Hoe weten welke maat bit voor je paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Hoe weten welke maat bit voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-05 16:20

Hey,

mijn beste vriendin wil eens lekker gek doen Bloos! . Ik krijg namelijk voor mijn verjaardag van haar een hoofdstel voor Chip Haha! Het bit moet ik zelf aanschaffen, maar hoe meet je dat op? Ik heb niet zo veel verstand van bitten daarmee Bloos. En wat voor bit kun je dan best nemen? Chip luistert niet echt super naar het bit. Je moet het meeste met je zit en benen doen. Wat normaal is Bloos. Maar als je een trekje durft geven in der mond gooit ze direct der hoofd omhoog en gaat ze er als een haas vandoor... Ze heeft dus nogal een gevoelige mond denk ik. Dus wat voor bit zou geschikt zijn? Ze rijdt nu met een gebroken bustrens.

Groeten ikke xxx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 16:22

Heb je haar gebit al eens laten controleren?
Weet je verder of ze een laag gehemeltje heeft?

Zelf zou ik eens een dubbel gebroken bit, met bol tussen stukje proberen.
Veel paarden vinden die prettig.

Maar misschien kun je die eens lenen van een kennis, voordat je er 1 moet kopen.

Em je huidige bit heeft wel de juiste breedte?
dan kun je opmeten hoe breed die is(of f mee naar de winkel nemen)
Dat opmeten dat doe je alleen op het mondstuk, dus binnen de bitringen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-01-05 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-05 16:24

Gebit is al eens gecontroleerd ja Lachen Buiten een stel slechte voortanden nix mis Haha! Dat van haar gehemelte weet ik helaas niet Verward Misschien even uitleg ? Bloos

God wat moet ik nog veel leren Bloos!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 18:55

Even een hele stomme vraag naar jou misschien: waarom wil je bij je nieuwe hoofdstel een ander bit? Je kunt toch gewoon geld besparen en je huidige bit blijven gebruiken.
Ik heb je profiel even doorgespit (leuk paardje b.t.w.) maar ik denk niet dat je een ander bit moet. Maar goed, vanaf een foto kan ik natuurlijk niet een heel betrouwbaar oordeel geven.
Laat in je omgeving er eens iemand naar kijken (je instructrice misschien, als je les hebt?), die kan wel zeggen of het bit past.
Als je huidige bit je bevalt (en je niet onoverkomelijke problemen met het rijden hebt) dan zou ik, als ik jou was, niet een ander bit nemen.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 19:51

Je kan idd hetzelfde bit in een ander hoofdstel doen. Heb je wel eens gecontroleerd of je bit nu goed om in je hoofdstel zit? Een bit dat achterste voren zit geeft altijd problemen. Je bit moet zo zitten dat hij met de mond mee gaat, alle bitten zijn iets bol, de holle kant moet naar achteren, bolle kant naar voren. (Is het een beetje duidelijk, kan het niet zo goed uitleggen...)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-05 20:06

Het bit zit goed hoor, maar ze reageert gewoon wat verkeerd op der bit. Haar huidige bit is voor mij wel eens aan vervanging toe, het heeft al wat leeftijd. Maar als jullie vinden dat het oké lijkt zal ik maar hetzelfde nemen Knipoog. Me lesgeefster is er twee weken niet, dus zal het haar na haar vakantie wel eens vragen.

Toch bedankt!

Maar hoe meet je nu eigelijk de juiste maat op?