veulen van bijna 9 maanden steigert in je nek????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Romeo_haffie

veulen van bijna 9 maanden steigert in je nek????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-04 11:57

hoihoi,

ik heb een veulentje, die ik kocht toen hij 5,5 maand oud was, iedereen was gek op hem vond hem leuk enz. hij was heel lief, deed nog geen vlieg kwaad. nu is mij veulentje bij 7 maanden, en natuurlijk ook nog steeds wel lief ofzo, maar zodra ik zeg van nou het is mooi weer laat ik weer eens een klein stukje het erf af gaan , steigert hij echt op me en slaat met ze hoofdje vol op mij buik , hij slaat dan echt om tot een klein monster, maar ik wil ook niet iederedag met hem werken, omdat hij natuurlijk lekker bij zijn maatje wil zijn, en ik daar verder me niet in meng, maar zodra ik hem even mee neem(al loopt zijn maatje of een ouder betrouwbaarpaardje mee) draait hij helemaal door, verder is hij nergers bang voor, en hij is verkeersmak alles . en verder is hij op stal wel gewoon braaf, ik ben de enige die de laatste tijd wat met hem doet. hij is verder ook wel altijd vrolijk, ik snap er niet van, wat kan ik doen, de DA weet er verder ook geen raad mee Schijnheilig denk je dat je daar wat aanheb

greetzzz prissey Ach gut

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 12:09

1. Niet alleen het erf af gaan maar met een (ouder) paard erbij
2. Beest in de opfok kwakken zodat ie manieren leert of iemand zoeken die ervaring heeft met veulens.

Romeo_haffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-04 12:10

normaal heb ik nooit problemen met hem, en als je goed leest lees je ookdat ik met zijnmaatje od oudere pony weg ga die hij vertrouwt

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 12:11

En ik lees ook dat je dus niet van het erf af gaat hoe 'n drama hij er ook van maakt... Je bent dus gewoon niet consequent en je geeft hem je zin. Daarom was optie 2 ook in de opfok gooien of iemand zoeken die ervaring heeft met veulens, want als je hier nog lang mee doorgaat heb je straks een onhandelbare jaarling.

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 12:12

Is het een hengstje?

Dan helemaal duidelijk zijn dat jij de leider bent.

Liefst in de opfok doen,dan voeden ze elkaar op.

Suus25

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 12:13

is het een hengstje? dan is het best logisch, is hij aan het uitvissen wie de baas is! klopt wel met de leeftijd.... kan ook als het merrie is maar die doen het vaak iets minder heftig... Haha!
streng en consequent zijn! werkt vast wel! sucees!

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 12:16

Je moet nu heel consequent zijn en hem eens duidelijk laten weten dat dit echt niet kan!!

krientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 12:16

Volgens mij probeert hij je gewoon uit, of ik lees het verkeerd. Dat doen jonge paarden bij mij ook wel eens, ze krijgen meteen een flinke tik op hun neus! Steigeren en bokken aan de hand mag zeker niet, hoe lief ze ook zijn op stal.

Romeo_haffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-04 12:17

sylvia, ik ga juist wel er af, hoe bal het ook wordt. ik heb door hem al twee goede blauwe plekken. en tuurlijk straf ik hem daar na, ik verhef me stem, en werkt dat niet krijgt hij gewoon een knal. we hebben aardig wat jongen paarden op stal, dus wil ik liever de opfok niet in, want hij kent al die paardjes daar, en zijn jonge paardjes zat. maar als ik denk laten we is gaan wandelen dan ga ik ook en ga ik niet terug tot hij van het erf af is. dus ze zin krijgt hij echt niet

Romeo_haffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-04 12:19

en die flinke tik geef ik ook, maar na die tik, wordt hij steeds driftiger, zodat ik ook kwaad wordt

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 12:22

Waarom laat je dan niet eens iemand anders er mee lopen? Het gevecht aangaan is helemaal niet goed, dat verlies je... Laat eens een volwassene een paar keer met 'm wandelen, iemand waarvan je weet dat hij of zij ervaring heeft met jonge dieren én die goed met paarden om gaat. En als dat (na een paar keer) goed gaat, zelf proberen met de volwassene in kwestie er gewoon bij.

Romeo_haffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-04 12:24

ja dat was ik dus ook van plan, dan nemen we haar paardje ook namelijk mee, wan die is heel rustig en lief en zij met romeo, bedankt voor de tip

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 12:38

laat t m maar gewoon lekker in de wei bij z'n maatje en ga er pas wat mee doen als die 3 is, hij kan ze hele leven nog werken.
maar als je dan egt zo graag er mee wilt wandelen en hij flikt dit weer geef m dan es een rotschop, want dat mag die niet!!(hoop niet dat ik nu belaagd ga worden door pennymeisjes)

stekelroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 14:26

Ik ben van mening dat zo,n jong dier opgevoed moet worden door z,n soortgenoten . Het is allemaal leuk en aardig zo,n jong dier zelf opvoeden , maar 9 van de 10 x worden het regelrechte lastpakken en binnen no-time is er niks meer mee te beginnen .

