Mn pony wordt helemaal gek bij les...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

balans

Mn pony wordt helemaal gek bij les...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 14:51

Hallo..

Ik wist niet helemaal waar dit moest staan maar ik heb maar voor vmr gekozen.

Het zit zo:
Ik heb 1x in de week prive les. En als ik daar de bak inga dan wordt ze helemaal gek. Ze probeert op hol te slaan en soms lukt dat dr en dan wil ze niet meer stoppen.. Wat ik ook doe. En zo gaat dat de hele les door. Ze schrikt overal van en trekt daar heel erg en ze loopt daar echt heel hard en snel en ze wil niet langzamer.

En als ik gewoon 'thuis' in de bak rij is er niks aan de hand... Dan is ze zelfs aan de slome kant.

En mijn instructrice dacht dat het iets van spanning was maar ik snap dan eigenlijk niet hoe dat komt want ik rij daar met haar nu dik anderhalf jaar. En ongeveer het laatste half jaar doet ze dit.

Misschien weet iemand hier iets op of waarom ze het doet....

Alvast bedankt. Lachen

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 14:55

Vervelend zeg,

Is er een keer wat gebeurt in die bak? Rijden er andere paarden bij je in de les? Rij je wedstrijden? Hoe is ze daar? (hoezo een hoop vragen Bloos )

Misschien helpt het om thuis les te krijgen?

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 15:05

Dat heb ik precies zo gehad met Melody..
Thuis super rustig tegen sloom aan en erges anders als een gek gaan rennen en er ineens van de kleinste dingen tussen uit peren.

Bij melody was het puur uitproberen hoe ver ze erges anders kan gaan..

vilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 15:17

je kan je pony mss een los in de bak gooien waar je les hebt. dan kan ze alles eens rustig onderzoeken, en merkt ze dat ze nergens bang van moet hebben. als je er dan opkruipt kan het zijn dat ze niet meer gek word.
als het haar lukt om op hol te slaan zou ik haar gewoon laten lopen --> dus niet aan de teugels trekken.
succes

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 15:20

K denk dat ze een slechte ervaring heeft gehad

Oekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 15:37

vilana schreef:
je kan je pony mss een los in de bak gooien waar je les hebt. dan kan ze alles eens rustig onderzoeken, en merkt ze dat ze nergens bang van moet hebben. als je er dan opkruipt kan het zijn dat ze niet meer gek word.
als het haar lukt om op hol te slaan zou ik haar gewoon laten lopen --> dus niet aan de teugels trekken.
succes

idd even loslaten voor de les, of ff longeren.
ik hoop voor je dat ze snel weer normaal doet Knipoog

balans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 15:53

elady schreef:
Vervelend zeg,

Is er een keer wat gebeurt in die bak? Rijden er andere paarden bij je in de les? Rij je wedstrijden? Hoe is ze daar? (hoezo een hoop vragen Bloos )

Misschien helpt het om thuis les te krijgen?

Er is nog nooit wat gebeurt daar in de bak... En er rijden wel is andere paarden bij mij in de bak als ik les heb... En ik rij geen wedstrijden ik had alleen een wedstrijdje daarzo maar toen was ze ook helemaal gek...

@melodyT: Dat zou wel is kunnen maar ze heeft er ongeveer een jaar probleemloos gelopen...

@Vilana: Ze is er wel is los geweest maar voordat ik les heb heeft er nog iemand les... En als ze op hol slaat kan ik haar niet laten lopen omdat er anderen bij in rijden.. Die loopt ze zo omver.

@wondertje: Dat kan niet want ze komt er alleen met mij en er is daar nog nooit wat gebeurt.

@Oekie: Loslaten kan niet en ze blijft gewoon gek tot het eind... Pas heb ik daar bijna 2 uur gereden.... Nouwjah een dik uur gestapt omdat het niet anders uitkwam... En toen op het eind was ze nog helemaal gek..En ze staat adan vanaf half 10 in de wei en rond 2 uur haal ik haar dr dan uit.

Maar bedankt voor de reacties. Lachen

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 16:30

probeert ze zo niet gewoon onder het werk uit te komen ?!

balans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 16:59

@ Bengel ik weet het niet... Als we gaan springen doet ze het ook.. En dat vind ze leuk.

En met instappen en uitstappen ook... En dan hoeft ze toch niet te werken...

balans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 23:44

Weet iemand hier nog iets op, of waarom ze het doet?

NTuinenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 00:06

Wat vervelend zeg...en wat doet ze dan als ze begint met rennen.. hoofd omhoog en dat je gewoon niks meer hebt om te trekken oid... zou iedergeval een martingaal eromhangen... kan ze in iedergeval niet zo heel veel meer.... en tja verder... mankeert ze niks? neem aan van niet omdat ze dus thuis niks doet =S tja ik zou het echt niet weten... weet je instructeru niet wat het kan zijn?

xxx naomi

balans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 10:30

NoOoMiE schreef:
Wat vervelend zeg...en wat doet ze dan als ze begint met rennen.. hoofd omhoog en dat je gewoon niks meer hebt om te trekken oid... zou iedergeval een martingaal eromhangen... kan ze in iedergeval niet zo heel veel meer.... en tja verder... mankeert ze niks? neem aan van niet omdat ze dus thuis niks doet =S tja ik zou het echt niet weten... weet je instructeru niet wat het kan zijn?

xxx naomi

Ze doet niet altijd dr hoofd omhoog maar ik denk niet dat een martingaal veel zal helpen want ze loopt er doorheen. (Fjord he Haha! )
En volgens mij mankeert ze niks idd omdat ze het thuis ook niet doet... Mijn instructrise dacht dat het misschien iets van stress zou zijn maar dan weet ik eigenlijk niet hoe dat opeens kan komen...

toppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 14:09

euhm, wette misschien moet ge hem is goe laten gaan in de piste , als er niemand er mee in is , tot ze zo moe is , of haar misschien eens los zetten dat haar eigen ding kan doen ofzo!! het is het proberen waart, succes xxx:)

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 14:14

HeyHey

Ik hebt dat soms bij PC dressuurles. Sander vind die Miep niet leuk, dus dan gaat hij altijd op haar afrennen... Haha!

balans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 17:46

toppie schreef:
euhm, wette misschien moet ge hem is goe laten gaan in de piste , als er niemand er mee in is , tot ze zo moe is , of haar misschien eens los zetten dat haar eigen ding kan doen ofzo!! het is het proberen waart, succes xxx:)

Laten gaan doe ik ook wel is maar ze blijft doorgaan. Ze stopt niet...
En als ze los staat dan loopt ze mij achterna of blijft ze stilstaan...

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 18:09

is ze bang voor de andere paarden misschien? Of vind ze het niet leuk met andere paarden? Als het gewoon vervelend gedrag is, zou ik het volgende proberen: op een volte zetten en haar laten gaan, tot ze geen zin meer heeft en dan nog een flink tijdje haar hard laten lopen, hielp wel bij mijn pony, die was er na een paar keer al flauw van om zo hard te lopen.

Ellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 18:35

Ga anders een paar keer rijden als je geen les heb maar wel in dezelfde bak want als ze daar al heel lang loop dan kan het niet van de stress komen lijkt me.
Is er misschien iets veranderd in de bak ?

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 18:49

Mischien ook daar rijden als je geen les hebt?? Mischien is ze wat paniekerig omdat er iets is gebeurt wat jij niet (meer) weet??

balans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 19:16

Ze is na mijn weten niet bang voor andere paarden want ze snuffelt wel altijd met ze. En ik rij er ook wel is als ik geen les heb maar dan doet ze net zo.
Er is ook niks verandert in de bak daar.

@Niseyra: Misschien kan dat wel helpen ja. Maar ze blijft daar maar lopen... Hoe moe ze ook wordt. De vorige les was ze helemaal zeiknat en ze ademde heel snel en ze bleef maar lopen en niet willen stoppen...

@Monster: Er is nog nooit wat gebeurt daar... Ik ben er zelfs nog geen 1x afgevallen.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 19:19

Misschien ben je zelf (onbewust) gespannen voor de les? Misschien kan je dan iemand anders er een keertje op laten, kijken hoe het dan gaat?

_babette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 19:49

misschien heeft ze een keer iets gezien waarvan ze geschrokken is en dat ze nu elke keer als ze in de bak is dat weer denkt. anders moet je eerst een paar rondjes in stap door de bak lopen als jij er naast loopt

balans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 20:16

Dat ik zelf onbewust gespannen ben zou wel kunnen maar ze doet het ook aan de hand...
En mijn instructrice is er al wel opgeweest. Maar daar deed ze het toen niet bij. Maar dat was alwel aan het eind van de les. En ze doet het het ergste de 1ste 20 minuten ongeveer en daarna niet zo veel meer...

@_Babette_: Ze doet het ook aan de hand...

Ellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 21:55

Kan je lesgever hem niet een paar keer voor je rijden misschien dat ze dan rustiger wordt en je lesgever hem het eerste kwartier kan rijden en dat jij daarna er op gaat

balans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 13:20

Dat kan niet want er is voor dat ik les heb ook een les...

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 14:31

De eerste minuten van je eigen les bedoelt Ellie denk ik Knipoog

Lijkt me dat je paardje jou daar uitprobeert en het haar nog lukt ook.
Zelf zul je inmiddels wel gespannen zijn: Want ze doet het elke keer, dus ga jij je van te voren al druk maken dat ze straks weer zo gek zal doen.
Zij zal dit overnemen en ook daadwerkelijk gek gaan doen.

Het lukt je instructrice wel om haar rustig te rijden zeg je, laat dan eerst je instructrice even de eerste minuten van de les haar normaal rijden en dan jij erop, en dan hoop ik dat je instructrice de juiste aanwijzingen geeft hoe je haar het beste rustig kan rijden.