hoe houden jullie je stal goed schoon?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

hoe houden jullie je stal goed schoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 16:39

Ik heb een grote stal die de maten hebben voor een merrie met veulen.
Ik mest elkedag die stal helemaal uit en gooi er elke dag een hele baal stro in.
Toch is de stal de volgende dag lijkt wel een slag veld alles helemaal vies heel veel mest (geen idee waar ze het vandaan halen zoveel krijgen ze an mij niet want ze zijn behoorlijk te dik Bloos ) en stro dathelemaal nat is van plas. en dan staan ze enkeld voor de nacht op stal.
Nu had ik gelezen (wete niet meer waar) dat als de stal niet ontsmet en alles word er amoniac blijft lichen en viesig heid waar bacterien zich in kunnen nestelen en slechte invloed kunnen hebben op je paard.
Zoals dat als je paard het in ademd dat het last van zijn lucht wegen kan krijgen.

Nu is het zo dat als ik mijn stal uit mest haal ik altijd er nog een bezem door heen om die laatste resjes er uit te halen maar er blijven altijd nog wel natte plekken enzo en dta droog niet zo snel in de winter.
In de zomer spuit ik de stal helemaal schoon en gooi ik er een mideltje over heen (weet ff niet zo snel hoe het heet) maar die ontsmet dan de helestal.
Is dit genoeg of moet dit ook in de winter gebeuren?
Hoe zorg jij er voor dat die natte plekken van de stal vloer (bij mij van beton en heb er matten in liggen) weg zijn als je rn ieuwe stro in gooid.
Of hoef ik niet zo bang te zijn voor die bacterien?

Beetje rare vragen allemaal maar was bestel wel geschroken van wat er kan geberuern als je je stal niet helemaal goed schoon houd.

Oja ook lijkt het wel een sport wie het meeste tegen de muur aan kan mesten, is hier wat aan te doen?

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 16:43

Probeer ze eens op een andere bodembedekker te zetten zoals Rapsodie of vlasstrooisel. Dat absorbeert veel beter dan stro en hoeft er niet iedere dag uit.

sanzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 17:03

hallo

wij gooien altijd, houtmot, ( zaagsel ) in de boks. en heel klein beetje stro, om het paard te laten knabbelen.
Elke dag worden alleen het ergste uitgehaald, je stal is dan zeker 4 dagen schoon.
En als het echt vies word, haal je al het natte eruit, en dan in het midden het schone, en dan erover de buitenkant, het vieze dus.

san

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 17:10

Bij mijn verzorgpaard mest ik elke dag uit en 1 keer in de week "heel grondig" dus alles er helemaal uit en al, en het ziet er meestal wel 'netjes' uit Verward Maar ik denk niet dat je in de winter ook de hele stal hoeft te ontsmetten. Lachen

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 18:13

Sandertjuh schreef:
Bij mijn verzorgpaard mest ik elke dag uit en 1 keer in de week "heel grondig" dus alles er helemaal uit en al, en het ziet er meestal wel 'netjes' uit Verward Maar ik denk niet dat je in de winter ook de hele stal hoeft te ontsmetten. Lachen

Ik vraag het me af... bacterieën kunnen meestal niet tegen hoge temperaturen, maar ikweet niet precies hoe het met lage temperaturen zit. Ik merk nu dat de stal van Angel vaak heel erg nat is, en alles wat ze in haar hoeven heeft bevroren is. Ik denk dat de bacterieën dan niet echt actief meer zijn.. Dus in het voorjaar een grote voorjaarsschoonmaak..
En verder tsja, je hebt nou eenmaal van die viespeuken.. Schijnheilig

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 19:01

ik heb zaagsel dus dat neemt beter vocht op.
ik haal elke dag de mestballen en natte plek eruit, hussel de rest weer door elkaar en om de dag komt er een half pak bij
en mijn stal is super droog altijd
scheelt inderdaad ook of je paard gewoon netjes is op stal of niet
en als je meerdere in een stal hebt staan (wat ik uit je tekst begrijp) dan lopen ze vaak ook meer, en lopen ze de mest dus door de hele stal
misschien is een zaagsel bodem en daarover heen stro iets, zaagsel neemt het vocht dan op
en wat betreft het schoonmaken/ ontsmetten lijkt me 1 keer per jaar wel genoeg.
jouw paarden staan in de winter overdag gewoon buiten dus frisse lucht genoeg, het is vooral belastend voor paarden die dag in dag uit in zo'n vieze stal moeten staan en die ook niet goed wordt uitgemest en waar de ventilatie in de stal slecht is
dus daar zou ik me geen zorgen over maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 19:13

Het was even zoeken naar je specifieke vraag Haha! Maar als dit hem is:
nano schreef:
Hoe zorg jij er voor dat die natte plekken van de stal vloer (bij mij van beton en heb er matten in liggen) weg zijn als je rn ieuwe stro in gooid.

