Voor de eerste keer ...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Spoec

Voor de eerste keer ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 19:44

Tjah, dan toch maar even vragen.
Hoe deden jullie dat?

De eerste keer:
* wandelen over straat
* springen
* buitenrit

( Het gaat wel om wnneer je paard dat voor de eerste keer deed, dus op welke leeftijd, dus niet wanneer je zelf voor de eerste keer sprong ofzo)

Mijn paardje is nu 3, en nog nooit over straat geweest, wel naar de duinen maar verder niks.

Iemand nog tips hoe ik dit voor de eerste keer kan doen?

*Kuszz*

Welshcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 19:54

Hoi,
Bij wandelen over straat en buitenrit heb ik altijd mijn pony achter een ervaren oudere pony laten lopen waar ze ook nog eens vriendjes mee is.
Voor de 1ste keer springen weet ik niet, heb nog nooit met haar gesprongen. Oja, mijn pony is 13, best wel oud, maar ze was nog niet ingereden, en hoefjes enzovoort geven kon ze ook niet...
Laatst bijgewerkt door Welshcob op 02-01-05 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 19:54

Ik ben met mijn 4 jarige merrie eerst aan de hand de weg op gegaan. Wel met hoofdstelletje in en longeerlijn er aan, voor het geval dat. Eerste keer springen met haar nog niet gedaan, wel balkjes gelopen. Vond ze eerst eng, maar daarna ging het steeds beter, moest gewoon effe wennen. De eerste buitenrit hebben we samen met een ouder, ervaren paard gedaan, ging harstikke goed. Ik denk dat je met zo'n 3-jarige rustig moet beginnen. Je moet zoveel mogelijk voorkomen dat hij/zij slechte ervaringen opdoet. Als je niet zeker van je paard bent, laat dan de eerste keer op de weg iemand mee gaan die haar evt. ook vast houdt. Als er een auto langs rijdt en hij/zij is braaf, dan meteen belonen, evt. een snoepje geven. Als ie schrikt, rustig blijven, hem/haar kalmeren en rustig door proberen te gaan.

Ik denk dat je zoveel mogelijk met ervaren paarden op pad moet, ook voor je eigen veiligheid. Als je paard dat goed doet, dan een keer alleen, liefst aan de longeerlijn met iemand er naast. Springen zou ik met balkjes lopen beginnen, dan een klein sprongetje, eerst aan de longe of aan de hand en dan er op. Gewoon veel herhalen, als ie het goed doet, belonen. Als het niet goed gaat, gewoon opnieuw proberen tot het goed gaat. Veel geduld hebben, doorzetten en je verplaatsen in je paard. Werkt bij mij tot nu toe goed! Heel veel succes!

elissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 20:33

hoi

ik heb liesje al vanaf veulen af aan
ik ging toen ze veulen was al langs de straat eerst was ze bang maar nu is ze 3.5 en vind ze alles normaal, heeft heel wat voordelen

Ik ga nu ong. 2 x per maand een rondje buiten met der rijden en wel alleen stap werk ongeveer 45 min. en ik ga altijd met een evaren paard naar buiten je weet maar nooit *LOL*

Met springen wil ik nog wachten tot ze een jaar of 5 is, balkjes loopt ze weleens.