paard staat te flippen in zijn stal..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaB

paard staat te flippen in zijn stal..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 11:32

Sinds gister is het helemaal mis met Sandor Scheve mond
Toen ik gister kwam ging hij helemaal uit zijn dak toen hij me zag.
(hij had daarvoor net 2 uur in de paddock gestaan)
Hij wilde zijn stal uit.. stijgeren, hinniken, schrapen, hoofdzwaaien etc.
Ik ben weggegaan en toen ik 4 uur later terug kwam lag er geen schoon strootje meer in zijn stal.

Zodra ik hem uit zijn stal haal is het over..
Dit soort gedrag liet hij alleen zien als hij zomers alleen op stal stond en zijn vriendjes in het land.. Maar hij heeft nu gewoon paarden in zicht staan.

Gistermiddag heb ik hem aan de longe gehad. En toen ik hem daarna op stal zette was het goed.. Stalgenootje is 's avonds geweest en toen stond hij rustig..Toen ik vanmorgen om half 9 kwam ging het ook goed.
Nu haal ik hem net weer uit de paddock en zet hem op stal nou weer helemaal foute boel.
Ik kan me rug niet toekeren en hij flipt compleet.
Ik ben wederom weggegaan maar voel me niet prettig..

Er is wel vuurwerk vlak bij zijn stal afgestoken en ik denk dat hij gewoon onwijs geschrokken is en geen vertrouwen meer heeft in zijn stal..

Wie herkent dit.. En heeft dit ook eerder meegemaakt..
En het belangrijkste .. Wat kan ik doen...
Negeren ??

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 12:22

ik heb het nog nooit meegemaakt, maar ik denk ook dat het door het vuurwerk komt.. veel sterkte ermee iig.. het zal wel vanzelf overgaan.. Misschien kan je hem een beetje geruststellen door een tijdje bij hem in de stal te blijven ofzo..

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 12:40

Sneu voor hem zeg! Hij moet wel erg geschrokken zijn van dat vuurwerk, dat ie niet meer zonder zijn kuddegenootjes de stal in durft! Ik denk dat je echt moet volhouden en hem de komende tijd zo min mogelijk alleen op stal moet zetten (als dat kan), dus altijd met een ander paard in zicht. Hij kan veel steun hebben aan zijn soortgenootjes! Reageer niet te veel op zijn nerveuze gedrag, maar stel hem wel gerust, praat tegen hem en zorg dat zijn box weer een vertrouwd, prettig plekje wordt. Leg wat lekkers in zijn voerbak als je hem uit de paddock haalt, dan zal hij graag de stal in gaan. Mijn merrie heeft niet hetzelfde meegemaakt, maar kan nerveus zijn op stal als ze daar alleen moet staan (ze is nog jong). Ik haal haar uit de wei als ik met haar bezig ga en probeer dan ook om haar niet te lang alleen te laten (wel af en toe, ze moet ook leren dat ze soms even alleen moet zijn). Ik denk dat je wat geduld moet hebben, zo te zien zit er al licht verbetering in. Kom zo vaak je kunt en ga lekker met hem aan het werk, knuffel met hem, masseer de spanning weg en laat hem zien dat het allemaal zo erg niet is. Poets hem eens lekker in zijn stal, verwen hem een beetje, negeer het nerveuze gedrag en wees ook een keer streng als hij flipt. Als hij reageert, meteen belonen en toespreken. Nou, een heel verhaal, hopelijk kun je er wat mee! Trouwens, bij de paardendrogist kun je ook rustgevende kruiden bestellen, misschien dat dat helpt? Heb er zelf geen ervaring mee.. Veel succes en sterkte!

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 13:25

Heb de VA gebeld om te vragen wat te doen.
Drogeren zou maar tijdelijk een oplossing zijn.. Ik moest hem bach remedie (rescue druppels) geven.
Ik ben net even geweest en het was alweer iets minder..
Wel bach gegeven.

Agnes75.. Hij heeft nu paarden in zicht staan dat is het vreemde juist.
Hij staat nu dus niet alleen op stal..
Zomers is dit gedrag dus voor mij wel verklaarbaar. Nu niet..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 13:40

Dat van het vuurwerk zou kunnen. Rescue is dan geen slechte oplossing.
Ander punt is: wat doe je met hem? Los van het vuurwerk-verhaal komt het op mij over als te veel energie. Als hij minder beweging heeft en je zet hem niet terug in voer, dan zou hij wel eens energie over kunnen hebben. Sommigen worden alleen een beetje drukker in de hand, anderen gaan zelfs op stal door het lint.
Sterkte met het zoeken naar de oorzaak.

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 13:47

Zodra je hem uit zijn stal haalt is hij zo mak als een lammetje. Op het erf.. in het gangpad.. in de paddock... er is dan niets mis..
Hij staat 2 uur buiten in de paddock en wordt momenteel dagelijks intensief gelongeerd. Voer heb ik inmiddels al aangepast.. Maar hij werkt gewoon net als anders. En misschien nog wel intensiefer..
Ik dacht ook aan teveel energie dus in de kraal gezet.. maar daar staat hij als een dooie in te suffen.. Maar ik hoop dat het straks weer wat beter is .. Ga er rond 1600 uur weer naar toe..

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 13:52

Ik denk inderdaad dat je zelf het antwoord al hebt gegeven.......

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 15:42

Hoe reageert ie als je hem in een andere stal zet?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 17:25

Ons Valerie was vandaag ook compleet . Ook waarschijnlijk door dat vuurwerk. Toen ik haar uit der stal nam was het ook gedaan!

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 17:54

Stennisje schreef:
Hoe reageert ie als je hem in een andere stal zet?

Dit kan je idd proberen, misschien voelt ie zich daar meer op z'n gemak. Succes!

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 18:00

Dat was de laatste optie die andere stal.
Vanmiddag is hij rustig gebleven. (rescue gehad) Toen ik hem net weer terugzette ging hij ook weer eten.. dus ik hoop dat we het ergste weer gehad hebben..