Ik heb een open stal van 4,5*5,2. Deze stal is voor driekwart met matten bedekt, en eronder ligt beton, redelijk vergelijkbaar dus. Ik mest zelf om de twee dagen uit, en haal dan het vieze stro en mest eruit, redelijk schoon stro vis ik eruit, en leg later op de mestplek. Ik veeg alles aan, en zorg ook voor de kleine prutjes. Als het dan mooi weer is, laat ik de stal leeg, en ga dan even rijden, dan kan de boel mooi opdrogen. Daarna strooi ik op de natte plek, en bij de naden van de matten een dikke laag zaagsel. Hierover gaat dan het redelijk schone stro (als dat er is) op de mestplek, en ik strooi met ongeveer 1 á 2 plakken op. Omdat er matten zijn, strooi ik niet de gehele stal op, ze maakt alles vies, en het is enkel verspilling, en op de matten ligt ze toch droog en lekker warm.

Een of twee keer per jaar haal ik de matten eruit, en maak de boel met de hogedrukreiniger schoon, ook de matten (buiten dan), en daarna nog eens met een ontsmettingsmiddel. Boel laten drogen, nog eens uitspuiten, weer drogen, en na een dag of wat de matten er terug in. Paard zet ik dan trouwens niet op stal, maar barricadeer de deur. Ik doe het niet zo vaak omdat ik 2 grote koematten heb (5 m * 1,5 m) en die zijn zo vreselijk zwaar.

Dus samenvattend is mijn bodem zo: beton - matten - zaagsel - stro.
Hopelijk heb je er wat aan!

Tommy10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 09:22

Heb je in je hele stal matten? Het voorste deel vd stal heeft vlgs mij een afvoer systeem voor de urine....als daar ook matten overheen liggen kan de urine dus minder goed weglopen..............(we staan op de zelfde stal)

lotjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 10:09

ik mest hem iedere dag uit {goed}, doe er een plakje stro bij + een plakje hooi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 18:59

@ tommy ik heb inderdaad matten liggen op het voorste deel op de roosters omdat anders al het stro denk ik er tussen door zal vallen.
ik weet niet hoe het zit met het weg lopen van het uriene.

@ maya zo iets was mijn vraag ja en ook over die bacterien..maja als wat ik lees ga ik bij me zelf controleren of ik zelf wel alles goed geregeld heb.

@ lotjuhh zo doe ik het ook en ik denk dat dat goed is ik lees dat veel mensen het zo doen dus de stal grondig reinigen doe ik maar enkeld in de zomer wanneer ze dag en nacht op het land kunnen.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 19:13

als je gewoon elke dag je stal uitmest hoef je helemaal niet bang te zijn voor al die bacterien. je kan ook eens in de 3 maanden alles schoonspuiten met ontsmettings middel of iets, in de zomer kan je het wel vaker doen.

ik werk op de stal waar mijn paarden staan en die staan er altijd schoon bij en er wordt goed geventileerd, eens in de 3 maanden maken we alle boxen wschoon, inclusef de muren e.d

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 19:18

Ik haal sowieso iedere dag de drollen en natte plekken uit haar stal. 3 keer per week schep ik 'm helemaal leeg (op het echt schone stro na dan). Per week gaan er 3 balen stro in. De bodem is vaak wel vies en ik veeg 'm wel altijd uit, maar echt weg gaat het niet. Laat het wel drogen voor ik er wat nieuw stro opgooi, maar dat helpt ook niet echt. Vandaag heb ik m'n stal helemaal ontsmet met Dettol opgelost in water en twerd echt schoon! Al die vieze plekken van de vloer gingen eraf en het rook ook lekker fris! En tis niet veel werk hoor, beetje Dettol in een emmer, water erbij en schrobben maar Knipoog Je kunt het ook in een hoge druk reiniger doen. Ik ben benieuwd hoe lang het zo fris blijft ruiken! Knipoog

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 19:38

Ik mest elke dag uit..
Schoon stro erin uiteraard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 19:43

Persoonlijk vind ik stro 3x niks om een stal droog te houden.
Als je dan een paard hebt wat niet heel zuiver is, vind ik het geen doen om de stal zuiver te houden.
Maar dat is mijn bescheiden mening Lachen

Mijn paarden staan op zaagsel en ik vind het heerlijk.
Kawa is ook niet de zuiverste (ook niet een heel erg grote viezerik) en daar is een zaagsel of krullen stal redelijk schoon bij te houden.
Wat dan ook weer fijn is als hij gaat liggen als schimmel zijnde Haha!

's avonds krijgen ze hooi om te knabbelen.
Overdag staan ze buiten.
Dus daar heb ik ook geen stro voor nodig Lachen
En de mesthoop blijft kleiner.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 19:55

Mijn paarden staan met z'n vijven in een grote loopstal, naja daar kunnen ze in en uit lopen. En bijna alle mest en plas doen ze daar in Boos!
Ik haal 's ochtends en 's avonds de mest uit de stal en om de dag de natte plekken. Verder gooi ik verspreid over de week 2 pakken vlas in die stal. De stal is 6 bij 6

Bella_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 20:10

Haha wat een probleem en stro is ook erg zwaar als het nat word.
Ik heb de oplossing voor alle mensen met stro in de stal:
Ga er even met de grasmaaier doorheen dan krijg je gehakseld stro!! Helemaal niet duur als je het zelf doet. Was een idee van mn vader toen ik aan t klagen was dat ik zo'n last kreeg van mn rug en dat het een grote plakzooi was. Toen ging hij even met de grasmaaier door de stal. Ik heb heel hard staan lachen maar het hielp echt goed!! OK dan! *LOL* Toen heeft hij een strohakselaar gebouwd die ook nog eens de stof uit het stro haalt en nu hebben al onze paarden gehakseld stro in de stal!!
Over het stro doen we een beetje zaagsel zodat ze niet alles opeten helpt heel goed.

