paard laat zich niet vangen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

judith_slu

paard laat zich niet vangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 19:42

hey, Een van onze paarden laat zich altijd al moeilijk vangen.
Soms laat ze zich in één keer wel weer vangen Verward En toen we haar pas hadden was het lang zo erg niet.

Maar vandaag gingen we paarden halen (mijn tante rijd vaak op dat paard) En liet ze zich weer niet vangen. Vaak geeft ze wel op na een uurtje, maar vandaag niet

Ik ben toen even gaan rijden, en ondertussen was mijn tante nog bezig, mijn vader heeft nog geholpen. En van alles geprobeerd brood biks, ze kregen nog hooi enz.Mijn tante is ongeveer van kwart over 1 tot 4 uur bezig geweest en heeft toen opgegeven. Verdrietig Dus ik heb de zoekfunctie van bokt gebruikt of er nog ergens handige tips staan voor dit soort problemen. Maar niks gevonden

Dus wie heeft hier handige tips, want er is al van alles geprobeerd, insluiten ook, maar dan vliegt ze zo door het draad ofzo heen Scheve mond

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 22:03

Hee!

wat vervelend! Voor goeie tips kun je licorne even PB-en. Hoop niet dat ze het erg vindt dat ik haar naam noem, maar zij weet veel van paarden. Ze is instructrice bij Terra Natura (zie terra-natura.nl). Ik garandeer je dat je je paard vanaf dan altijd te pakken kan krijgen! Succes!

Liefs Roos

Ferroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 11:30

Vind het paard het werk wat ze met je tante doet wel leuk dan? misschien dat het daar ook aan kan liggen... (dat ze altijd alleen voor "vervelende" dingen de wei uit moet)

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 11:41

Als je haar naar de uitgang wilt krijgen zodat je haar kan vangen doen wij dit. Wij hebben een touw aan de schuur en aan het hek, zo kunnen ze de schuur inlopen. Als ze niet willen, [pakken we de zweep en dan hoefen we er niks mee te doen en dan gaan ze al naar de uitgang.

_Mars_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 11:54

dat hebben wij ook we pakken dan een klein emmertje met bix en dan schudden.. en als jij hem gevangen hebt geef hen ook een snoepje of wat anders...

nirvanahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 12:15

Loop de wei in, ga op je hurkjes zitten zodat jezelf kleiner bent dan het paard. Neem een emmer brokjes mee en schud ermee terwijl je afwacht. En kijk daarbij niet direct naar het paard dat gevangen moet worden. Doe dit als je het paard wilt vangen, maar ook gewoon af en toe tussendoor. Zodat het komen in de wei niet meteen verdergaat in rijden of andere 'vervelende' dingen.
suc-6 Lachen

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 12:20

of als je d'r gevangen hebt, even een klein stukje touw aan het halster hangen (15 cm ong.) zodat je d'r de volgende keer makkelijker kunt pakken, en dan belonen.

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 14:47

wat je ook kunt proberen:
Lekkers meenemen en dan juist bij een ander paard bij haar in de buurt gaan lopen slijmen zeg maar! Dan komt wellicht kijken hoe of wat er aan de hand is

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 14:50

ow ...dat hadden we bij ons op de camping ook met lambiekje...
die kwam er ooit een week niet uit gewoon van alles geprobeerd maar echt niks hielp
(lambiekje staat ook in het horseloverboek,het witte ponietje) Haha! Tong uitsteken

judith_slu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 17:18

marciatjuh schreef:
dat hebben wij ook we pakken dan een klein emmertje met bix en dan schudden.. en als jij hem gevangen hebt geef hen ook een snoepje of wat anders...

