kan iemand je paard in beslag nemen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ellie

kan iemand je paard in beslag nemen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-04 20:32

hoi bokkers

Ik hoor laast steeds vaker van mensen die op een amnge of pensionstal staan dat er in hun regelement staat dat als ze te laat betalen met de huur van de stalling dan wordt hun pony of paard in het bezit van de eigenaar.Maar dat kunnen ze toch niet zomaar doen of zie ik het verkeerd Verward .Je verkoopt je paard of pony toch niet dus kan toch nooit van hun zijn
wie weet hoe dit in elkaar steekt ?

groetjes sharon

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 20:59

Zodra de huurachterstand hoger komt dan de marktwaarde van het paard, zal de staleigenaar de nieuwe eigenaar zijn van het paard Knipoog

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 21:10

als jij de hypotheek van je huis niet betaald verkoopt de bank je huis toch ook?
zo is het ook met de stalling van je paard, als de achterstand zo hoog op loopt dat het de kosten de baten overschrijdt ben je je paard kwijt daar heb je voor getekend als het goed is.
dus is het zaak als je een paard koopt dat je. je goed realiseerd dat je een verantwoording op je neemt voor de verzorging van je paard. de aankoop stopt niet bij de koopsom van een paard, maar begint dan pas

Ellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-04 21:19

o ja daar hebben ze wel gelijk in maar ik hoorde het vandaag weer en dat die het had getekend maar eigenlijk pas na 3maandern echt goed het regelment ging kijken en toen zag die het staan ,en hij zei zo ze kunnen toch nooit je paard in beslag nemen daarom de vraag Knipoog

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 21:22

volgens de staleigenaar waar ik sta kan dat niet, daar staan twee ponys waar als meer dan een half jaar niet voor betaald is, zij betaald nu de smid en dierenarts en de eigenaren van de ponys weigeren langs te komen of haar te woord te staan aan de telefoon. blijkbaar kun je ze niet zomaar in beslag nemen want dat heeft ze onderzocht.

Ellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-04 21:23

Volgend die man kon het ook niet maar er zit best een logika in maar jij heb toch je papier ze kunnen nooit dat paard door verkopen of begrijp ik het verkeerd Verward

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 21:25

je mag ze nog niet eens op straat zetten als staleigenaar want dan ben je strafbaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 21:26

Dat is retentierecht.
Retentierecht is de bevoegdheid van een crediteur om de nakoming van een verplichting tot afgifte van een zaak op te schorten, totdat zijn vordering wordt voldaan. Dit is ook mogelijk bij onroerende zaken.
Retentierecht bestaat alleen in de bij de wet aangegeven gevallen:
Wanneer een bijzondere wetsbepaling het speciaal toekent;
Als de vordering opeisbaar is en tussen de vordering en de verbintenis tot afgifte van een zaak voldoende samenhang bestaat om de opschorting te rechtvaardigen.
Een retentierecht kan ingeroepen worden tegen
de debiteur zelf;
diens (beslagleggende) crediteuren. Ook in geval van faillissement kan het retentierecht worden ingeroepen;
derden die na het ontstaan van het retentierecht een recht op de zaak (eigendom of beperkt recht) hebben verkregen. Daarvoor is dan wel vereist dat de zaak in de macht van de retentor is.
derden met een ouder recht op de zaak. Maar aan hen kan de retentor zijn retentierecht alleen tegenwerpen als zijn vordering voortvloeit uit:
een overeenkomst waartoe de debiteur bevoegd was, of
een overeenkomst ten aanzien waarvan de retentor geen reden had om aan de bevoegdheid van de debiteur te twijfelen.
Het retentierecht kan niet alleen worden uitgeoefend voor de vordering zelf, maar ook voor kosten die de retentor uit hoofde van zijn zorgplicht heeft gemaakt.

Het retentierecht is een sterk middel. Een retentor kan namelijk zijn vordering op een zaak verhalen met voorrang boven allen tegen wie hij het retentierecht in kan roepen. Dat kan ertoe leiden dat hij zich verhaalt op een zaak die niet (meer) aan zijn debiteur toebehoort.

De retentor heeft geen recht van parate executie. Voor verhaal behoeft hij derhalve een executoriale titel, gevolgd door executoriaal beslag op de zaak.

Het retentierecht eindigt als:
de wederpartij alsnog nakomt;
de wederpartij zekerheid stelt voor de nakoming van haar verbintenis;
de wederpartij nakoming aanbiedt, maar de retentor medewerking weigert te verlenen;
nakoming door de wederpartij blijvend onmogelijk wordt;
nakoming voor de retentor zelf blijvend of tijdelijk onmogelijk wordt en het hem toegerekend kan worden;
de zaak tenietgaat;
de zaak in de macht komt van de schuldenaar of van de rechthebbende.

