hoe zie je of een zadel past?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elmiran

hoe zie je of een zadel past?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 13:24

Ik heb al meerdere zadel's gepast op mijn paard maar geen een zadel past(volgens mij) de voorboom ligt dan heel hoog boven de rug..

Afbeelding

(is niet me eigen foto) zoiets maar dan ligt het zadel bij mij nog iets hoger en liggen de zweetbladen schuin, dus als je er op gaat zitten is het net een glijbaan en word je helemaal achterin t zadel gedrukt. Wat is volgens jullie een passend zadel? moet er veel ruimte tussen de voorboom en de rug van t paard zitten? of moet je er net een hand tussen kunnen steken?....... Scheve mond[/img]

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 13:51

misschien een beetje een domme vraag Lachen maar jah....mijn pony's heb ik gekocht met zadel erbij dus daar ga ik vanuit dat het goed past, het ziet er ook normaal uit als t op de rug ligt. Mijn paard heb ik pas net ze was nog niet zadelmak toen ik d'r kreeg en ik wilde zelf en zadel voor haar kopen....

belinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 14:02

Misschien zou je eens een zadelmaker langs kunnen laten komen?Die weet precies waar hij op moet letten,en kan samen met jou een goed passend zadel maken of kopen.Als je zelf niet precies weet waar je op moet letten kan een niet passend zadel je paard wel bezeren.Doen dus,succes!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 14:09

als je een beetje Engels kan, kijk dan eens hier daar staan hele goede punten op waar je zelf naar kan kijken, verder blijft het altijd handig een goede zadelmaker te laten kijken en een goede zadelmaker kijkt niet alleen hoe het zadel op een stilstaand paard ligt, maar laat je er ook op rijden!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 14:20

dat is inderdaad wel een goed idee om een zadelmaker te laten komen....Lachen ik weet er al eentje Lachen maar welk merk zadel kan ik dan t best nemen? welk merk hebben jullie? ik denk dat ik een kieffer of prestige zadel ga kopen ligt eraan welke t fijnste zit .

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 14:23

ik denk dat je zadelmaker je wel een advieskan geven welk zadel het best bij je paard past.Hij heeft meestal verschillende merken en maten zadels in z'n auto liggen als ie komt passen en dan kan je dus verschillende zadels proberen.
Het is ook belangrijk om uit te testen in welk zadel jij het lekkerst en het best zit, dus misschien is het een idee om je instructrice er ook bij uit te nodigen!

belinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 16:24

Het zadel passen is inderdaad bedoeld voor ruiter en paard Haha! Het zadel kan namelijk nog zo super op je paard liggen,maar als jij er niet lekker in zit en er dus ook niet lekker mee kan rijden,werkt het ook niet.Daarom is proefrijden met een zadel ook belangrijk voor jou.
Ik heb rugklachten,en voor mij zaten de KN en de Rossner erg lekker(wel dressuuur).Er zit wel flink prijsverschil tussen de diverse zadels.Het is ook erg persoonlijk.Bij de Prestige en de Kieffer zitten zeker goeie,gewoon gaan testen!Ik kan de Kieffer Lusitano ook aanraden!Maar nogmaals,zadels zijn erg persoonlijk.Wat ik heerlijk vind rijden,kun jij weer waaardeloos vinden.Gewoon gaan proberen!
Wat je ook kan doen(als je in de buurt van bv Divoza)woont,is een keer de diverse zadels gaan proberen.Dat heb ik ook gedaan.Er staan zadelbokken,waar je de verschillende zadels op kan testen op zit ed.Dan weet je al een beetje wat je lekker vind zitten en wat absoluut niet.Zo vielen er voor mij zadels af,die een ander lekker vind zitten.doen dus!Succes!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 21:15

Oke Lachen ik heb ook al op verschillende zadel's gezeten bij een ruitershop ...ik vond t prestige(top dressage) zadel wel fijn zitten maar dat kan natuurlijk weer anders zijn met rijden Lachen zadel hier boven vind ik er wel mooi uit zien en de kieffer Lusitano ook wel. Ik ga ze gewoon allemaal proberen Lachen dan zie ik wel welke t word.