Ja doen we al gister een heel brood mee en later oook een emmer biks, maar heel voorzichtig eet ze dan wat uit je hadn, maar als je haar wilt pakken bij haar halster, springt ze weg. Verdrietig

Maar vandaag liet ze zich ineens vangen dooor mij, dat was nie de bedoeling, ik ging mijn pony halen. Dit is wel vaker gebeurrt laat ze zich ineens wel weer vangen. Verward Het werk wat ze moet doen lijkt ze net erg te vinden, vaak heeft ze er wel lol in, dus dat zal het ook niet zijn

Maar ze staat nu op stal en de paarden gaan nu weer vlak bij huis dus kunnen we haar als het moet de stal `in jagen `.
En de paarden worden verdeeld over twee stukken wei, en zij staat in een klein groepje, miss gaat dit beter een poosje geleden stond ze alleen met een merrie erbij, toen liet ze zich wel vangen Verward

iig bedankt voor de tips OK dan!

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 17:30

Als ze wel komt om biks uit je hand te eten, kan je het ook proberen met een touw wat je rond de bovenkant van een emmer biks (of wat anders) houd. Zorgen dat ze haar hoofd in de emmer doet en dan het touw om haar nek heen, als ze dit doet dan uitbouwen door het touw voor de emmer te houden. Oftewel eerst je hoofd door de lus of je krijgt de biks niet..

Opjagen maakte het bij mijn pony alleen maar erger.

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 19:43

dat probleem heb ik ook met me shetlander maar ik spring gewoon op der of gooi een touw om der nek . want met bix is ze ook niet te vangen

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 20:39

Mijn paardje laat zich de laatste 2 weken ook niet meer vangen,
en het probleem is dat ze ook geen halster aanheeft in de wei.
Ik moet haar nu helemaal achter in de wei gaan halen, en als ik daar ben, eet ze wel het lekkers uti mn hand, en mag ik haar ook kroelen.
Maar zodra ik haar het halster om wil doen doet ze haar hoofd omhoog, en draait haar kont naar me toe.
En de wei is veelste groot om haar naar stal te jagen.
Wat is dit voor gedrag?
En wat doe ik ertegen?
*HELP*

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 11:51

Als je een paard bix geeft om je naar je toe te krijgen komt het paard alleen nog naar je toe als je bix hebt!! Ik spreekt uit ervaring!! Ik zou zowiezo geen bix meenemen, dat moet je pas geven als ze UIT de wei is als beloning!

Als je het wel doet met bix en je paard heeft geen halster aan, dan zou ik zorgen dat je het halster klaar hebt om aan te doen als je paard het bix/snoepje eet. Je kan dan je hand met bix/snoepje door de neus opening doen, paard laten eten
en dan het halster over het hoofd schuiven! Ik doe het ook zo als het echt niet lukt!!

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 12:11

Halster omdoen kon ik wel vergeten, kon niet eens in d'r buurt komen!
Je moet dat met die biks natuurlijk wel afbouwen, net zo lang totdat ze wel de wei uit gaat om haar biksjes in ontvangst te nemen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 12:19

hey judith!

om welk paard van jullie gaat het?
wordt die er alleen uit gehaald om te rijden?
dan kan het daar best wel aan liggen.

gewoon ff het land in lopen om het paard even wat lekkers te geven en een aai brengen, dan meteen weer weggaan, doe dit eens een keertje of tien per dag, gewoon heel vaak erheen gaan. dan leert ze heel snel dat ze wat krijgt. niet teveel geven, gewoon een paar brokjes.
er dan later eens uithalen om te poetsen en daarna weer terug zetten.

vaak doen paarden dit toch omdat ze het werk niet leuk vinden..

wat ook wel helpt is andere paarden gaan aaien(niet voeren) vaak worden ze dan nieuwsgierig, en willen ze weten wat er is en komen dan bij je.

heb dit probleem met appie gelukkig niet, die staat te trappelen om bij je te komen( heeft altijd hongerrrrrr. Haha! )

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 12:44

Er zijn al meerdere topics hierover geweest:

Scum schreef:
Misschien had je dit topic beter bij Vraag maar Raak kunnen plaatsen. Knipoog