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 21:30

sorry maar ik heb niet zo veel verstand om dat bovenstaande te begrijpen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 21:39

OK, hier in Jip&Janneke taal Haha!
Als jij zakelijk iets voor iemand doet hoef je hem zijn spullen pas terug te geven als hij betaald heeft.
Breng je bijv. je fiets naar de fietsenmaker voor een nieuwe band hoeft hij je de fiets pas mee te geven als je betaald hebt.
Dit geldt ook voor pensionpaarden.
Je mag hem pas weer meenemen naar een andere stal als je betaald hebt.
Betaal je helemaal niet kan de retentor bij de rechtbank een verzoek indienen om eigenaar te worden.
Heb je bijv. een pensionschuld van 3000 euro en je betaald niet kan de rechter beslissen dat de pensioneigenaar je paard krijgt.

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 22:09

ja, als je de huur van een huis niet wordt betaald krijg je op een gegeven moment ook de huurwaarde aan de duur, die alles weg smijt voor geld..:S

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 11:13

Inderdaad Ilindra, We hebben op stal ook zo'n akefietje gehad en de stalbaas heeft dat toen ook uitgezocht, je kunt nooit eigenaar worden, tenzij door tussenkomst van de rechter.
Hij heeft toen de stallen op slot gedaan en de eigenaar mocht er alleen bij onder toezicht van de stalbaas.
Is het overigens niet zo dat als er dingen in zo'n contract staan die tegen de wet ingaan, zo'n contract ongeldig is? Zoiets heb ik wel eens gehoord, maar ik kon het niet verifiëren.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 11:29

denk dat er wel; zoiets in je contract zegmaar moet staan.

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 11:38

ik heb een dame op stal die al 1 jaar de stalling niet betaald voor haar 2 paarden.Inmiddels is het bedrag opgelopen tot € 5000,00.Ze komt heel af en toe om haar paarden te verzorgen(bij ons mesten de klanten zelf uit)en daar blijft het bij.Het probleem met dieren(in vergelijking met een auto of brommer)is dat ze gewoon iedere dag eten moeten en uitgemest moeten worden.Het bedrag wordt dus iedere maand hoger.Ik heb al een paar x gezegd dat ik niet meer uitmest,maar ik heb teveel paardenliefde om dat lang vol te houden.......

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 11:48

Nou hier op de manege is ook een keer in beslag genomen via de manege eigenaar dus, ze hebben hem geloof ik later verkocht ofzo

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 13:56

parouscha schreef:
Nou hier op de manege is ook een keer in beslag genomen via de manege eigenaar dus, ze hebben hem geloof ik later verkocht ofzo

Hebben ze je er ook bijverteld welke juridische rompslomp daaraan vooraf is gegaan? Voordat je op dat punt bent, heb je al aardig wat werk verzet.
Overigens zou ik het geval van FlairS wel ernstig overwegen om een advokaat in te schakelen. Betalingsachterstanden van een leuke tweedehands auto zou ik toch echt de limit vinden.

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 23:10

Ben me ook aan het orienteren op dit vlak.Het gaat om een mevrouw waarvan ik weet dat ze de papieren van de paarden alweer beleend heeft bij iemand anders.Dit heb ik natuurlijk niet van haarzelf gehoord,maar wel van haar vriendin.Ik had haar eigenlijk tot 1 december de tijd gegeven om te betalen,maar zij vroeg of het tot 1 januari kon.Ze zou zorgen dat dan alles betaald was;anders waren de paarden van mij.Ze zou dit zwart op wit komen zetten,maar ze moet nog komen.Inmiddels is de nieuwe maand alweer ingegaan............. Verward

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 23:33

FlairS schreef:
Ben me ook aan het orienteren op dit vlak.Het gaat om een mevrouw waarvan ik weet dat ze de papieren van de paarden alweer beleend heeft bij iemand anders.Dit heb ik natuurlijk niet van haarzelf gehoord,maar wel van haar vriendin.Ik had haar eigenlijk tot 1 december de tijd gegeven om te betalen,maar zij vroeg of het tot 1 januari kon.Ze zou zorgen dat dan alles betaald was;anders waren de paarden van mij.Ze zou dit zwart op wit komen zetten,maar ze moet nog komen.Inmiddels is de nieuwe maand alweer ingegaan............. Verward

heb je ook getuigen gehad bij deze mondelinge overeenkomst?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-05 00:26

Zeker kan dit, is een beetje hetzelfde effect als met een deurwaarder.
De dierenbescherming mag ook een paard in beslag nemen als aangetoond kan worden dat het dier niet verzorgd wordt, dus geen eten en / of drinken etc.