Wat moet ik doen???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Allegra

Wat moet ik doen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-05 18:14

Ik heb een probleem.
Ik heb een haflo-arabier ruin van 5 jaar. Ik heb hem nu 2 jaar. Hij is (van af het begin al) erg schrikkerig, voor vanalles. Als het een beetje waait kan ik niet rijden omdat ik er geheid af lig als meneer weer eens onverwacht 4 meter opzei springt voor een ritselend blaadje. Hij stop midden in volle galop en springt opzei omdat hij een boomstronkje ziet wat hij al 80 keer van verschillende kanten gezien heeft, dat soort dingen.
Het is inmiddels zo ver dat ik serieus overweeg hem te verkopen, omdat hij niet bij mij past.
Wat moet ik doen? Afwachten of het minder word als hij ouder word? Of naar een trainingstal sturen (heb niet zo'n groot budget, maar ja).

En wie heeft er ervaringen met de trainingen van de mensen van Paard natuurlijk (Frans Veldman en Ilona Kooistra)? Hun desensibilatie methode (zie website) zal misschien wel wat helpen, maar omdat ik ook steeds banger word weet ik niet of het genoeg zal zijn...

Ik hou ongelofelijk veel van mijn lieve paard, maar ik gun hem ook een baasje wat meer met hem kan en durft, en waar hij ook meer aan heeft...

HELP Verdrietig Ik weet het echt niet meer...

SanetJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 18:20

Hmmm... Dat is niet leuk. En natuurlijk begin je zelf ook steeds zenuwachtiger te worden, omdat je weet dat ie gaat schrikken.. En daardoor gaat ie alleen nog maar eerder schrikken.
Hoe gaat het als hij op stal staat of in de wei? Schrikt ie dan ook van van alles en nog wat? En met rijden in de bak? En als andere mensen erop rijden?

Misschien is zo'n cursus inderdaad wel iets voor je paardje. Maar je moet natuurlijk ook aan je eigen instelling werken nu. Want je verwacht dat hij gaat schrikken... en dan doet ie het ook. Jullie steken elkaar zo meer aan..

hesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 19:52

Misschien kan je grondwerk met hem gaan doen. Om je paard meer vertrouwen en respect te laten krijgen. Van mensen die er ervaring mee hebben hoor vaak dat het erg goed helpt! Er zijn veel boeken over te vinden, maar ik weet zo even geen titels uit m'n hoofd.

Hem naar een trainingsstal sturen zal ik niet doen, het paard moet het met jouw aankunnen, niet alleen met iemand anders.
Als je ergens met hem heen gaat zou ik in ieder geval zorgen dat je zelf mag meedoen en helpen, zodat jullie samen groeien.
Als je het leuk vindt kan je natuurlijk ook in de bak rijden, maar dat is ook maar een tijdelijke oplossing om het probleem weg te schuiven
succes met je beslissing!

wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 19:58

ik denk dat je hem lekker aan het werk moet zetten.. dat hij zich verveelt dus gaat zoeken naar iets zodat hij kan schrikken...
Rij hem maar lekker omlaag..
probeer elk rondje wat anders te doen.. (dus niet de hele tijd hoefslag volgen..)

b.v.
rondje..
..1 grote volte bij a
..2 slangenvolte 4 bogen
..3 halve grote volte
..4 middenlijn
..5 van hand veranderen
..6 gebroken lijn
..7 grote volte
..8 halve grote volgte links halve grote volte rechts
en ga zo maar door..
houd hem lekker bij jou..
dat hij lekker oplettend wordt van .. "Hè wat gaan we dit rondje nou weer eens doen??"
"en wat zullen we zo gaan doen?"

veel afwisseling in het werk Lachen
en vraag hem maar eens lekker aan de teugel, zet hem maar lekker aan het werk.. probeer anders ook veel overgangen te rijden Lachen

[typ foutje Bloos ]