Wij hadden een merrie die zich ook echt NIET liet pakken. We waren met z'n tweeen en hebben haar de keuze gegeven; of je laat je gewoon pakken, of je mag heel hard werken.
Als ze stilstond liep er 1 van ons 2 naar haar toe. Als ze dan wegrende joegen wij haar met ons 2en op (zwaaien met een halstertouw). Ze mocht in geen geval stilstaan, dus ze moest blijven rennen. Na 5 min. rennen deden we even niks en ging ze graag stilstaan om ff uit te rusten. Weer liep er dan 1 van ons 2en naar haar toe. Als ze zich weer niet liet pakken mocht ze weer heel hard gaan rennen. Uiteindelijk heeft dit ons een dik uur gekost en ze was dolblij dat ze zich mocht laten pakken (drijfnat).

De volgende dag liet ze zich meteen pakken. Ik zag meteen aan haar uitdrukking dat ze zich het voorval van de vorige dag nog herinnerde. Verder geen problemen meer gehad. En dat, terwijl we het half jaar ervoor elke dag geluk hadden als we haar konden vangen. Je kunt hiervoor het beste met meerdere personen zijn en tijd ervoor uitrekken (even veel geduld hebben dus(.

judith_slu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 17:07

ellepel schreef:
hey judith!

om welk paard van jullie gaat het?
wordt die er alleen uit gehaald om te rijden?
dan kan het daar best wel aan liggen.

gewoon ff het land in lopen om het paard even wat lekkers te geven en een aai brengen, dan meteen weer weggaan, doe dit eens een keertje of tien per dag, gewoon heel vaak erheen gaan. dan leert ze heel snel dat ze wat krijgt. niet teveel geven, gewoon een paar brokjes.
er dan later eens uithalen om te poetsen en daarna weer terug zetten.

vaak doen paarden dit toch omdat ze het werk niet leuk vinden..

wat ook wel helpt is andere paarden gaan aaien(niet voeren) vaak worden ze dan nieuwsgierig, en willen ze weten wat er is en komen dan bij je.

heb dit probleem met appie gelukkig niet, die staat te trappelen om bij je te komen( heeft altijd hongerrrrrr. Haha! )

Het gaat om Finesse, maar het lijkt niet alsof ze het werk niet leuk vind, maat ze staan nu weer bij huis, en laat ze zich ineens weer vangen, terwijl we zaterdag de hele middag er 8er aan gezeten hebben.

Ik weet niet wat dat is met dat paard, maar soms heeft ze van die dagen en dan mag je ook absoluut niet bij haar hoofd in de buurt komen om haar te pakken. met veel moeite en met uitgestrekte armen komt ze dan een hapje eten. Maar ik hoop dat het nu weer beter word Scheve mond iig bedankt ,

als ik mijn pony/paard ga halen ga ik ook regelamatig ven een snoepje brengen (als ze neit weg loopt) dus zal morgen vaak even heen gaan en wat brengen en aaien enzo *LOL*

judith_slu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 17:09

gwen1222 schreef:
dat probleem heb ik ook met me shetlander maar ik spring gewoon op der of gooi een touw om der nek . want met bix is ze ook niet te vangen
Ik spring er gewoon op Verward als je niet bj haar in de buurt kan komen, het paard wat dit betreft is ook bijna 1.65 dus daar spring je niet zomaar op en een touw om der nek gooien gaat ook niet zomaar

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 19:09

met finesse reden jullie toch ook wel bij ons in de bak?

wat ik me ervan kan herinneren is ze nogal beweeglijk met haar hoofd en hals. denk dat het een paard is wat moelijk aan de teugel te rijden is
( of heb ik het nou helemaal mis?)

verder absoluut een lief paard, maar dat je dan niet aan haar hoofd mag komen kan best wel wat daar mee te maken hebben.
hebben jullie al eens een tandarts erbij gehad?

