Paard valt constant in de trailer, iemand ideeen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miisshOrse

Paard valt constant in de trailer, iemand ideeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 16:49

Mijn pony valt constant in de trailer, en het wordt steeds erger. Heb vandaag 3 km gelopen, omdat ik bang was dat ze haar benen zou breken!
Iemand een idee hoe ik het kan verhelpen, of wat de oorzaak is?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 17:28

Doet ze dat uit angst of omdat ze haar evenwicht niet kan houden? En hoe rijden jullie met de trailer?

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 17:32

Trailer met tussenschot(2 paards)?Tussenschot er tussen uit!Vaak een combi van angst en evenwicht.Heb ervaring.en van mijn paarden heeft in vroeger jaren ooit met een paard in de trailer gestaan die zich ook tegen het schot liet vallen,sinds die tijd deed ze het zelf ook(tot liggen aan toe)

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 17:34

bedankt voor de reacties! ze is absoluut niet bang, en gaat er elke keer weer in. Maar ze kan haar evenwicht gewoon niet meer houden. ( heb er in gestaan) We rijden vrij rustig als ze erin staat ( stapvoets) maar vandaag is het erger geworden! ze laat zich gewoon bijna vallen en raakt compeet in paniek!

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 19:21

Hye, mijn paard valt ook om in de trailer.
Hebben jullie een schot ertussen? zoja haal die dan eens weg, of snij een groot gedeelte weg, zodat je paard met zijn benen wijd kan gaan staan...
probeer dat eens.. Heeft bij mijn paard erg veel geholpen.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 19:50

Een paard dat angstig wordt bij het vervoeren kan ook een evenwichtsstoornis hebben, maar meestal is het desorientatie omdat het evenwichtsorgaan in contact staat met het oog. Als een paard zich niet goed kan orienteren en er erg veel spanning ontstaat omdat het steeds angstiger wordt raakt het dus gedesorienteerd. Deze paarden lopen meestal zonder aarzelen de trailer in, ze hebben ook geen angst voor de trailer, maar voor het REIZEN! Als het een 2-paards trailer is moet in eerste instantie geoefend worden zonder tussenschot. Het is overigens wel te leren! Wij hebben in BIT gestaan in april 2004 om een draver te helpen die hetzelfde probleem vertoonde, hij koerst nu feilloos op wedstrijd. En met grote regelmaat trainen wij paarden die ongeveer dezelfde problemen hebben, praktisch alle trailerproblemen zijn te trainen!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 07:31

Wij hebben dat ook gehad met een pony die al 14 jaar zonder problemen mee ging, en in de nieuwe vrachtwagen deed hij dat ook. Bij ons was de oplossing om hem juist krapper te zetten, hij deed het niet omdat hij zijn evenwicht verloor maar juist uit "baldadigheid". Hij liet zich gewoon omvallen, dat deed hem zeer, en dan begon hij te timmeren. Hij heeft echt de complete inrichting aan gort getimmerd. Ik heb er uren bijgezeten tijdens het reizen om tot een oplossing te komen. Uiteindelijk hebben wij hem dus juist krapper gezet, zodat hij zich niet om kon laten vallen maar steun had aan de schotten, en we hebben de zijwanden bekleed met kussens (zo wordt het tevens dus smaller). Als hij zich liet vallen kon hij niet meer echt vallen omdat hij aan beide kanten nog maar 5 cm ruimte had, en hij bezeerde zich niet meer. Wel waren onze schotten onder gewoon rubberen flappen, zodat hij wel eventueel met zijn benen wijd kon gaan staan.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 09:44

Als je met een trailer met tussenschot rijdt, dan zou ik zeker de tips over het verwijderen / breder zetten van het schot serieus nemen

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-05 10:22

Neonlight schreef:
Wij hebben dat ook gehad met een pony die al 14 jaar zonder problemen mee ging, en in de nieuwe vrachtwagen deed hij dat ook. Bij ons was de oplossing om hem juist krapper te zetten, hij deed het niet omdat hij zijn evenwicht verloor maar juist uit "baldadigheid". Hij liet zich gewoon omvallen, dat deed hem zeer, en dan begon hij te timmeren. Hij heeft echt de complete inrichting aan gort getimmerd. Ik heb er uren bijgezeten tijdens het reizen om tot een oplossing te komen. Uiteindelijk hebben wij hem dus juist krapper gezet, zodat hij zich niet om kon laten vallen maar steun had aan de schotten, en we hebben de zijwanden bekleed met kussens (zo wordt het tevens dus smaller). Als hij zich liet vallen kon hij niet meer echt vallen omdat hij aan beide kanten nog maar 5 cm ruimte had, en hij bezeerde zich niet meer. Wel waren onze schotten onder gewoon rubberen flappen, zodat hij wel eventueel met zijn benen wijd kon gaan staan.

