wat vinde jullie van longeren met bijzet teugels??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

positiefo

wat vinde jullie van longeren met bijzet teugels??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 18:49

ik heb een vraagje: is longeren met twee bijzet teugels goed? of juist niet? het is mij aangeraden namelijk

gr jennifer

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 18:58

Longeren met bijzetteugels is helemaal niet verkeerd, als je ze maar goed gebruikt! Maarjah, dat geldt voor alle bijzetteugels, of je er nou mee rijd, longeert of wat dan ook. Bij goed gebruik helpt het jou en je paard vaak een stuk verder. Als je zelf niet precies weet hoe je de bijzetteugels moet bevestigen/gebruiken zorg dan dat je hulp hebt van iemand die er verstand van heeft!

Roofer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 20:25

Ik sluit mij hier helemaal bij aan.
Wel 1 toevoeging: eerst even "loswerken" voordat je de hulpteugel gebruikt.
Of gewoon je hulpteugel wat "losser" zetten de eerste paar rondjes.
Als je paardje dan warm is kun je ze op de goede maat zetten.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 21:14

Het kan best, als je maar weet wat je doet. Misschien kan je de eerste keer er iemand bij hebben die weet hoe ze moeten zitten etc.

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 21:32

ga volledig akkoord met de reacties van hierboven.
longeer er ook af en toe mee en het helpt echt wel

positiefo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 21:42

oke dankjewel!! voor de info

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 22:38

Ik heb mijn paard een tijdje gelongeerd met bijzets, maar ik vond t niets eerlijk gezegd. Ze staan dan echt vast en kunnen niet naar boven of liever naar beneden. Nu gebruik ik een elastiek, trekt niet zo hard in de mond en ze kunnen hun hals naar beneden doen wat wel zo fijn is voor de ontspanning.

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 23:09

longeren zonder hulpstukken kun je vergelijken met het loslaten van je paard, gewoon wat beweging.
longeren met hulpstukken is werk voor het paard het kan heel bevoordelijk werken, welk hulpstuk is net wat bij je paard past en wat jij fijn vind.
het enige nadeel is dat als je het verkeerd doet wat te veel gebeurt dat het geen uitwerking heeft of dat het juist averrechts gaat werken.
veel ruiters willen dit uit alle goede bedoelingen doen, en lezen dan in een boekje hoe het moet...nee zo werkt dat niet, dus als je wilt gaan longeren met bijzetteugels e.d vraag hulp van een ervaren persoon!

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 23:22

Ik vind longeren met bijzets een heel goeie oefening. Wat ik meestal doe is Sheldon eerst een minuut of 10 lekker zonder bijzets longeren -stappen in t begin, n paard moet aan de longe ook rustig beginnen en dan een lekker drafje- daarna gaan de bijzets eraan. Als t paard goed nageeflijk/over de rug loopt moeten de bijzets loshangen. Meestal begin ik iets te los en zet ik ze na n tijdje een gaatje strakker...

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 23:23

Een pessoa-teugel is overigens ook een fijn middel om mee te longeren, maar die moet je in t begin zeker niet te lang of strak gebruiken, heb je ervaring met longeren? Waar is t specifiek voor aangeraden? Knipoog