Dus alle mensen met stro probeer er maar eens met de grasmaaier door te gaan!

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 20:14

Volgens mij doe jij het wel aardig netjes hoor Haha! Doe ik nooit eigenlijk. Toen ik mijn stal bij huis kreeg, was mijn voornemen om hem iedere zomer helemaal uit te spuiten, maar dat is er eigenlijk nog nooit van gekomen Bloos Ik heb ze op zaagsel staan, en mest gewoon iedere dag uit, dus het is altijd wel schoon op zich Tong uitsteken

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 20:31

wij houden de stallen schoon met heneparade, gemaakt van de gehakselde vezel van de henepplant.
het is 100% stofvrij en neemt 600% van zijn eigen vocht op.
ik hoef dan ook alleen maar de bollen elke dag uit de stal te halen en hier en daar een natte plek en klaar.
uit boxen van 3 x3 m. haal ik per dag hoog uit een derde kruiwagen en ik kan met 1 zak henepparade 3 à 4 boxen doen.
het werkt als een pot stal eens per ½ jaar kan je de hele box leeg halen maar echt nodig is het niet, en ik heb nooit last van ziektes in de stal als gevolg van bacterieen die uit de bodembedekking komt.
het is een optie om het eens te proberen, de een is er helemaal weg van en een ander wil toch liever stro of zaagsel of vlas.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 20:33

Wij werken met een pot systeem.Iedere 14 dagen wordt de hele stal leeg gehaald en tussen door wordt er poep geschept en opgestrooid.Nu doe ik sinds 2 maanden zelf mijn stal mesten en haal dan stiekem ook wel de erg natte zooi eruit en strooi dan weer extra bij.Ik vind het een geweldig systeem mijn pony staat altijd lekker dik en droog in het stro.1 a 2 keer per jaar ontsmetten we de helebox en gaan er met de hogedruk door heen.

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 17:40

zelf heb ik vlasstro op de bodem. Hier gooi ik elke week een nieuwe baal overheen. Eens in de zoveel weken haal ik alles eruit. Wel schep ik elke dag de drollen eruit. Ook gooi ik er wat stro bij (aan de voorkant van de stal, daar waar ze niet poept). Dit is om wat te knabbelen te hebben. Het is weinig werk en het blijft toch mooi droog. Elke dag trek ik ook de stal recht zodat er over de natte plekken elke dag weer nieuw vlasstro komt zodat ze droge voeten blijft houden. Ik heb sinds ik bij deze stal sta (nu een half jaar) eigenlijk nog nooit de stal onder handen genomen met een hoge drukspuit. Zal het van de zomer maar eens doen als het weer wat warmer is anders kunnen we schaatsen op de muren Lachen

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 02:18

eerst een goede laag houtvezel op de bodem en dan pas stro !
zo trekt de urine in de houtvezel en je stro blijft droog !

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 10:56

Mijn paardje staat nu in een buitenbox (3x2,5) Ik mest die stal elke dag uit en strooi hem dik op, meestal een hele plak van die grote balen stro.
Als ik de dag erna kom dan heeft hij altijd nog wel een beetje schoon stro over, wat hij meestal allemaal aan de kanten schuift en het midden maakt hij kaal Verward Hij poept gelukkig alles op 1 hoop, achteraan tegen de wand. Ook gooit hij vaak weer stro over het natte gedeelte heen, hij is volgens mij de hele dag bezig om alles te verplaatsen Tong uitsteken
Ik haal er elke dag een hele volle kruiwagen uit, hij eet vrij veel stro op en is ook vrij vies op stal. Toen hij nog een binnenbox had haalde ik er 2 volle kruiwagens uit en had hij geen schoon strootje over.

De stal blijft bij mij het schoonst als ik elke dag al het vieze eruit haal en hem echt goed dik opstrooi. Lachen

_isaatje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 15:07

Mijn paarden staan met zijn tweeen in een loopstal. En de laatste tijd poepen ze steeds meer buiten (ik blij Tong uitsteken)
Maar binnen staan ze op zaagsel en dat mest ik 1x per week goed uit en elke dag bestrooi ik de natte plekken en haal ik de drollen eruit.

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 15:41

Bij ons staat er ook zo'n viespeuk op stal. Wat wij doen is de hele stal leeghalen, en dan ongeveer 20 cm langs de randen geen stro. Ze plast dan niet de hele stal onder. Maar meestal loopt ze alles door haar stal heen. Het viel me vandaag op dat ze heel veel drinkt overdag uit de waterbak in de bak/paddock.
Misschien kun je daar even naar kijken