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-05 21:52

Ik doe idd grondwerk. Met wandelen enzo schrikt ie ook lang zoveel niet, want dan loop ik er voor. Ook als er iemand mee is met buiten rijden (ernaast lopen) gaat het wel, maar zodra hij door niemand geleid word zegmaar gaat het mis. Dan is ie onzeker. Ook met een ander paard gaat het wel beter, maar dan nog maakt ie van die schijnbewegingen die je niet ziet aankomen.
In de bak gaat het beter, maar we hebben alleen een buitenbak, en er lopen twee geiten los omheen, waar hij regelmatig van schrikt. Er staan kuilbalen naast en andere rotzooi, dat is dan ineens ook weer eng, of hij hoort of ziet een kat er achter ofzo.
Bezig houden in de bak helpt wel wat, maar als ie iets engs hoort of ziet let ie helemaal niet op mij, en als ik hem dan een 'standje' schrikt ie daar weer van. Het is ook geen eigenwijzigheid, zo van, ik verveel me laat ik eens gaan schrikken. Hij kan er echt niks aan doen. Ook in het bos, vind ie echt leuk, ben je lekker aant galopperen, niks aan de hand, stopt ie ineens voor een echt graspolletje. Tis echt heel onvoorspelbaar.
Hij is ook al met 5 maanden gespeend, dus dat zal er ook wel wat mee te maken hebben.
Hij staat overdag trouwens in de wei, en 's avonds op stal. Als hij in de wei aan het rennen is met de anderen zie ik hem ook regelmatig van die schijnbewegingen maken, en met longeren ook.
Naar een stal brengen vond ik idd ook niet zo'n heel goed idee, maar ja, stel dat het helpt... Heb ik hem misschien weg gedaan terwijl het niet hoeft...
Ik denk echt dat hij niet zo bij mij past.
Ik ben trouwens ook maar B-niveau, dus ik heb niet echt veel meer te leren. Ik wilde gewoon een paard (dit is mijn eerste paard eigenlijk, heb daarvoor alleen een jaarling gehad) waar ik lekker mee naar het bos kan. De rest kan me gestolen worden eigenlijk. Maar dat kan dus na twee jaar ploeteren nog steeds niet.
Ik denk echt dat iemand hem meer te bieden heeft. Hij kan ook dressuurmatig veel meer dn ik kan, denk ik...

Bedankt voor de reacties iig!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 00:19

Je paard klinkt heel onzeker en heeft een leider nodig.
Als je voor hem uit loopt of met een ander paard heeft ie daar een leider aan, maar zodra jij erop zit ziet ie jou niet als leider of in ieder geval niet genoeg om er op te vertrouwen.

Om dat vertrouwen te krijgen moet je het uitstralen, grondwerk helpt zeker, maar als jij geen vertrouwen uitstraalt onder het rijden, heeft het weinig zin.

Je schrijft dat je nu al 2 jaar met hem bezig bent.
Wat jij nodig hebt is een paard wat bomproof is en nergens van schrikt.
Dan kun jij ook ontspannen en makkelijker worden.

Ik vrees dat je voor het paard wat je nu hebt nog niet voldoende ervaring hebt en ik merk uit je verhaal dat je dat zelf ook weet.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 01:07

Je kunt je paard wel ergens op curcus zetten, maar eigenlijk geef jezelf de oorzaak van zijn reactie al, toch of zie ik de situatie verkeerd

Jij moet hem overtuigen van zn angsten of onzekerheden, hij zoekt steun en leiding bij jou, dat is onder het zadel soms moeilijke dan op de grond.
Ga zelf op een curcus, bij stal mansour in arhnem kunnen ze je misschien helpen of misschien kun je les nemen?
Als je denkt niet te kunnen veranderen of echt te onervaren/gespannen/angstig geef er een woord voor bent, dan zou verkopen een oplossing kunnen zijn, voor je pony althans want jij blijft jij!

Zijn de Ogen van je paard okee?

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 09:39

Zijn ogen heb ik eigenlijk nooit bij stil gestaan... Hij doet ze wel dicht als ik er bij wil komen en hij reageerd wel als je een abrubte beweging maakt. Ik zal nog is wat dingen proberen...

Ik denk op zich dat ik wel kan veranderen, maar ik val zo weer terug in het oude plaatje. Ik heb heel goed les gehad op een andere stal, en toen ging het ook steeds beter, maar als ie dan toch weer een paar keer geschrokken is, en ik ben er weer is een keer afgevallen, word ik toch weer bang. Met les gaat dat dan weer gedeeltelijk over, maar zo zit ik in dat circeltje.
Om mijn pony verder dresuurmatig op te leiden heb ik idd te weinig ervaring. Ik heb op allerlei paarden (niet alleen manege, maar ook prive gehuurd en bijgereden) gereden, maar recratief. Ik heb 5 jaar manege lessen gevolgd, en de 5 jaar daarna andere paarden (met les trouwens).

