krijgt, is dat zo? En waar denken jullie dat ik hem het best kan laten castreren? Kliniek of gewoon op het weiland? Is het verstandig in het voorjaar te doen? Of zeggen jullie dat het najaar beter is? Ik hoor van alles van iedereen, waardoor ik zelf ga twijffelen wat voor Charly het beste is Haha!
Wat zijn jullie ervaringen met castratie in bijv een kliniek of op het land?

Groetjes priscilla

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 11:31

vraag maar aan je dierenarts, kijk eens wat die zegd. En vraag ook door, waarom hij het een en niet het ander aanraadt. Ik denk dat je dan een heel erg goed advies krijgt.

succes

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 11:39

Laat de dierenarts het bekijken. Die zal kijken hoe het is en zal wel zeggen wat de bste keus is.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 11:40

Mijn pony's zijn in het voorjaar gecastreerd, hoewel het vrij laat werd omdet de veearts het druk had. Ik had een stuk weiland leeg gehouden, zodat ze daarop konden, geen mest, dus echt schoon.
Mooiste is wel als het niet te warm is, maar ik ben wel voorstander van buitenlopen.

Voor mij had dat thuiscastreren een groot voordeel. Daar is het toch altijd beter als op de kliniek. Zelfs veel veearts zeggen vaak van dingen, thuis beter als op de kliniek. Behalve als het natuurlijk een aparte operatie is waar veel spullen voor nodig zijn.
Maar tegenwoordig heb je nog een manier van castreren. Waar ik weinig ervaring mee heb, maar is misschien ook wel erg goed.

En van het groeien, ik weet het niet. Ik denk niet dat het echt uitmaakt.

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 11:41

nou ik hoorde ook een andere manier van castreren, koste wel iets van 400 euro! maar daarbij laten ze de ballen zitten en word 1 of andere zaadleider weg gehaald of zodanig dat er iig geen zaad meer vrij komt Tong uitsteken

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 12:15

die van mij is op 2 jaar gecastreerd en hij is nu in 9 maanden nog 5 a 6 cm gegroeid, dus ik kan nou niet echt zeggen dat hij een groeispurt heeft gehad. Wel is hij nog flink overbouwd geweest van de zomer en dat is nu mooi bijgetrokken. Zijn schoft komt er nu ook mooi uit en hij begin wat meer de breedte in te gaan. Ik verwacht dat hij nog wel 5 cm door zal groeien.

nirvanahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 12:18

Het groeien van een paard heeft niks te maken met castreren of niet castreren. De bespiering en streken van een ruin die lang hengst is geweest blijven vaak wel.
Onze DA raadde ons altijd aan om de hengsten in het voorjaar te castreren. Als het niet te koud/niet te warm is. Dan zitten er nl nog geen vliegen en heb je minder kans op infecties.
Verder hebben wij ze altijd gewoon thuis in een schone wei gelaten.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 20:38

ja de DA bij ons zegt ook t liefst gewoon lekker buiten castreren, dat is de minste stress voor zon beest, anders heb je weer dat hij in n andere stal staat enzovoort..... en t is voor jou ook n stuk goedkoper, je hoeft nl geen stalling te betalen bij de DA wat ook genoeg kost! en in de lente is misschien ook wel fijn, dan kan hij event. ook buiten blijven snachts, schijnt beter te zijn.....

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 23:32

Altijd op de kliniek laten doen.. Daar is het veel en veel sterieler en hebben ze alles bij de hand mochten er complicaties optreden.. Hij zal dan een dag of 3 daar moeten blijven en dan mag hij gewoon mee naar huis..
De methode kan je het best met je DA overleggen, er zijn verschillende mogelijk en verschillen natuurlijk ook in prijsklasse.

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 08:47

youngster schreef:
Altijd op de kliniek laten doen.. Daar is het veel en veel sterieler en hebben ze alles bij de hand mochten er complicaties optreden.. Hij zal dan een dag of 3 daar moeten blijven en dan mag hij gewoon mee naar huis..
De methode kan je het best met je DA overleggen, er zijn verschillende mogelijk en verschillen natuurlijk ook in prijsklasse.

