wat moet ons mini paardje eten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

wat moet ons mini paardje eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 15:51

ik vraag me af wat ons mini paardje nou precies moet eten.
ja ok, biks en hooi en gras.
maar hoeveel moet hij hebben? want bij ons op stal zeuren ze af en toe dat hij een beetje te weinig krijgt.
maar naar mijn idee krijgt hij genoeg.
Hij is nu ongeveer een half jaar oud hij gaat elke dag in de wei.
en hij krijgt per dag iets van een kwart biks ongeveer.
maar hij is ook niet zo heel erg groot.
]ook krijgt hij 's avonds met de fjord van mijn moeder (die niet zo heel veel mag) 1 plak hooi.

geef ik hem nou te weinig? of is het genoeg?
en als het te weinig is hoeveel moet hij dan?

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 15:58

nee hoor hij krijgt meer dan genoeg. Mijn mini is 93 cm.. dus nog niet eens zo heel klein, die krijgt 3x per dag een plukje hooi.. dat is nog niet eens een halve plak bij elkaar, maar nog minder en die krijgt smorgens een 2 a 3 cm muesli (maatschep 2/3 cm) en savonds een handje bix en een handje graan en die ziet er altijd super uit.. krijg van iedereen complimenten dat t zo mooi slank dier is en niet zo'n rolmops.....

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 16:11

nou misschien krijgt hij iets minder als een kwart veulenbiks, want we doen het altijd in ene klein bekertje (zo'n plastic bekertje)
hij krijgt anderhalf bekertje per dag.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 16:22

geef er dan 2 of 2.5

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 16:22

die kleintjes hoeven niet zoveel te hebben idd, er gaan meer dieren dood aan overvoeding dan aan ondervoeding Knipoog

flyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 16:24

Vergeet niet dat hij nog in de groei is,want ik vind het inderdaad wel wat weinig.Hij moet toch wel een pond per dag hebben vind ik.Die van mij krijgen een pond,met nog wat muesli erbij verdeelt over 2 voerbeurten en twee keer per dag wortelen en hooi.En ben je niet bang dat die fjord het meeste hooi opeet?

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 16:39

flyer schreef:
Vergeet niet dat hij nog in de groei is,want ik vind het inderdaad wel wat weinig.Hij moet toch wel een pond per dag hebben vind ik.Die van mij krijgen een pond,met nog wat muesli erbij verdeelt over 2 voerbeurten en twee keer per dag wortelen en hooi.En ben je niet bang dat die fjord het meeste hooi opeet?

Idd.
Mijn mini veulens krijgen een kilo krachtvoer per dag, (1/2 kg veulenbrok en 1/2 kilo granenmix), per dag en bijna onbeperkt hooi.
En zijn alles behalve vet.

En vergis je maar niet met ondervoeding!
Denk jij dat een shet met een dikke buik vet is bijvoorbeeld?
Integendeel een shet met dikke buik heeft méér nodig. Kijk nóóit naar de buik om te bepalen of een mini vet is, nooit!
Kijk naar een mooi rond kontje/heupen/ruggegraat en hals/borst.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 17:01

toeter kreeg eerst wel meer eten, maar toen was hij echt veel dikker.
ik weet het nou echt niet meer...
ik raak een beetje in de war van iedereen bij ons op stal (niet van jullie op bokt hoor)
de 1 zegt je geeft te weinig de ander zegt het is genoeg, maar ik weet het echt niet.
hij krijgt zowieso altijd nog wat lekkers van de eigenaar van het buurpaard, die noemen we altijd tante snoepje.
wat zouden jullie doen? ik weet me geen raad meer.