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 14:30

Ik ben er zo één die zelf zijn veulens opvoedt (staan wel de hele dag met gezeldschap in de wei) en de mijnen zijn toch erg braaf gebleven... Als ik er later weer het geld (en de ruimte) voor heb komen er ook weer 2 veulens... Die niet in de opfok gaan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 14:45

Typisch geval van dominantie en uitproberen hoe ver ie kan gaan. Het is helaas niet zo dat als JIJ denkt dat je de baas bent, je dat ook daadwerkelijk in de ogen van je paard bent.
Oftewel jij kan wel vinden dat ie naar je moet luisteren en dat jij het goed doet, maar kennelijk vind je veulen dat niet en zul je toch die rangorde moeten omdraaien en dat kan je niet zomaar, daarvoor moet je heel goed weten wat je doet.
In de kudde voeden ze elkaar inderdaad wel op en leren ze wie de baas is, maar jij loopt niet in diezelfde kudde dus zul je je 'eigen' kudde met je paard moeten vormen waarbij jij de alpha bent.
Heb je iemand in de buurt die heel veel van NH weet en je daarmee kan helpen?

bibi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 14:51

Hoi,

Ik heb een veulen van 8 maanden oud, ook een hengstje,die het super doet en niet in de opfok loopt. Hij loopt wel elke dag met een paar jonge paarden en wat oudere paarden op het land en s'avonds loopt hij nog in de bak met andere paarden.
Ik loop idd ook met hem buiten, omdat ik het belangrijk vindt dat hij nu al verkeersmak wordt en ook alleen weg kan en niet gaat lopen klieren omdat hij niet alleen wil. In het begin vond hij dit helemaal niet leuk, ging hij ook op zijn achterbenen staan, maar nadat ik goed kwaad ben geworden is het geen probleem meer en kan ik gewoon alleen met hem buiten lopen. Vanaf april gaat hij wel tot oktober het land op met zijn vriendjes, maar ik vind het nu zeker belangrijk dat hij die basis mee krijgt, want als ik hem dat op zijn derde nog moet gaan leren, dan weet ik zeker dat ik alle kanten opvlieg Haha!
Ik loop zelf wel met een lang touw{die touwen van emiel voest} waardoor mocht hij bovenop me willen springen ik hem meteen met dat touw een tik kan verkopen en die van mij is daar toch echt wel van onder de indruk!
Ik hoop dat het straks beter gaat worden en idd conseqent blijven dat is heel belangrijk. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 16:52

Ik heb het al eens eerder gevraagt, wat verstaan jullie onder opfok?
Ik gewoon een groep paarden, thuis of ergens anders maakt me niet uit.

Verder ben ik het er wel mee eens dat de meeste mensen niet in staat zijn een veulen op te voeden.
Ze zijn niet consequent, of tutten er veel te lang achter elkaar mee, zodat het veulen zich verveeld en zich zodaning ook gaat gedragen.

Dan kun je ze veel beter in die groep laten lopen.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 16:57

Naar de opfok, met wat meer leeftijdsgenoten om hem heen zal hij wel manieren leren.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 17:05

Onder opfok versta ik een grote groep leeftijdsgenootjes... Ik hou het lekker op mijn eigen opfokje: 2 a 3 paarden, jong en oud, met een stel koeien Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 17:11

Ik heb jullie regelmatig samen gezien en dacht toen al dat het niet goed zou gaan.....

Waarom Haha!

Omdat het veulen bepaalde waar jullie heengingen. Hij trok je mee naar een graspol.........

en dat is een basis die er verkeerd inzit....... geen respect. JIJ gaat met hem wandelen, hij NIET met jou.

Het beste is om het diertje in te scharen in een groep, er een jaar ofzo weinig tot niks mee te doen. En uiteraard zodra mogelijk balletjes eraf

Hij is te verwend Haha! Haha! Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 17:19

Romeo_haffie schreef:
en die flinke tik geef ik ook, maar na die tik, wordt hij steeds driftiger, zodat ik ook kwaad wordt

jij moet als leider nooit kwaad worden, kwaad worden op je paard werkt altijd averechts.

Als hij zo stout is kan je hem beter een keer eens heel goed op zn nummer zetten zodat hij dat in iedergeval een beetje bij blijft.

Gullit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 17:23

Misschien gewoon es een zweepje erbij. Hij moet weten dat jij de baas bent en niet hij.. Wij hebben zo'n zelfde probleemgeval.. Belonen als ie braaf is en afstraffen als ie stout is. En daar kun je best een kort zweepje bij gebruiken.. Wel elke keer dat je met hem aan de wandel gaat, zweepje meenemen.. Hij moet weten dat hij dingen wel en niet mag.. En misschien ook een hengstenketting gebruiken. Is vaak ook erg effectief. Maar vergeet vooral dat belonen niet.. Daar gaat en staat een opvoeding mee..

Tatt_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 20:46

Heel normaal.Het is een hengst,hengsten zijn leiders.Ze aanvaarden het niet dat jij hun baas,hun leider bent,en willen zich boven jou plaatsen.Agressief gedrag tot gevolg.Wat eraan doen ?
Simpel : je veulen in opfok smijten totdat ie 2,5 - 3 jaar is
hem daarna castreren en laten opleren door iemand die verstand heeft van jonge paarden..

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 20:49

ik ken het, ons jaarlingertje doet het ook.. (steigeren)