Je bent de enigste die dat zegt hahaha... Iedereen vertelt mij dat het het beste gaat op het weiland, en daar nóg sterieler dan in een kliniek. Maar ik zal van de week eens de DA bellen, kijken wat die zegt Lachen

qwinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 09:35

Ik heb mijn pony in november laten castereren in de wei hij was 1,5 jaar oud.
Geen gedoe mee gedaan niet afsuiten of what ever lekker veel beweging gegevn en hij heeft nergens last van gehad.
Het is ook gewoon staant gedaan was 60 euro kwijt!

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 09:36

Zo dat valt wel mee dan.. Ik wil het denk ik ook op het weiland doen, en hem dan een dag op een afgezet stukje zetten, maar wel gewoon afspuiten hoor. Vindtik tog wat risico aanzitten wanneer je het niet afspuit, misschien is het bij jou nu goed gegaan, maar wieweet Knipoog

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 09:38

Een stalgenootje heeft het door een castreur laten doen. Ik hoorde er alleen maar goede verhalen over. Zo kwam hij bijvoorbeeld na een tijdje kijken hoe de wond heelde, zonder bijkomende kosten. Dat zie ik een DA niet zo snel doen, tenzij je er de rekening voor wilt betalen Scheve mond

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 09:39

En heb je daar misschien telefoonnummer oid van?

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 09:40

Ehm, nee Bloos
Ik zal kijken of ik het ergens vandaan kan halen

CorineH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 09:41

hee, ik ken je van de welsh forum site, maar ik heb mijn pony op 3-jarige leeftijd laten castereren, het werd aangeraden om dat in het land te doen, omdat ze daar nog lekker kunnen lopen enz. want dat is erg belangrijk, en ik heb het gewoon bij de dierenarts laten doen en dat is allemaal goed gegaan... succes er mee!!

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 09:42

Voorjaar is beter.. kan die lekker de hele zomer de wei op, en lekker nog even herstellen en spelen Lachen

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 09:49

Ja denk zowieso het voorjaar... en dan op het weiland. Ik bel een maand van te voren de DA.. kijken wat die zegt en adviseerd

Aciree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 10:00

Luuk is afgelopen voorjaar gecastreerd, in het voorjaar zijn er nog niet zoveel vliegen. Hij is op de kliniek geweest omdat mijn DA dat graag wilde. Hij is staande geholpen en mocht dezelfde avond nog naar huis. Ik mocht erbij zijn en hij heeft prima nazorg gehad, antibiotica tegen infectie en zalf voor de wond. Hij was in no-time weer de oude.
Op het weiland is sterieler, maar ook prima door de frisse buitenlucht. Net wat jouw DA het liefst heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 10:08

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 10:15

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 10:17

Dit is trouwens de reden waarom we het zo laten doen:

Ilindra schreef:
We kregen altijd commentaar dat we het op deze manier door een castreur lieten doen en hebben toen 1x een hengst liggend onder narcose door de DA laten doen en dat ging dus niet goed
Toen hij bijkwam uit de narcose stond hij raar op en trok daarbij de hechtingen open.
Omdat de aders waren terug geschoten konden ze er niet goed meer bij en heeft hij redelijk wat bloed verloren.
Hij heeft toen aan het infuus gestaan en had het echt beroerd.
Sinds die tijd kiezen we gewoon weer voor de staande methode door de castreur en dat is altijd goed gegaan.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 10:19

Ben van plan om die van mij ook in het voorjaar te laten castreren.

*leest daarom dit topic vol aandacht mee Haha! *

Weet ook nog niet precies hoe, maar waarschijnlijk wel gewoon in de wei ofzo. Moet binnenkort toch eens met de eigenaar van de opfok gaan praten over zijn ervaringen. Hij fokt nl. friezen en ieder jaar laat hij toch de nodige castreren.