Wat is er nou mis mee als je paard buiten staat tijdens de jaarwisseling? Een hoop mensen gaven commentaar omdat mijn paard dit jaar voor het eerst in 11 jaar met de jaarwisseling buiten moest blijven. Ze heeft tot juni 2004 altijd onderdak gehad maar i.v.m. verhuizing staat ze nu in een gehuurd stuk land en de stal thuis is nog niet klaar. Het geknal begint al tijden van te voren en ze reageert er nauwlijks op? Is het nou zo'n risico? Ik ben toch niet de enige met paarden die altijd buiten staan? Wat is jullie mening?
Heranda
Geplaatst: 02-01-05 17:16
Mijn verzorgpony's stonden ook gewoon buiten met oud & nieuw... Ze staan altijd 24/7 buiten met schuilstal dan wel, maar ze staan ook niet in een woonwijk, weet niet of dat bij jou wel het geval is, want in een woonwijk zou ik ook liever m'n paard binnen hebben staan... Maar hun gaven er ook niet zoveel om, maar het vuurwerk was dus ook niet zo in de buurt!
lovewally
Geplaatst: 02-01-05 17:17
ik laat mijn pony ook buiten(met stal er op) wel op een beetje afgelegen plek. stel dat ie in paniek raakt kan ie iig nog gaan rennen
IngeBrand
Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-05 17:30
En schuilstal is er niet in ons land, maar ze kunnen altijd uit de wind en vrij droog staan en ze staan ongeveer 200 meter buiten de bebouwing. Mooi achteraf maar niet afgelegen.
MarrieLeen
Geplaatst: 02-01-05 17:36
Als je paarden er niet naar talen, zie ik het probleem niet. En als het achteraf is, al helemaal niet! Je kan zelf het gevaar wel inschatten denk ik..
IngeBrand
Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-05 17:49
Dat vind ik ook wel, maar het was de eerste keer dat ik ze (paard en shetje) buiten moesten blijven sinds ik ze heb. Ik vond het dan ook niet zo'n punt maar anderen uit de omgeving vonden het "niet zo handig". Vandaar de vraag hoe jullie erover denken
__Marloes__
Geplaatst: 02-01-05 17:53
Mijn pony's hebben ook buiten gestaan hoor. Niks mis mee. Alleen bij mij was er wel iemand aanwezig om ze in de gaten te houden (die wootn er ) en was er amper vuurwerk in de buurt.
Grietje_1
Geplaatst: 02-01-05 20:54
Mijn jaarling heeft ook gewoon met zijn groep vriendjes buiten gestaan met oud en nieuw.. Maar ik heb het voor de zekerheid wel even samen met hem gevierd..hihi
Nadir
Geplaatst: 02-01-05 21:06
Ik zie het probleem ook niet zo. Of dat paard nou binnen of buiten staat, vuurwerk hoort hij toch wel. Als hij er niet of nauwelijks om geeft en hij gewend is buiten te staan is het toch heerlijk dat dat kan?
Mensen maken barbiepaarden van hun dieren. Laat een paard gewoon paard zijn, je moet niet voor hem denken en al helemaal geen rampsenario's voor hem inplannen.
Tanja
Geplaatst: 03-01-05 06:32
Ach, ik heb ze met oud en nieuw ook buiten gelaten, voor het eerst. Normaal wordt hier niet veel afgestoken dus wij dachten het kan wel.....wordt er dit jaar dus ineens heel veel afgestoken Paarden hebben 10 min. lopen racen maar daarna was het over en stonden ze met zijn allen in de lucht naar de mooie kleurtjes te kijken
O ja, ze hebben hier een grote schuur waar ze in kunnen schuilen maar daar gaan ze dus echt niet in met al dat lawaai en vreemde lichtflitsen he
SdaphneS
Geplaatst: 03-01-05 11:50
Ik heb er niks op tegen als een paard buiten blijft staan met oud en nieuw is miss wel een goede ervaring voor ze en ik denk dat je zelf wel kunt inschatten of het gevaarlijk voor zeis of niet
balans
Geplaatst: 03-01-05 15:17
Wij hadden onze jaarlingen ook gewoon buiten staat. Waar hun staan is dan niet zo heel veel vuurwerk maar wel wat. We zijn dit jaar ook thuisgebleven ombij ze te gaan kijken rond 12 uur. Omdat het voor hun t eerste jaar was... Was niks aan de hand...
Maar afgelegen op stal zetten zou ik eigenlijk neit doen... Wie weet wat voor gekken erzijn die vuurwerk in die stal gooien... Dan kan die niet weg.. In het weiland wel...
Niet dat ik dit dat mee heb gemaakt maar wel dat ze vuurwerk in onze trailer gooiden....
Anke
Geplaatst: 03-01-05 15:31
Tja ligt een beetje aan je paard, als die helemaal flipt, zou ik hem niet in de wei laten. onze pony's zijn ook gewoon buiten gebleven, nu staan ze wel op plaatsen waar het wel meevalt en altijd een oudere pony erbij die eraan gewend is, dus de rust kan bewarenin de kudde als dat nodig mocht zijn.
capopjekop
Geplaatst: 03-01-05 16:02
mijne stonden ook buiten, ben ook ff gaan kijken en van alle kanten was vuurwerk dus ze gingen ff rennen. na een tijdje stonden ze gewoon te kijken naar het vuurwerk en was ik banger als hun
meklabo
Geplaatst: 03-01-05 16:16
oke, er is nx mis met buiten staan, al staat een pony opstal, die in paniek raak kan die zich veel erger verwonden dan dat ie in de wei staat die van ij blijven ieder jaar buiten hoor
IngeBrand
Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-05 21:29
zie je nou wel, al dat gezeur om je heen altijd van: Dat moet je niet doen, dat is zielig en gevaarlijk en weet ik wat meer.........M.a.w. als jij vindt dat je paard of pony wel buiten kan blijven met de jaarwisseling dan moet je ze gewoon lekker buiten laten als je dat wilt.
findi
Geplaatst: 03-01-05 21:41
niet ieder paard is rustig met geknal ik heb mijn paard in haar stal gestoken, omdat ik zeker wist dat er een stuk omheining ging kapot zijn. Met alle gevolgen van dien (paard mank e.d.)
maar dit is niet zo voor ieder paard zo. Er zijn paarden die er zeer rustig bij blijven. Dus waarom niet! Als mijn paard er niet naar zou krijgen zou ze ook naar buiten mogen, maar het was voor haar bestwil.
FeLaRe
Geplaatst: 03-01-05 22:08
Hoi,
voor mijn paardje zou het niks zijn, hij was erg nerveus buiten door die knallen. Heb hem op oudjarsdag en nieuwjaarsdag, alleen zijn beweging gegeven en verder binnen gelaten, maar als je paardje er geen last van heeft, waarom niet?