Kan het kwaad?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brit

Kan het kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-05 12:47

Misschien een beetje een stomme vraag maar ik vraag het me toch af.

Als ik op de manege kom dan zie ik bijna alle eigen paarden met peesbeschermers lopen, of een bont onderlegger.
Dan denk ik altijd: er zijn wel paarden die een van de twee nodig hebben, maar toch niet alleenmaal?

Maar kan dat eigenlijk kwaad om die dingen "onnodig" te gebruiken?

Over peesbeschermers heb ik wel gehoord dat als je ze te vaak gebruikt dat je paard niet meer zonder kan...

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 12:49

Marah schreef:

Maar kan dat eigenlijk kwaad om die dingen "onnodig" te gebruiken?

Over peesbeschermers heb ik wel gehoord dat als je ze te vaak gebruikt dat je paard niet meer zonder kan...

Dat over peesbeschermers is niet waar, het paard steunt er niet op. Het enige wat slecht is van peesjes, is dat het onder het neopreen erg warm wordt, wat erg slecht is voor de pezen. En mensen moeten ze niet te strak aantrekken.

Bontje kan geen kwaad, het is alleen totaal onnodig als je paard een goed zadel heeft.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 12:50

sommige paarden tikken hun eigen voeten aan, en dan is beenbescherming nodig, maar veruit de meesten gebuiken ze omdat het mooi/luxe staat.
Idd, beenbescherming kan ook in je nadeel werken

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 15:36

Ik gebruik zo'n dood schaap onder m'n zadel met de wedstrijden omdat ik het mooi vind staan, niet omdat ik hem nodig heb. Voor wat peesbeschermers betreft: die gebruik ik alleen bij springen of bij longeren. En heel soms met de dressuur. Maar mijn paard heeft ze bij de dressuur ook niet nodig, loopt correct over de benen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 15:49

Ik gebruik bij mijn bijrijdpaard eigenlijk altijd peesjes. Ze is nog jong en heeft wel eens een rare bui. Daarnaast is ze een schenkelganger, ze zet haar achterbenen niet naast elkaar neer, maar voor elkaar (ongeveer als een model over de catwalk Haha! ). Door deze rare beenzetting wil ze wel eens aantikken.
Als het niet nodig is, vind ik het een beetje onzin om te gebruiken. Inderdaad lijkt het bij veel mensen meer duurdoenerij.

inib

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 20:41

porscherider schreef:
Maar mijn paard heeft ze bij de dressuur ook niet nodig, loopt correct over de benen.

Mijn paard loopt ook correct maar omdat hij weleens overyverig is rijdt ik altijd met peesbeschermers, voor je het weet hebben ze zichzelf een fikse tik gegeven en zit je met peesproblemen, voorkomen is nog altijd beter dan genezen dacht ik maar zo.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 20:45

ik gebruik helemaal geen bescherming, zelfs geen shabrak..

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 20:48

Die bontonderleggers vind ik idd. totaal overbodig.
Maar peesbeschermers niet. Sommige paarden (zoals de mijne) lopen erg ruim met hun achterbenen waardoor ze met hun achterbenen hun voorpezen aantikken. Dan is het risico op een peesblessure groot.
En ze kunnen nattuurlijk altijd een rare sprong maken, dus ik gebruik altijd peesjes. Het wordt idd wel warm eronder, daarom spuit ik de benen af na het rijden.
-edit- Moeilijk zeg, normaal typen Rolleyes

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 23:24

ik ben zo'n slechterik die zo'n bontje mooi vind staan Lachen dus ja, ik heb er 1. peesjes draagt mijn pony al zolang ik mij kan herinneren. Nu is het wel zo dat ze met haar achterbenen "strijkt" dus ze heeft ze wel nodig.

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 23:33

ik heb zo een bontje voor onder men springzadel dus gebruik het tijdens wandelen,crossen en springen; vind het echt mooi staan Tong uitsteken
en peesbeschermers van BR gewone blauwe tijdens springen gewoon en wandelen,bijna nooit voor dressuur

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 00:00

eu.. ja ik vind peesbeschermer vaak wel nodig wat zo'n bontje betreft het schijnt dat het goed is voor de rug dus waarom niet? Haha!

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 01:16

Ik gebruik helemaal niets. Peesbeschermers ook niet, zelfs niet met springen. Dat laatste is helaas geen bewuste keus, maar komt omdat ik er nog niet in geslaagd ben om iets passends te vinden voor mn pony. (Te brede benen voor maat FULL, benen in lengte kunnen nog net in maat COB Bloos!).