Ik denk dat verkoop, voor hem en voor mij, de beste oplossing is...

Hij is nu nog 5, iemand kan hem nu nog genoeg leren. Over 2 of 3 jaar is dat een stuk minder...
En er zijn zoveel mensen die blijven modderen met een paard wat niet bij ze past omdat ze aan hem gehecht zijn. Daar wil ik niet bijhoren...
Ik wil weer plezier in het rijden, en mijn pony ook...
(ben mezelf moed aant inpraten om de knoop door te hakken, geloof ik)

Bedankt iig

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 09:43

Wat grappig trouwens cissie, heb in je profiel gekeken, en je hebt in veenendaal gewoond en woont nu in Kesteren... Ik woon in Veenendaal en heb een stacaravan in Kesteren, met m'n vriend.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 09:48

Ik vind het knap van je hoe je tegen het probleem aankijkt.
Je ziet in dat je zelf ervaring te kort komt voor een paard wat zo onzeker is.
Veel mensen zouden het paard de schuld geven.

Zoals je al zei, jij bent wie je bent en je paard is wie hij is. Je bent al 2 jaar bezig om je aan hem aan te passen, dus je hebt het in ieder geval geprobeerd.
Samen beleven jullie er geen plezier aan, veel succes met je beslissing!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 11:02

Mijn paardje was eerst ook zo. Buiten schrok hij overal van en als je in de bak ging rijden scheurde hij zomaar naar stal terwijl je erop zat. Nu doet hij dat allemaal niet meer en is hij zo mak als een lammetje. Hoe het komt? Zou het eigelijk niet weten, denk omdat ik alles met hem doe en gewoon heel rustig blijf als hij bang is en hij is ook wel wat ouder geworden. Kan nu met hem zonder zadel en een halster naar buiten!! Had ik toen nooit kunnen bedenken.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 13:07

Mijn paardje schrikt ook nogal snel van onbekende dingen. Wat bij mij helpt, is met andere, ervaren paarden naar buiten gaan, dan schrikt ze een stuk minder. Ik heb ook wel eens wat gelezen over die desensibilistaiemethode, volgens mij komt dat er ook op neer dat je paard met andere paarden door enge situaties gaat en dat keer op keer. Vergelijk het maar met verkeersmak maken, dat gaat meestal ook zo. Je hebt een haflo-arabier, vergeet niet dat arabiertjes vrij pittig kunnen zijn en ook wel trots, ze zijn gevoelig en hebben een bijzonder karakter. Is daar wel voldoende bij stil gestaan toen je het paardje kocht? Ik denk dat je je zelfvertrouwen moet verbeteren en ook wat strenger moet zijn als je paard zomaar stopt, want dat kan natuurlijk niet. Daarbij is ie ook nog jong. Mijn paardje is 4,5 en ben haar nu verkeersmak aan het maken. Soms ziet ze giga-enge kabouters en wil ze ook niet meer voor- of achteruit. Ik drijf dan eerst, komt er geen reactie, dan stem erbij, komt er weer geen reactie, dan zacht tikje met de zweep. Als ze dan nog blijft staan, dan krijgt ze een flinke harde tik en meestal loopt ze dan wel en dan belonen. Komt misschien wreed over, maar meestal hoef ik dat maar 1x te doen en de volgende keer staat ze niet meer stil. Als ik jou was, zou ik les gaan nemen (als je dat nog niet doet) en zorgen dat je eerst in de bak dressuurmatig alles op orde hebt en het gevoel hebt dat je je paardje onder controle kunt houden. Dan samen met andere paarden naar buiten, desnoods met oogkleppen aan je hoofdstel! Verkopen kan altijd nog.......Geef je paard en jezelf een kans en probeer elkaar te begrijpen. Veel succes!