Ja dat dachten wij ook.. Als we het schot eruit halen hebben we niks voor 'stangen'zegmaar. Dan kan die heel de trailer door tot aan de punt. Overigens als ze alleen staat dan heeft ze geen problemen. De problemen komen niet door het andere paard, die houden zich helemaal niet met elkaar bezig.

Maar bedankt voor alles reacties!! Hier heb ik zeker wat aan!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 10:41

Je moet dan ook niet de stang ervoor weghalen, alleen het tussenschot. Of een tussenschot van flexibel matiriaal, bijv. zo'n doorzichtig stuk plastic. Dan hebben ze nog steun van de stang aan de zijkant, maar ze kunnen wel hun benen wijd zetten.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 11:31

Je kna ook eens bekijken of wel of geen strooisel in de trailer uit maakt. Ik zelf heb altijd stro in de trailer en dat ging prima. Tot iemand zei dat paarden stabieler staan zonder stro. Nou, dat heb ik een keer geprobeerd, maar mijn paard ging er juist van glijen.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 15:13

Voor wat betreft het stangen argument: je kunt voor bijna alle 2- paardstrailers 1 grote voor en achterstang kopen zodat je van een 2-paardstrailer ook als 1 paards kunt gebruiken! Het paard heeft natuurlijk wel begrenzing nodig. Ik zou persoonlijk ook nooit een achterklep sluiten als er geen achterstang in de trailer zit!

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 16:54

Ik dacht juist met schot als ze moeite hebben met het evenwicht. dan hebben ze daar wat steun aan zeg maar. Ik heb nml. ook een paard die alle kanten op zwabbert in de trailer, maar zonder tussenschot wordt het denk ik nog erger, of zou dat niet zo zijn? Ik ben alleen wel bang als ik het tussenschot erin laat zitten en ze zou wel een keer vallen, dat ze dan klem komt te liggen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 07:19

Ik zie vaak ook dat paarden veels te ruim staan en steun willen zoeken op een schot en die dus niet kunnen vinden. Ook mijn eigen ervaring is dat ze liever krap tussen 2 schotten staan. Maar dit is wel in een vrachtwagen waar ze teruguit reizen en voor zich een zee van ruimte hebben, dus van engtevrees is dan geen sprake. Maar ik persoonlijk zou het juist eerder proberen met ze op te sluiten dat ze steun hebben en geen angst om te vallen zodat het paard zich niet weerloos voelt, als ze juist ruim neer te zetten.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 10:19

Hier zie je zo'n flexibel tussenschot. Dan hebben ze steun van de balk die erboven zit en kunnen ze toch hun benen uit elkaar zetten omdat het plastic wat eronder zit gewoon aan de kant geduwd kan worden.

Afbeelding

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 10:32

Doet ze dit ook zonder deken?
Onze pony deed dit namelijk ook, maar alleen als hij een deken ophad. Hierdoor dacht hij te weinig steun te hebben en liet zich ook iedere keer vallen. Maar hij liep er net als jouw pony ook gewoon in, touw over zijn hals en dan stapte hij zonder begeleider zo erin.
Nu hebben we een veewagen en is het helemaal over, maar we doen hem dan ook alleen nog maar hele dunne dekens op.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 12:28

dat deed mijn pony ook . gewoon omdat ze niet breed genoeg kon staan. we hebben toen het tussenschot laten verzetten en toen ging het gewoon goed.
we hebben nu een andere trailer met een flexibel tussenschot en dat gaat ook super, ze kunnen zo breed gaan staan als ze willen.

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 15:57

Anouar15 schreef:
Hier zie je zo'n flexibel tussenschot. Dan hebben ze steun van de balk die erboven zit en kunnen ze toch hun benen uit elkaar zetten omdat het plastic wat eronder zit gewoon aan de kant geduwd kan worden.

[image]

Ja die hebben wij ook!

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 15:57

Sjonniej schreef:
Doet ze dit ook zonder deken?
Onze pony deed dit namelijk ook, maar alleen als hij een deken ophad. Hierdoor dacht hij te weinig steun te hebben en liet zich ook iedere keer vallen. Maar hij liep er net als jouw pony ook gewoon in, touw over zijn hals en dan stapte hij zonder begeleider zo erin.
Nu hebben we een veewagen en is het helemaal over, maar we doen hem dan ook alleen nog maar hele dunne dekens op.

dankje ik ga het proberen!

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 15:59

Ran schreef:
Ik dacht juist met schot als ze moeite hebben met het evenwicht. dan hebben ze daar wat steun aan zeg maar. Ik heb nml. ook een paard die alle kanten op zwabbert in de trailer, maar zonder tussenschot wordt het denk ik nog erger, of zou dat niet zo zijn? Ik ben alleen wel bang als ik het tussenschot erin laat zitten en ze zou wel een keer vallen, dat ze dan klem komt te liggen.

Ja precies , daar ben ik ook bang voor!