als je niet aan haar hoofd mag komen kan ook een kiezen probleem zijn.

ik weet t niet hoor, maar dacht er ineens aan dat appie het ook gehad heeft, ik mocht zijn hoofdstel niet eens omdoen, werd ie boos!
later bleek dat hij behoorlijk wat haken op zijn kiezen had waar hij dus last van had...

anyway..succes!

judith_slu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 19:11

ellepel schreef:
met finesse reden jullie toch ook wel bij ons in de bak?

wat ik me ervan kan herinneren is ze nogal beweeglijk met haar hoofd en hals. denk dat het een paard is wat moelijk aan de teugel te rijden is
( of heb ik het nou helemaal mis?)

verder absoluut een lief paard, maar dat je dan niet aan haar hoofd mag komen kan best wel wat daar mee te maken hebben.
hebben jullie al eens een tandarts erbij gehad?

als je niet aan haar hoofd mag komen kan ook een kiezen probleem zijn.

ik weet t niet hoor, maar dacht er ineens aan dat appie het ook gehad heeft, ik mocht zijn hoofdstel niet eens omdoen, werd ie boos!
later bleek dat hij behoorlijk wat haken op zijn kiezen had waar hij dus last van had...

anyway..succes!

Je mag haar normaal wel aan haar hoofd zitten, maar met vangen niet als je te dicht bij haar in de buurt kwam om het hakster te pakken, dan mocht je niet aan haar hoofd komen.

En dat bewegelijke hoofd, toen werd ze pas weer bereden. Dat gaat nu al veel beter. Maar ze gaat nu snachts op stal, en staan weer bij huis en gaat al beter. Knipoog

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 20:01

Wat veel mensen doen op het moment dat ze een paadr uit de wei halen is er rechtstreekt naar toe lopen en zich focussen op het paard. Heel begrijpelijk dat het paard daarvoor weg rent. Je zegt al dat je hem wel te pakken kan krijgen als het niet je bedoeling is.

Dus loop altijd in een omweg naar het paard toe. Ga eerst naar de andere paarden en beloon die even en loop dan steeds meer richting het paadr die je graag wil hebben. Denk hierbij niet aan van ik kom je halen of in die richting. Ga aan heel iets anders denken en pak het paard neit direct bij het halster als je bij hem bent. Beloon op het moment datje naast het paard staat en klip hem rustig aan.

Verder de omgang en manier van rijden enz is zeer belangrijk. Het paard doet dit niet voor niks.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 20:22

heej!
ajaj dat is erg irri; doet mijn pony ook maar lang niet zo erg. je kan natuurlijk ook op het draadje stroom zetten.
wil het ook niet als alle andere paarden de wei uitgaan?
je kan natuurlijk ook een kleiner weidje geven, of gewoon laten staan!! wel zielig, van tevoren natuurlijk niet proberen te vangen...
maar wat je ook kan doen (beetje sneu) hem/haar opjagen; een paar luitjes met lange zwepen, en dan recht in het doelgat!!! succes ermee, en laat je het even weten als het lukt?

_Wieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 20:52

Heel rustig op af gaan ofzo, en als je haar dan eindelijk hebt fink belonen en zodat ze daarna denkt: oh ze willen me pakken, laat ik maar gewoon meekomen want misschien krijg ik dan weer snoepjes. Als dit niet helpt weet ik het niet want Pink laat zich altijd makkelijk pakken in de wei Haha!

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 11:17

Wij hadden ook zo'n pony op het land, bij ons was de oplossing: negeren. Je pony compleet negeren en de rest iets lekkers geven als ze naar het draad komen. En een halster omlaten in de wei. De pony bij ons komt nu vanzelf naar het draad omdat hij weet dat hij een koekje krijgt als hij komt.
Achterna jagen heeft absoluut het verkeerde effect, je pony ziet dan alleen maar dat hij de baas is. Als je hem negeerd en alleen beloont als hij zelf komt, leert hij heel snel!!!