Bandages waarvoor eigenlijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MiScha_lOver

Bandages waarvoor eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-05 19:04

Hallo allemaal,

Ik weet dat dit een voorkomende vraag is maar ik zou nu toch wel eens goed antwoord willen krijgen op mijn vraag.

Bandages? Waar zijn die eigenlijk goed voor?

Sommige mensen hebben ze voor om bij hun paard omdat ze het mooi vinden en anderen omdat ze het veiliger vinden.
Maar bandages maken toch meer schade aan de benen dan goed voor ze is?? (Las ik laatst in het blad Bit Tong uitsteken )

Vr. Groetjes Miranda

(PS Met de zoekmachine kan ik niet overweg Clown Frusty )

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 19:16

Laatst bijgewerkt door Puera op 01-01-05 19:23, in het totaal 3 keer bewerkt

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 19:17

Bandages zijn er om passende setjes mee te maken. Haha!

Even serieus nou:
Bandages zijn niets meer of minder dan wat windsels rond een paardenbeen. Deze moeten correct aangebracht worden of je kan er geheid miserie mee hebben! Ook altijd nakijken of je onderlappen moet gebruiken of niet.
Wens je bescherming te geven gebruik je toch liever peesbeschermers en strijklappen dan bandages.

Ik bandageer eigenlijk enkel in de winter en in bodems met houtsnippers(zo verklein je de kans op wondjes bij een geschoren paardenbeen).

Ik zoek even wat op voor je:
[VMR] bandages echt slecht?!

http://www.kerckhaert.be/php/subsection.php?id=14
Laatst bijgewerkt door caro_vt op 01-01-05 19:22, in het totaal 2 keer bewerkt

MiScha_lOver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-05 19:18

hahaha..

Soms ben ik net een blinde koe
Had het helemaal niet gezien Koe Nerd

MiScha_lOver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-05 19:18

dank je wel *kattebeest* Haha!

hesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 21:14

Ik denk eerlijk gezecht niet echt dat het noodzakelijke is. Ze krijgen er echt niets van. Ik heb mijn paarden nog nooit bandages omgedaan en ze kunnen dag en nacht zelf weten of ze in de wei, in de modder, op het gras of in de stal staan. Ook in de trailer heb ik nog nooit wat omgedaan. Ze hebben nog nooit wat gehad.

Ik denk dat bandages ook iets is van 'omdat iedereen het heeft is het goed'. Het wordt vaak klakkeloos overgenomen omdat iedereen het heeft, en dan zal het wel goed zijn.

Maarja, het preciese weet ik er ook niet van, ik weet alleen dat ik vind dat mensen vaak wel overdreven voorzichtig met hun paard omgaan.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 21:17

Ik vind bandages ondingen die nergens goed voor zijn, ik kan ze nieteens normaal om een paardenbeen krijgen (1x geprobeerd) Tong uitsteken .

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 21:18

Bandages zijn er voor de sier, een mooi wit setje en je ziet mooi hoe de beentje de lucht ingaan. Voor de rest...zinloos.... (maar das mijn mening *LOL*

Ferroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 21:22

Tja bandageren is een kunst.... Ik ben er nog niet echt ervaren in en tja dan kun je het beter laten doen want slecht aangebrachte bandages maken meer kapot dan goed aangebrachte bandages kunnen verhelpen....

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 01:38

hesther schreef:
Ik denk eerlijk gezecht niet echt dat het noodzakelijke is. Ze krijgen er echt niets van. Ik heb mijn paarden nog nooit bandages omgedaan en ze kunnen dag en nacht zelf weten of ze in de wei, in de modder, op het gras of in de stal staan. Ook in de trailer heb ik nog nooit wat omgedaan. Ze hebben nog nooit wat gehad.

Ik denk dat bandages ook iets is van 'omdat iedereen het heeft is het goed'. Het wordt vaak klakkeloos overgenomen omdat iedereen het heeft, en dan zal het wel goed zijn.

Maarja, het preciese weet ik er ook niet van, ik weet alleen dat ik vind dat mensen vaak wel overdreven voorzichtig met hun paard omgaan.

Ik dacht altijd echt precies hetzelfde als jij!! Op de wei kan je ze ook niet inpakken, dus ik vond dat hij als ik losgooide oid hij daar maar tegen moest kunnen. Totdat mijn paard met een peesblessure stond, door MIJN schuld, OMDAT ik geen peesbeschermers of bandages had omgedaan, en hij met zijn eigen achterbeen zijn buigpees op zijn voorbeen had aangetikt Huilen

Dat doe ik dus nooit meer, en ik heb het op de harde manier moeten leren. Gelukkig was ik er op tijd bij en heb ik na 4 weken stappen, 2x daags spuiten en gel op zijn been smeren hem weer langzaam aan kunnen oppakken, maar het had heel anders af kunnen lopen. Voorkomen is beter dan genezen!

