verschillende soorten zadels.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Banja

verschillende soorten zadels.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-05 12:25

Er word dan altijd wel gezegd dat je niet fijn met een dressuurzadel kunt buitenritjes maken enzo, maar waarom kan ik niet een dressuurzadel kopen, en hem ook gebruiken als ik een stuk wil racen door een zandweg tijdens een buitenrit? Is dit niet goed voor het paard, of zit het gewoon niet zo fijn?

Draatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 12:27

Voor het paard maakt het niets uit, of het een dressuurzadel, of iets anders op heeft als het maar past. Alleen sommige ruiters vinden het gewoon niet fijn.

TeamSpirit

wat een onzin!
ik vind het juist heerlijk om met mijn dressuurzadel buitenritten te maken!
Je paard wordt er echt niet door gehinderd hoor als je stukken wil rengalopperen *LOL*

796285

Wat mij betreft is het onzin. Ik rijd endurance met een (iets aangepast) dressuurzadel en dat gaat juist heel goed. Echt springen zou ik niet doen, maar ik galoppeer hier ook gewoon hele einden mee in half-verlichtte zit.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 12:32

Ik vind buitenritten maken met dressuurzadel ook fijner.
Ik gebruik er alleen toch een ander zadel voor om mijn dressuurzadel te sparen.

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 12:38

Zelf heb ik een dressuur- en een springzadel.

Met het dressuurzadel buitenrijden vind ik niet fijn, maar dat ligt er waarschijnlijk ook aan dat ik veel spring en dus liever met galloperen lekker in de verlichte zit zit, dan op mijn dressuurzadel in een halve verlichte zit met galloperen buiten.

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-05 17:14

waarom kan je met een dressuurzadel eigenlijk niet springen..? Ik snap wel dat die zadels er speciaal voor zijn gemaakt en dat je been beter op zijn plek blijft maar dan nog?? Dus het is niet slecht voor mijn paard??

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 18:36

Nee hoor, het is niet slecht voor je paard. Diegene die je hoort piepen zijn in de meeste gevallen de ruiters. Zoals de benaming al aangeeft, een dressuurzadel is het beste om er dressuur mee te rijden. Het is er speciaal voor gemaakt om de ruiter goed te laten zitten. De meeste dressuurzadels 'dwingen' als het ware een houding af waarbij het been lang wordt gehouden. (correct me if I'm wrong)
Bij een springzadel is het juist net het tegenovergestelde. Bij het springen moet je bij de afzet goed uit het zadel kunnen komen om in de verlichte zit te gaan (of soms al eerder). Je begrijpt dan wel dat je bij een dressuurzadel, waarbij een lange beenhouding wordt 'afgedwongen' dit niet zo makkelijk is.
Kijk, als je niet zo vaak springt dan is het geen probleem. Maar ben je van plan om serieus te gaan springen, lessen gaan nemen en wedstrijden gaan rijden, dan breekt het je op een gegeven moment op. Door de werking van het dressuurzadel kun je niet optimaal meekomen met je paard waardoor je het op den duur in de weg kunt gaan zitten (woordkeuze Haha!). Of beter gezegt: je kunt niet goed meekomen wat je uiteindelijk tegenwerkt. Wil je serieus gaan springen, kun je beter investeren in een spring- of VZH-zadel als je al een dressuurzadel hebt.

dutchy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 19:01

Het is niet slecht voor een paard. Het is precies wat porscherider zegt, in een dressuurzadel zit je wel netter, omdat je je been haast niet anders kan leggen. Ik heb zelf een dressuurzadel en daar doe ik nu alles mee, omdat mijn andere zadel gestolen is. Nu spring ik er ook mee en rijdt best vaak buiten. Dat gaat allemaal goed.

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 19:12

Op een dressuurzadel zit gewoon minder fijn vind ik in een springzadel zit je veel vaster (vind ik) en kan je beter in verlichte zit..

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 19:47

Op een dressuurzadel kan je wel springen, maar als je een keer goed mee wilt zitten als je paard een noodsprong maakt klap je soms tegen de achterkant van zo'n zadel aan. Buitenritten met dressuurzadel kan wel, maar ik vind gewoon korte beugels-verlichte zit fijner voor volle galop, en ik kan echt niet lichtrijden op een dressuurzadel. Je paard krijgt er niks van om andere dingen te doen dan dressuur met een dressuurzadel, als het dressuurzadel goed past tenminste.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 19:47

Ik heb een heel fijn en goed springzadel, maar mijn houding is wél beter op een goed dressuurzadel. Dus ik wissel het een beetje af. Ik kan niet goed springen met mijn dressuurzadel, dat vind ik echt een ramp. Maar stukken galop in verlichte zit is geen probleem.

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 19:52

Banja schreef:
waarom kan je met een dressuurzadel eigenlijk niet springen..? Ik snap wel dat die zadels er speciaal voor zijn gemaakt en dat je been beter op zijn plek blijft maar dan nog?? Dus het is niet slecht voor mijn paard??

springen met een dressuurzadel kán best! veel mensen vinden het alleen niet lekker zitten. je zit in de verlichte zit nou eenmal wat steviger in een springzadel dan in een dressuurzadel. buitenrijden doe ik altijd op mn dressuurzadel. dat 'hangt' veel lekkerder Haha!