onze band is totaal weg, geen respect meer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laurake

onze band is totaal weg, geen respect meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 13:44

Ik heb het gevoel dat mijn paard mij totaal niet meer vertrouwd. Sinds we op een dressuurstal staan en ik iets serieuzer ben beginnen werken heb ik het gevoel dat ze me totaal niet graag meer heeft. Als ik in haar stal kom legt ze haar oren plat of draait ze zich om of wil ze bijten. En ze heeft totaal geen respect meer voor mij.

Ik wil het graag anders aanpakken, zodat het weer zoals vroeger is. Een beetje grondwerk om de band weer wat op te krikken. Alleen weet ik niet goed hoe ik er moet aan beginnen. Q is een paard dat voor alles 10x zoveel tijd nodig heeft als een ander paard. En als ik haar loslaat in de kleine piste en als ik in het midden ga staan, doet ze er alles voor om niet in mijn buurt te hoeven komen.

Hebben jullie ideeen wat ik met haar kan doen?
Deze middag ga ik eens met haar aan de hand gaan wandelen, wat ik vroeger veel met haar deed, alleen hoop ik dat ze mij niet omver loopt ofzo.

grj laura

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 13:50

Hallo Laura. Zo te lezen is er het nodige veranderd in het leven van je paard; een andere stal en een andere manier van werken. Ik denk dan ook dat jouw probleem niet zozeer met respect te maken heeft alswel dat je paard je duidelijk probeert te maken dat ze het niet naar haar zin heeft.

Aan jou de schone taak uit te zoeken wat het is. Kan ze het werk wel aan (spierpijn), komt ze voldoende buiten, is het drukker of juist veel stiller op de nieuwe stal etc..

laurake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 14:01

Soms heb ik ook wel het gevoel dat ze gelukkiger was op de oude stal, waar ze gestaan heeft van haar geboorte. Het was er ook veel rustiger dan nu.Alleen was ik er niet graag, omdat er niet te werken viel met de staleigenaar. En omdat je er geen goede mogelijkheden had qua rijbak en lessen enz. Nu sta ik op een stal waar ik help met de jonge paarden inrijden, met het lesgeven van de kleinsten, ik mag heel erg veel paarden helpen trainen en bovendien leer ik er ech veel. En bovendien mag ik samen met mijn instructrice op wedstrijd, zelfs met haar paarden. Het is echt de leukste plek waar ik kan rijden en ik heb er mijn beste vriendinnen leren kennen.

Ik heb er al over nagedacht om Q weg te doen omdat ik dacht dat zij niet wilde wat ik wel wil. Wedstrijden,dressuur, springen en zo. Maar voorlopig wacht ik even omdat ze echt goede kwaliteiten heeft en omdat ik wil weten hoe ze het doet op wedstrijd. Als het tegen valt zou ik ze verkopen aan iemand waar ze veel mag gaan wandelen en zo omdat ze dat heel graag doet. Maar wat dat respect betreft, dat is er echt niet meer. Als ik haar uit de stal haal en haar vooraan aan de haak wil zetten probeert ze mij omver te lopen om eens naar buiten te gaan. Vaak doet ze gewoon wat zij goed vind.

Maar kan ik ondertussen niet proberen van het leuk te maken voor haar? Ze komt al veel buiten in een grote groep waar ze op een stuk van 11ha mag rondcrossen. En ik wil gewoon proberen de band weer op te krikken met wat grondwerk. Alleen weet ik niet echt wat ik allemaal kan doen.
Laatst bijgewerkt door laurake op 02-01-05 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 14:01

beetje meer verwennen?
dan bedoel ik niet haar vetmesten, maar denk aan uitgebreide verzorging, af en toe een hapje, gewoon lekker ontspannen
en even het echte werk opzij zetten.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 14:24

En hoelang staat je paard er inmiddels?

laurake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 14:28

van in juni

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 14:32

Tja, dan zal ze intussen wel gewend zijn (of nooit meer wennen). Is het ook na de verhuizing begonnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 14:55

Heeft ze ander voer gekregen? Misschien bekomt dat haar niet zo goed. Als mijn paard mindere kwaliteit voer krijgt, is zijn humeur ver te zoeken.

Ik denk daarbij aan kuilgras en bep. brok merken.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 15:03

Ben je toen je van stal verhuisde ook gelijk begonnen met anders trainen?
Het kan zijn dat het gewoon allemaal iets te snel voor haar gaat omdat je zegt dat ze overal 10x zoveel tijd voor nodig heeft.

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 15:08

hoe zit het met de paarden waar ze naast staat op stal of waarmee ze in de wei gaat? mijn pony veranderde totaal omdat hij een hekel had aan zijn stalbuurman... toen hij niet meer naast dat paard stond waren de streken in een klap over

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 15:13

je kan proberen wat meer lichamelijk cotact het haar te krijgen. Bijv. meer poetsen wandelen enz.