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 13:14

Ik heb 2jaar lang op een haflo arabier gereden. Pittig paardje was het wel. Toen ik er voor het eerst op zat sprong ik eraf en zei. Nee dit is niks voor mij. Ze schoot er ook vandoor en ze ging ook allemaal gek doen. Maarja wat doe je als je opslag verlieft ben. Dan klim je er weer op. Mieke was nog half groen en ik heb haar toen verder doorgereden. Als het hard waaide schrok ze ook van alles en dan sprong ze ook op zij. Ik kende haar truckendoos al uit mijn hoofd en wist wel waar ze van ging schrikken. Ook met buitenrijden alleen is ook een ramp. Ze schrok ook vanalles. In die 2jaar ben ik er 1keer vanaf gevallen. Veel les heb ik niet gehad. Je moet gewoon goed werken aan de band tussen jouw en het paard. En belonen als ze iets goed doen. Hem gerust stellen als ze iets engs ziet. IK weet halfo's kunnen pittig zijn maar probeer een goede band op te bouwen en misschien kan je les nemen. S6.

Oekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 15:55

Sanet schreef:
Hmmm... Dat is niet leuk. En natuurlijk begin je zelf ook steeds zenuwachtiger te worden, omdat je weet dat ie gaat schrikken.. En daardoor gaat ie alleen nog maar eerder schrikken.
Hoe gaat het als hij op stal staat of in de wei? Schrikt ie dan ook van van alles en nog wat? En met rijden in de bak? En als andere mensen erop rijden?

Misschien is zo'n cursus inderdaad wel iets voor je paardje. Maar je moet natuurlijk ook aan je eigen instelling werken nu. Want je verwacht dat hij gaat schrikken... en dan doet ie het ook. Jullie steken elkaar zo meer aan..

Ben ik helemaal mee eens
Mischien kan je hem een keertje losgooien in de bak en daar wat hooi neer leggen.
Dan kan hij alles bekijken en ook wat eten als hij zich een beetje op zijn gemak voelt.
Veel succes!!! OK dan!

Joolanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 16:17

heb zelf een arabiertje (van 10 duss leeftijd maakt egt niet uit) en die schrikt ook van ieder ding wat die denkt te zien of te horen. vaak zijn het normale dingen die er al heel lang staan of liggen maar als het dan ineens ander weer is vinden ze het ineens eng. zo`n dag als vandaag kan k wel gaan rijden maar moet er niet teveel van verwachten omdat hij alles eng vind. probeer hem zo veel mogelijk aan het werk te zetten veel overgangen en figuren rijden en zo zodat hij minder afgeleid is en duss beter op mij gaat letten.zo als jij vertelde met het buiten rijden met een ander paard voor dat het dan beter gaat als alleen is bij mij ook. tog probeer k het wel om allleen naar buiten te gaan al gaat het vaak niet helemaal zo als het moet gaan. toch zou k het niet zomaar opgeven want dan ga je alleen maar aan je zelf twijfelen en krijg je soms minder zelf vertrouwen.
succes er mee iig OK dan!

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 18:32

Hij is idd erg gevoelig. Als ik sjacherijnig (of hoe schrijf je dat???) ben ofzo ga ik ok niet rijden, dan komt er sowiezo niks van terecht.
Hem op z'n donder geven helpt niet. Heb ik geprobeerd, maar omdat ie zo gevoelig is, is ie gelijk helemaal over de zeik en overstuur, en is er helemaal niks mee te bereiken.
Hij ken ook alle dingen langs de bak enzo, ik gooi hem vaak los, maar toch is het dan ineens weer eng.
Ik weet inmiddels ook van de meeste dingen wat ie eng vind, maar een ineens opvliegend musje zie ik ook niet aankomen. Ik probeer het wel, met het gevolg dat ik dus constant zit te kijken en te wachten of hij ergens van schrikt. Probeer ik dat niet te doen, dan zie ik dingen dus niet aankomen en lig ik er af.
En ik heb les, maar ik val steeds terug in hetzelfde patroon. Als hij weer een keer geschrokken is ben ik weer gespannen.
En meer oefeningen in de bak doen, en dressuurmatig rijden, daar ben ik al twee jaar mee bezig. Maar daar heb ik zelf geen lol in. Ik wil gewoon lekker buiten rijden, en ook alleen weg kunnen.

Ik denk echt dat iemand anders hem meer te bieden heeft. Iemand die niet bang is, en die lekker met hem in bak wil oefenen enzo.

Bedankt voor alle reacties, maar ik dat hij en ik allebei beter af zijn als hij een geschikt baasje heeft, en ik een geschikte bomvaste pony...