zonnebloemolie vs frituurolie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bella

zonnebloemolie vs frituurolie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-04 18:10

Zat me af te vragen....frituurolie op natuurlijk basis, bevat oa zonnebloemolie en een aantal andere olien, maar welk toegevoegde bestanddeel is slecht verteerbaar voor paarden? (of maakt het in weze geen fluit uit welke je door het eten gooit?)

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 18:17

Ik denk wel dat het uitmaakt, maar voor de rest weet ik er ook niks van

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 18:17

Tja dan moet je er wel even bij zeggen welke vetten er nog meer in zitten (staat neem ik aan op de verpakking).Ik denk dat daar ook dierlijke vetten (verzadigde) of zelf trans-vetten in zitten, deze zijn voor mensen niet gezond en voor paarden al helemaal niet denk ik.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 18:34

..en waarom niet gewoon zonnebloemolie???

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-04 19:01

mmh moet ik zo toch maar eens van mn luie ass.

Maar....we maken altijd oliebollen en dat deden we altijd in zonnebloemolie, maar dit maal had mn ma frituurolie meegenomen. En aangezien ze altijd zit te zeuren dat we dan al die olie over houden en dan lang niet op komt in een jaar. Dus tjah toen vroeg ik me af of ik het niet op dezelfde basis als zonnebloemolie kon gebruiken....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 19:04

olijfolie zou toch nog beter zijn?

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-04 19:46

Oke Frituurolie van de Edah - 100% plantaardig.
Bevat: Zonnebloemolie, palmoleine, koolzaadolie, HOS (zonnebloemolie met hoog gehalte aan oleinezuur)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 23:41

Wil je dat aan je paard geven???????????????? Waar je oliebollen in gebakken hebt.

Lijkt me niet gezond.

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-05 10:40

Het verschil tussen verzadigde en onverzadigde vetzuren is de manier van opname. Verzadigde vetzuren zijn van dierlijke cellen, en makkelijker opneembaar voor mens en dier. Onverzadigde vetzuren zijn van plantaardige cellen en minder bekend voor het lichaam en wordt het dus minder goed opgenomen.
Dus vetter wordt het paard eerder van het 'echte' frituurvet, dan van plantaardige olie...
Vandaar dat het niet zo gezond zou kunnen zijn ....

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 10:44

Daar zat ik wel over te denken ja felicity....tenminste, ik wou eerst weten wat de schadelijke kant eraan is en als die er dus niet is, waarom niet? Of het nu deze olie of zonnebloemolie...voor de mens is het iig niet schadelijk. Vandaar dat ik dus even informeer hoe dit zit bij het paard.

Maar de hoeveelheid onverzadigde vetzuren is tov zonnebloemolie 64 vs 44 en 33 vs 24 mg.

Geen idee in hoeverre dat dus schadelijke gevolgen kan hebben, maar we doen het voor de zekerheid maar niet. Vraag het desnoods wel een keertje aan een de DA oid...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 10:50

heeft het niet met de omaga 3 6 en 9 ofzo te meken wat wel en niet goed is.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 10:52

Gebruikte olie ga je sowieso niet aan je paard geven, hoe kom je daar nou weer bij? Frituurolie heeft een hele andere samenstelling als zonnebloemolie, vandaar dat je het ook niet aan je paard moet geven.
Zelf drink je toch ook geen motorolie?

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 11:29

Sjonge jonge jonge, ik heb toch de samenstelling van deze frituurolie hierboven gegeven, maar blijkbaar kijkt iedereen er overheen ofzo. Ik vraag hier niet om alleen de ja of de nee, ik vraag om de waarom.
En gebruikte olie, tjah waarom niet eigenlijk? Leg het maar eens precies uit waarom niet, want kan wel aantal dingen bedenken, maarja, dat is ook maar uit de lucht gegrepen, kan het ook ontkrachten...

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 12:18

Gebruikte olie is verhit geweest. Bij verhitting van vloeibare frituurolie ontstaan triglyceride polyamiden (werk bij KvW) welke slecht zijn voor het spijsvertereringsstelse voor zowel mens als dier.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 22:09

Aha dus eigenlijk is herhaald gebruik van dezelfde olie ook in de frituur slecht voor ons mensen???
*bedankt voor deze duidelijkere uitleg, hier kan ik tenminste iets mee*

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 09:20

Juist. Daarom is het zo belangrijk om je frietvet op tij d te verversen en daarom wordt er door de controleurs van de KvW zovaak boete uitgeschreven tegen cafetariahouders, chinezen en anderen die regelmatig frituren.
Daarbij komt nog dat frituurolie slechter voor je is als frituurvet. Je kan het beste de blokken gebruiken.