Even on-topic: een goed aangelegde bandage geeft steun aan de banden en pezen en beschermt het paard tegen stoten tegen balken, of aantikken met de eigen benen. Een peesbeschermer geeft geen steun, alleen bescherming aan de achterkant van het been, dus waar de pezen lopen. Een pijpkous geeft bescherming aan de voorkant van het been (stoten) en aan de achterkant beschermt het de pezen, maar het geeft ook geen steun. Een 3-in-1 beschermer beschermt EN de voorkant EN de achterkant van het been EN het geeft steun aan de pezen. Dit is dus perfect voor mensen die hun paard wel extra steun willen geven aan de banden en pezen maar die niet kunnen of willen bandageren (zoals ik eerst). Als je je paard aan deze steun went door regelmatig te bandageren, kun je de pezen zwakker maken. Als je bandageert na een blessure of bijvoorbeeld bij de eerste keer losgooien in de wei na de winter of losgooien in een bak met zware bodem, bied je alleen op die momenten bescherming en steun, wanneer je paard ze echt nodig heeft, dus wanneer er meer kans is op peesblessures dan normaal, of wanneer hij zoals na een blessure extra steun nodig heeft.

Als je paard strijkt, vangt of aantikt is het wel aan te raden om je paard tijdens het rijden, losgooien en longeren te beschermen met een van de bovengenoemde manieren van beenbescherming.

MiScha_lOver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 11:30

Heeej allemaal,

Bedankt voor jullie reacties Haha!
En aan de uitleg van DinkeyGirl heb ik heel veel,
Bedankt!!

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 11:45

Citaat:
een goed aangelegde bandage geeft steun aan de banden en pezen en beschermt het paard tegen stoten tegen balken, of aantikken met de eigen benen.

Dit ben ik niet geheel met je eens, van dat stoten. Bij een bandage kom stoten of aantikken ook aan, dan wel in verzachtte mate, maar het komt wel aan. En dan maakt het niet uit hoe goed deze bandage wel niet aangelegd is.
Als jij goed aangelegd verband om je been hebt en vervolgens er een trap tegenaan krijgt.......dan voel je dat toch ook zeker wel??? En een kneuzing/blauwe plek is dan haast onvermijdelijk.

En dat van met losgooien ed peesbeschermers of bandages om. Tjah dat is iets wat iedereen persoonlijk kan aannemen. Persoonlijk doe ik het niet, ik wil niet allemaal spulletjes uit de kast willen halen. De paarden gaan hier altijd onbeschermd naar buiten, gaan in volle galop al jaren door een lange steeg naar het land en het gaat nog steeds altijd goed. We laten de natuur maar zoveel mogelijk zijn gang gaan in dit geval...en pech hebben is dan pech hebben.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 11:53

Mijn moeder gebruikt ze gewoon omdat ze ze gebruikt Haha!
Mijn broer doet ze met springen om ter versteviging!!!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 12:22

jep versiering Haha! en geef toe, het maakt je paard mooier he
ik heb het ook een beetje als bescherming, ik ben bv al eens een stukje in de prikkeldraad gereden (niet gezien) en dan is het best wel handig Scheve mond

doen jullie ook bandages aan op buitenritten?

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 13:00

het geeft meer steun vind ik en het is lekker warm

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 13:10

Ja ik vraag mij eigenlijk ook af waar ze voor zijn. Ik heb ze gewoon voor de sier, en ik dacht dat het steun zou geven.
Waarom rijden de 'hogere' dressuurruiters er dan mee? ook voor de sier?

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 14:37

bandages, zijn net zoals peesbeschermers, pijpkousen etc bescherming voor de benen.
en ze zijn idd handig voor setjes Haha!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 17:40

Ik heb ze gewoon om mooie foto's te maken Knipoog Ik vind nix zo mooi als een paard in set gekleed Haha! En als ik ze gebruik voor het rijden, is het maximum een half uur en er dan terug af! Maar omdat ik ze niet deftig omkrijg gebruik ik ze ook niet Bloos

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 18:47

Ik gebruik ze vaak swinters, lekker warm voor de beentjes, alleen achter bandageer ik bijna nooit, alleen voor. Tja, en ik heb geleerd van mijn ouwe stagebegleidster, een springamazone, die bij allerlei bekenden heeft gewerkt en gereden, dus ze weet het vast wel..Haha! En verder vind ik zonder onderlappen fijner, van die katoen/fleece bandages.