Trailer probleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rosa_

Trailer probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-04 21:32

Hai,

Ik heb een heel leuk fjordje maar wil nogal moeilijk de trailer in, ze gaat er wel in, maar wil je de stang erachter doen, dan vliegt ze er weer uit. Iemand tips? X Rosa

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 22:15

heeft ze een plukje hooi? Of iets anders om aan te knabbelen?? wacht dan even met vastmaken en stang erachter totdat ze lekker staat te knabbelen en doe dat voorzichtig de stang erachter. misschien is de stang te dicht op haar kont?? dat het niet lekker staat voor haar?

Presley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 23:33

Is er niet iets in de trailer waar ze bang voor is ofzoiets?? Dat zou het ook kunnen zijn.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 19:21

Verplaatst naar vmr

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 20:28

Misschien een longeerlijntje erachter en deze strak houden zodra ze erin staat. Of gewoon achteruit laten lopen en weer opnieuw erin zetten zodat ze vertrouwen krijgt. Kennelijk vind ze het gewoon (nog) niet oke in de trailer. Heel veel oefenen en veel succes!!

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 20:49

Ze gaat er dus wel gewoon in, maar vind die stang gewoon eng?? Misschien kan je eerst een aantal keer per week oefenen dat je haar er alleen in zet, maar niet die stang vastmaakt. Als dat echt helemaal goed gaat en ze heeft vertrouwen proberen dat zodra ze er in staat dat iemand anders de stang er achter doet. Eerst niet te lang, en gewoon langzaam laten wennen. Niks haasten, haar gewoon de tijd geven om vertrouwen te krijgen en te wennen.

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 16:48

Of eerst buiten de trailer laten wennen aan de stang.
Bijv. een smal gangetje maken, en dat iemand dan de stang erachter houdt en ook echt tegen het paard aan houden, dat 'ie het goed kan voelen, zodat hij eraan went.

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 20:45

Ja, ik heb laatst ook de tip gehoord dat diegene die de stang erachter doet zijn hand even onder de staart moet plaatsen. Weten jullie of dit helpt?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 20:59

Ik heb het zelfde probleem. Over twee weekjes komen ze van dreamstables mijn paard halen voor de trailercursus. Ik heb het anderhalf jaar zelf geprobeert, maar we kwamen niet echt verder. Dus nu hebben we er maar voor gekozen om hem naar dreamstables te doen. Kan nu al niet wachten tot ik weer lekker op wedstrijd kan Haha!

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 21:11

probeer het idd eerst eens rustig met hooi, de stang rustig en niet te dicht achter haar plaatsen.
mischien kan er iemand tijdens het plaatsen van de stang bij haar staan om dr gerust te stellen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 21:20

Leer je paard anders eerst eens wijken voor de druk van de stang tegen haar kont. De reflex van een paard is nl tegendruk geven bij het voelen van druk ergens tegen het lijf. Dus als ze nu achteruit gaat en de stang voelt is de eerste reactie duwen. Terwijl de veilige reactie zou moeten zijn om een pasje naar voren te doen om van de druk af te komen.

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 21:22

op de eerste plaats voeren in de trailer. En dan niet alleen maar hooi maar iets wat hij ECHT lekker vindt. Een fout die vaak gemaakt wordt, is dat het paard wel gelokt wordt met voer, maar als hij er eenmaal in staat mag hij een hap nemen en binnen een paar tellen staat hij moederziel alleen zonder voer op die trailer. Neem de tijd om, als hij er al op staat, hem uitgebreide te voeren, poetsen, watdanook om te zorgen dathij op z'n gemak is, gewoon dingen doen die je in de stal ook doet. WAt betreft het probleem met de stang. Wat weleens wil helpen, is de stang er niet achter doen, maar meteen de klep omhoog en dichtdoen. (je moet dan wel met een paar man zijn zodat dit goed gaat natuurlijk, je moet heel snel zijn met die klep zonder hem hard dicht te gooien, misschien even droog oefenen) Als hij dan staat, doe je de stang erachter en ga je voeren en poetsen en blijf je nog even bij hem.

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 14:38

We hebben ook wel een keer heel snel te klep dicht gedaan, maar voordat de klep dan boven was, was ze er al weer uit. Mijn vader lag half onder de klep dus dat was ook niet zo'n succes....

peeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 14:43

brok in de trailer voeren en hem er met geduld inlokken. als je ze een paar keer voert in de trailer dan zijn ze snel van hun angst genezen. dwang d.m.v. zwepen en longeerlijnen wekt alleen meer verzet op.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 14:51

Je moet niet de klep dichtdoen om hem erin te houden, maar pas de klep dichtdoen als hij er zelf rustig in blijft staan. Want als je de klep dicht doet terwijl hij er eigelijk niet in wil blijven veroorzaakt dat alleen maar paniek.

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 20:44

ja, ze gaat er ook wel in, maar als ze erin staat loopt ze gelijk achteruit er weer uit. Na een paar keer gaat het wel goed en dan blijft ze staan. Dat is thuis, als ik ergens anders ben is het nog veel vager. Dan wil ze er helemaal niet in.....

Ulyssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 21:23

Mijn paard heeft een soortgelijk probleem gehad.
Wat ik toen een tijdje gedaan heb en goed heeft gewerkt:
Ik liep met haar de trailer in en mijn vader stond aan de zijkant van de klep zegmaar met een longeerzweep, en dan zachtjes een tikje op de achterbenen (btj boven aan de benen dan zegmaar) geven dat ze vlot de trailer in loop, dan moet iemand die stang dr in doen en als ze terug wil lopen geef je dr weer een klein tikje.
Bij mij heeft dit heel goed geholpen.
Je moet dan natuurlijk wel eerst zorgen dat ze goed voorwaarts is op een tikje van de zweep van achter. Maar dit kun je gewoon, niet in de trailer, even oefenen.

En ik zou zowiezo even nagaan of ze echt voor niks bang is in de trailer, heb je het deurtje wel open staan als ze dr in gaat? dat wil ook nog wels helpen

Ulyssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 21:24

ow en trouwens, wat je ook niet moet vergeten is heeeeel erg belonen (met iets lekkers) als ze het goed doet!

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 20:23

ja, ik heb het deurtje altijd open, en heb ook al met de zweep geprobeerd. Ze ging recht overeind en is zowat door het dak van de trailer heen geknalt. Ze heeft nog van haar vorige baas een trauma van zwepen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 20:52

Tsja misschien niet de meest veilige oplossing. Maar mijn paardje wat maar een paar keer op de trailer was geweest, hebben we in de trailer gezet met hulp van longeerlijn en vervolgens lekkers gegeven. Tijdens het eten daarvan en geruststellen van degene bij haar hebben we de klep dicht gedaan. Nog niet gelijk de stang. Vervolgens de klep een heel klein eindje laten zakken en de stang achter haar bips gedaan. Bij mijn paardje leverde dat geen enkele stress op. Meer stress heeft ze wanneer de klep nog open staat en de stang er achter wordt gezet.

Ik moet er wel bij zeggen dat mijn paardje een slank gebouwd arabiertje van 1.45 is. Bij een groot, zwaar paard of echte tank zou ik dit niet doen.