plezierig maken van opzadelen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Irene2

plezierig maken van opzadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 11:10

Hallo,

Doordat Nescio door rugklachten het opzadelen als iets 'niet fijns'is gaan beschouwen, heb ik een vraag aan jullie:

Nescio is al weer een stuk beter en het gaat helemaal de goede kant op, op éen ding na. Hij ziet het opzadelen nog steeds als iets wat niet fijn is (logisch, hij heeft er een slechte associatie bij, omdat het eerder pijn deed)

Hoe zouden jullie het opzadelen fijner maken? (het gaat hier om het zadel op de rug leggen en het opstijgen, verder gaat het rijden nu helemaal super.)

Groetjes Irene

Ferroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 11:25

Tegen hem praten, misschien af en toe een worteltje erbij...? Gewoon in ietder geval alles voorzichtig doen en op den duur zal hij er dan wel achter komen dat het toch niet zo erg is...

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 11:34

af en toe wat lekkers en/ of het opzadelen in stukjes hakken. Eerst zadel pakken, dan poetsen, dan naast hem leggen of bij hem in de buurt, dan hoevenkrabben, dan op hem leggen en snoepje geven en met de zachte borstel over hem heen, dan los aan singelen en knuffelen of iets anders, manen kammen ofzo, en dan pas na singelen. Ik roep maar wat hoor, zo iets bedoel ik. Wat je doet kun je natuurlijkz elf weten en de volgorde ook en daarbij natuurlijk lief praten, zingen, nurien of zoiets.....

succes!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 11:55

Van het zadelen eerst een aparte training maken.

Zadelen en belonen, met eten (gewoon hooi) of een worteltje, en iets leuks doen zoals wandelen. Ook kun je een paar keer op- en afzadelen en belonen. Na het op- en afzadelen iets anders gaan doen. Daarna misschien een paar keer alleen longeren.

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 11:12

dank jullie wel!

nog meer?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 12:03

mijn pony vind opzadelen ook helemaal niks....
ik neem er gewoon de tijd voor, dekje goed leggen, aaitje en knuffel, singel op eerste gaatje doen, dan eens een borsteltje over hem heen, en dan pas ga ik verder met aansingelen..

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 13:16

ellepel schreef:
mijn pony vind opzadelen ook helemaal niks....
ik neem er gewoon de tijd voor, dekje goed leggen, aaitje en knuffel, singel op eerste gaatje doen, dan eens een borsteltje over hem heen, en dan pas ga ik verder met aansingelen..

Nescio heeft er een goede reden voro omdat het hem in eht verleden pijn gedaan eheft. (ivm darmproblemen, dus het aansingelen doet pijn)

Mischien moet je even kijken of er bij je paard niets mis is. als ze in protest gaan is er bijna altijd wat mis.(tenminste als ze een lief karakter hebben)
Mischein idee Lachen

Bedankt voor de tips!

Stilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 13:23

Met opstappen zou ik voorlopig een krukje gebruiken. Hoef je niet met je gewicht aan het zadel te hangen.

En net wat Ellepel zegt: Rustig aansingelen. Na ieder gaatje even iets anders doen. Kan je paard wenen aan de toenemende spanning op zijn buik.